صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۲۵۴۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷

گروه اجتماعی ــ رئیس کمیته فرهنگی و آموزش اربعین سمنان با اشاره به برنامه‌های این کمیته گفت: فراخوان ایده‌پردازی محتوایی و احیای چاوشی‌خوانی با آواهای محلی برای اربعین سال‌جاری پیگیری می‌شود.

به گزارش ایکنا از سمنان، حجت‌الاسلام علی شکری، رئیس کمیته فرهنگی و آموزش اربعین استان سمنان، ظهر امروز، 17 تیر  در نشست کمیته فرهنگی و آموزش ستاد اربعین استان سمنان با اشاره به اینکه این کمیته در چهار محور اقدامات لازم را بیان کرده اظهار کرد: که نخستین آن‌ها تهیه بسته‌های فرهنگی برای زوار ایرانی و غیر ایرانی است که در این راستا این بسته‌ها سال گذشته با زبان‌های مختلف تولید و مورد استقبال زائران اربعین نیز قرار گرفت؛ لذا امسال نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، قبل، حین و پس از برگزاری مراسم اربعین دومین محور اقدامات کمیته آموزشی و فرهنگی ستاد اربعین است متذکر شد: تهیه بروشورهای آموزشی حاوی نکات اخلاقی، ارزشی و احکام برای زائران و کاروان‌ها و مورد آخر نیز چگونگی فضاسازی شهرها و در هنگام مراسم اربعین در داخل کشور دیگر مواردی است که در حوزه کمیته فرهنگی و آموزش اربعین می‌بایست صورت گیرد.

شکری افزود: فراخوان ایده‌پردازی‌های محتوایی جدید از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان با موضوع اربعین صورت می‌گیرد، که در این راستا می‌توان برنامه‌هایی‬ چون‬ ارائه‬ فراخوان جمع‌آوری عکس و آثار زائران پیاده‌روی اربعین و‬ فراخوان جمع‌آوری ارسال کلیپ چاوش خوانی‌ها به لهجه‌های محلی استان را نیز به عنوان برنامه‌های محوری فرهنگی اربعین در نظر داشت.

وی متذکر شد: در بُعد آموزش بهداشت برای هیئات مذهبی و اعزامی به اربعین نیز باید طی جلساتی با دانشگاه‌های علوم پزشکی استان سمنان واقع در شاهرود و سمنان مواد مطرح شود تا بعد از نیازسنجی نسبت به اجرای آن‌ها اقدام لازم صورت گیرد و در حوزه امنیتی نیز با دبیر ستاد اربعین استان می‌توان ارتباط گرفت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان ابراز کرد: امسال نیز برنامه‌هایی در دست تدوین هستند که پس از تعیین شعار اربعین امسال می‌تواند با محوریت آن برنامه‌های جدید را تدوین و همچنین برنامه‌های سال‌های قبل را نیز تقویت کرد که یکی از برنامه‌هایی که سال گذشته به آن توجه خوبی شد، هر زائر نایب‌الزیاره یک شهید بود که توانست در بین نسل جوانان بسیار طرفدار پیدا کند.

شکری یادآور شد: درزمینهٔ تعداد موکب‌های استان سمنان در اربعین سال جاری نیز پیشنهادهایی ارائه شده تا به‌جای اینکه هر شهرستان دارای چند موکب باشد تمام موکب‌ها را تجمیع و هر شهرستان فقط یک موکب را برپا کند تا همه ذیل آن اقدامات اربعین را انجام دهند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش اربعین حسینی استان سمنان بیان کرد: ‬در‬ زمینه‬ فرهنگی‬ می‌توان در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز از سوی این کمیته، ‏سرود اربعین استان با استفاده‬ از‬ گویش‌های بومی و‬ محلی‬ این خطه‬ از ایران اسلامی‬ ساخته شود.

وی افزود: تداوم پویش تشکر از مردم عراق برای میزبانی زائران اربعین از دیگر پیشنهادهای کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان سمنان است که می‌توان در ذیل آن برنامه‌های ویژه‌ای را برگزار کرد که به دلیل قرابت فرهنگی بین مردم ایران و عراق مورد توجه قرار گرفته و باعث تقویت مودت و دوستی می‌شود.

انتهای پیام