صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۵۶۶۵۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱

گروه اجتماعی - کرمان پروژه گنبد و لاغرسازی ستون‌های حرم امام حسین(ع) را از سال ۹۳ عهده‌دار شده است، در این راستا به گفته معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات، ستون‌ها نصف و مقاومت آن‌ها تا ۵۰ برابر بالا رفته است.

به گزارش ایکنا از کرمان، صبح امروز جمعی از خبرنگاران کرمانی با حضور در محل ساخت گنبد حرم مطهر امام حسین(ع) پس از قرائت زیارت عاشورا از روند ساخت این گنبد مطهر بازدید کردند.

محمدعلی شیخ بهایی، معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به تاریخچه گنبد امام حسین(ع) گفت: در ابتدای امر سایه‌بانی برای قبر مطهر در نظر گرفته بودند که رفته رفته، با همت شیعیان و دلباختگان بارگاهی شکل گرفت اما در زمان متوکل عباسی ،۴ بار خراب شد.
وی با اشاره به زمان صدام حسین اظهار کرد: صدام برای زیر نظر گرفتن شیعیان و حرم، دور حرم را به شکل میدان در آورد تا ماشین‌ها بتوانند تا نزدیکی حرم تردد کنند، در زمان وی بارها شاهد کشتار دسته جمعی شیعیان بودیم.
این مسئول با اشاره به انقلاب اسلامی و پس از آن تشکیل ستاد بازسازی عتبات عالیات بیان کرد: این سازمان تمامی حرم‌هایی را که در عراق هستند شامل می‌شود که با نذورات مردم و نه از محل اعتبارات دولتی آغاز به کار کرد.
به گفته ی وی، کرمان پروژه گنبد و لاغرسازی ستون‌ها را بر عهده داشت که کار گنبد و طراحی‌های اولیه آن از سال ۹۳ آغاز شد.
وی با اشاره به ویژگی‌های این گنبد، یادآور شد: این گنبد با بتون‌های ضد زلزله و ضد انفجار ساخته شده است که از نظر حجم ۱/۵ برابر و از نظر ارتفاع ۷ متر از گنبد فعلی بزرگ‌تر است.
معاونت فرهنگی ستاد درباره دقت و ظرافت کار تصریح کرد: این کار با دقت بسیار بالا صورت گرفته است، بارها باز و بسته شده و چون دقت بالا بوده طبیعتاً زمان افزایش می‌یابد.
وی افزود: کار بتن ریزی گنبد در طول ۶ الی ۷ ماه انجام شد. خشت‌های طلا همانند پازل به هم متصل می‌شوند و
و دارای یک لایه زیرین از نیکل و آب طلا هستند که خشت روی آن نصب می‌شود و دیگر بتن را سوراخ نمی‌کنیم.
به گفته شیخ بهایی، کار مقاوم‌سازی و لاغرسازی ستون‌ها نیز از سال ۹۴ آغاز شد که در این راه دو برادر شیرازی که فارغ‌التحصیل دانشگاه کالیفرنیا آمریکا هستند به ما کمک می‌کنند و در تمام مسیر ناظر هستند و حضور مستمر داشتند.
این مسئول عنوان کرد: این ستون‌ها از هزار و ۷۰ سال پیش بنا شده‌اند که ۴ متر زیر کف حرم و ۸ متر بالا رفته‌اند کار مقاوم‌سازی و لاغرسازی آن‌ها سخت بود که هر ستون ۱۰ ماه به طول انجامید که در این کار ما ستون‌ها را نصف و مقاومت آن را ۵۰ برابر کردیم.