صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۷۲۶۲۶
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳

رئیس اداره اوقاف شهرستان خلیل‌آباد گفت: در یک سال اخیر چند وقف فرهنگی و قرآنی داشتیم، از ابتدای امسال ۹ وقف جدید و ۱۵ موقوفه تازه کشف شده، داشته‎ایم که ۷۰ درصد آن‌ها فرهنگی و قرآنی بوده است.

سیدمحمد حسینی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خلیل‌آباد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: در خلیل‎آباد 4 امامزاده از جمله امامزاده حسن روستای میرآباد در فاصله 12 کیلومتری، امامزاده قاسم روستای ارغا در فاصله 5 کیلومتری و امامزاد هادی روستای شوراب در فاصله 45 کیلومتری و معصوم زادگان بی‌‌بی حور و بی‌بی نور جابوز در فاصله 30 کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارند.

وی از وجود 496 موقوفه و 695 رقبه که 90 درصد رقبات شهر و روستاها موقوفات تعزیه‌داری و اطعام به خصوص برای محروم و صفر هستند خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان نیازمند وقف‌های جدید و نیازهای روز جامعه همانند مسائل بهداشتی، ورزشی، آموزشی و خیرات، دارو و درمان، مستضعفان و به خصوص وقف‎های قرآنی است.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان خلیل‌آباد گفت: در یک سال اخیر چند وقف فرهنگی و قرآنی داشته‎ایم، از ابتدای سال جاری 9 وقف جدید و 15 موقوفه تازه کشف شده، داشته‌ایم که 70 درصد موقوفات فرهنگی و قرآنی بوده است.

وی بیان کرد: کاری که اداره اوقاف خلیل‌آباد آغاز کرده شناسایی موقوفات مجهول است، از طریق بررسی پرونده‌های موجود در اداره ثبت اسناد و املاک و اداره اوقاف و امور خیریه پیگیر شناسایی موقوفات هستیم.

حسینی با بیان اینکه تمامی موقوفات جدید کشف شده در شهر و روستا بیش از 150 سال قدمت داشته‌اند، بیان کرد: شناسایی موقوفات مجهول یکی از اولویت‌های سازمان اوقاف است.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان خلیل‌آباد خاطرنشان کرد: هر ساله به‌ طور میانگین 10 تا 11 وقف جدید داریم، همچنین در اخذ سندهای مالکیت موقوفه در دو سال اخیر به نسبت دو سال قبل‌تر از آن، رشد 700 درصدی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین موقوفه شهرستان مربوط به موقوفه مسجد جامع است، تصریح کرد: حدود 30 درصد ادارات و 70 درصد مدارس شهرستان وقفی هستند.

حسینی ادامه داد: در شهرستان خلیل‌آباد دو امامزاده حسن(ع) در روستای میرآباد و امامزاده قاسم(ع) در روستای ارغا میراثی هستند که این موجب شده برای بازسازی و مرمت این بقاع متبرکه با مشکلاتی روبه‌رو شویم. امامزاده قاسم روستای ارغا نیازمند مرمت فوری است و اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید اعتبارات لازم را هرچه سریع‌تر برای مرمت اختصاص دهد.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان خلیل‌آباد همچنین از طلب 80 میلیارد ریالی اداره اوقاف و امور خیریه خلیل‌آباد از اماکن آموزشی و ادارات دولتی خبر داد و گفت: مردم اگر می‎خواهند وقفی داشته باشند حتماً ابتدا از کارشناسان مشاوره بگیرند و وقف انجام شده را ثبت سیستم جامع اوقاف کنند، برخی وقف‌ها بعد از 150 سال کشف می‌شود، چون همان زمان وقف‌نامه را در اختیار اداره اوقاف و امورخیریه قرار نداده‌اند.

انتهای پیام