صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۲۵۴۵۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵

مشاور فرهنگی رئیس جهاددانشگاهی فارس با اشاره به اهمیت تبیین صحیح و دقیق سیره شهدا،‌ بیان کرد: شهدای ما انسان‌های عجیب و غریبی نبودند كه دست نیافتنی باشند بلكه آنها بر روی نفس خود كار كردند تا توانستند دفاع و حماسه‌ای به یادماندنی را خلق كنند.

به گزارش ایكنا از فارس، محمد صحت، مشاور فرهنگی رئیس جهاددانشگاهی فارس، امروز، 5 مهر ماه در نشست گرامیداشت هفته دفاع مقدس که در مجتمع عدالت جهاددانشگاهی شیراز برگزار شد، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، بیان کرد: هیچ جنگی با خوبی و خوشی همراه نیست، اما اتفاقاتی در دفاع مقدس افتاد که شاید در هیچ جنگی در این حد و اندازه رخ نداده بود و به معنای واقعی كلمه كل دنیا با ایران اسلامی جنگید و مصداق‌های زیادی از این قضیه از بعد از دفاع مقدس تا امروز شنیده‌ایم.

وی افزود: مسائلی كه امروز مطرح می‌شود كه جنگ ما با دنیا بوده است، یك مسئله كاملاً اثبات شده است و نیازی به مصادیق گفتن ندارد چنانچه كشورهای خبیثی كه صدام را در آن زمان یاری كرده‌اند، امروز اعتراف می‌كنند به‌عنوان مثال آلمان اعتراف كرده است كه اگر حمله شیمیایی در دوران دفاع مقدس رخ داد، این سلاح‌های شیمیایی از كشور آلمان تهیه شد و در اختیار صدام قرار گرفت و حتی اعتراف می‌كند كه بعد از جنگ نیز برنامه‌ریزی‌هایی كرد تا جانبازان شیمیایی ایران برای مداوا به آلمان بروند تا در آنجا بررسی كنند كه چرا جانبازان ما زنده مانده‌اند زیرا با این سلاح‌های شیمیایی كسی نباید زنده می‌ماند و تلاش كردند تا تحقیقات خود را با این خباثت‌ها كامل كنند.

صحت بیان كرد: اسطوره‌های زیادی در دوران 8 ساله دفاع مقدس وجود دارد و كتاب‌های زیادی درباره آن‌ها نوشته شده و فیلم‌هایی هم برای آنان ساخته شده است و این‌ها یك بخش غیرقابل انكار از 8 سال دفاع مقدس ما بودند اما بخش دیگری از دفاع مقدس وجود داشت و آن هم افرادی بودند كه از كف خیابان و محلات جمع شدند و با همراهی یكدیگر رفتند و این دفاع مقدس را رقم زدند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: امروز وقتی می‌خواهیم درباره شهدا برای فرزندان خود صحبت كنیم، به‌گونه‌ای مطرح می‌شود كه انگویی درباره افراد و جامعه‌ای دست نیافتنی صحبت می‌كنیم و قابل دسترسی نیستند، بدین ترتیب شهدا برای فرزندان ما تبدیل به یك افسانه می‌شوند در صورتی كه این‌گونه نبود و جمع عظیمی از شهدا و رزمندگان ما همین افراد عادی كف خیابان‌ها، كسبه، كارمندان، پزشكان و غیره بودند یعنی شهدای ما انسان‌های عجیب و غریبی نبود كه دست نیافتنی باشند بلكه اینان بر روی نفس خود كار كردند تا توانستند دفاع و حماسه‌ای به یادماندنی را خلق كنند.

وی یادآور شد: در سال 42 امام راحل فرمودند كه سربازان ما همین نوزادان در گهواره هستند، آن زمان مردم تعجب كردند كه امام چه می‌گوید و در سال 58 این سخن امام مشخص شد و همان نوزادان در گهواره سال 42 تبدیل به رزمندگان 8 سال دفاع مقدس شدند كه از كیان این مملكت دفاع كردند و امام راحل واقعاً یك پیر فرزانه و عارف بود كه مدیریت تمام عیاری را در دفاع مقدس به منصه ظهور گذاشت.

صحت همچنین سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری را در 31 شهریورماه سال جاری و در جلسه تقدیر از پیشكسوتان ایثار و شهادت یادآور شد و گفت: معظم‌له سخنان امام راحل را درباره دفاع مقدس یادآور شدند و گفتند امام تعابیر مختلفی داشت به‌عنوان مثال گفتند كه صدام دزدی است كه از دیوار بالا آمده است یا اینكه فرمودند خرمشهر باید آزاد شود و در جای هم دیگری هم گفتند كه شما ذخایر این انقلاب هستید.

مشاور فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس ادامه داد: اگر تمام سخنان امام راحل را بررسی كنیم فقط به یك نتیجه می‌رسیم كه ایشان یك عارف به تمام معنا بودند كه دقیقاً می‌داند به لحظه و به موقع چه حرفی بزند و بررسی كند و نتایج سخنرانی ایشان را در جبهه‌ها مشاهده كردیم.

تدریس موضوعات دفاع مقدس در دانشكده‌های نظامی دنیا

وی با بیان اینكه امروز در دانشکده‌های بزرگ نظامی دنیا موضوعات دفاع مقدس ما به‌عنوان دروس دوره عالی مدیریت که در سیستم نظامی معروف به دوره دافوس است، تدریس می‌شود، گفت: به‌عنوان مثال عملیات والفجر 8 یک عملیات کاملاً علمی و نظامی است كه امروز در این دانشكده‌ها به‌عنوان یک درس نظامی تدریس می‌شود.

صحت در ادامه با تأكید بر اینكه مسائل دفاع مقدس باید به نسل‌های آینده منتقل شود، گفت: مقام معظم رهبری دائماً درباره تحریف دفاع مقدس صحبت می‌كنند كه مراقب باشید دفاع مقدس دچار تحریف نشود چرا كه دشمن دقیقاً بر روی این موضوع دست گذاشته است و می‌خواهد نهضتی كه در 8 سال دفاع مقدس به وجود آمد را از بین ببرد زیرا كیان آنان را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: سؤالی كه در اینجا مطرح می‌شود این است كه مگر در دفاع مقدس چه اتفاقی افتاده است كه كیان دشمنان ما به خطر انداخته است و پاسخش این است كه عده‌ای جوان جهادگونه پای نظام و انقلاب و رهبری ایستادند و با ولایت بیعت كرده و وفای به عهد كردند.

صحت با تأكید بر اینكه امروز هر جا موفقیتی وجود دارد پشت آن نگاه جهادی است كه در 8 سال دفاع مقدس وجود داشت، گفت: امروز ما با 8 سال دفاع مقدس و تحریم‌ها هم با تحریم‌های آن روز متفاوت است؛ در دوران دفاع مقدس دشمن ما را تحریم كرد كه به سلاح و ابزار جنگی دست پیدا نكنیم و حتی سیم خاردار هم به ما نمی‌دادند و تحریم‌ها هم امروز به گونه‌ای رقم خورد كه نتوانیم به سلاح و ابزار جنگی دست پیدا كنیم اما مشاهده كردیم كه نتیجه همه اینها دستیابی به فناوری نظامی بومی بود.

تلاش آمریكا برای ممانعت از صدور فناوری نظامی ایران به سایر كشورها

این مدرس دانشگاه اضافه كرد: دشمنان به بهانه اینكه می‌خواهیم نظام جمهوری اسلامی به سلاح اتمی دست پیدا نكند، فلان قطعه بیمارستانی را به ما ندادند زیرا قطعه‌ای داخل آن است كه در صنایع دفاعی قابل استفاده است یا اینكه یك قطعه هواپیما را به ما نمی‌دهند زیرا این قطعه امكان استفاده در هواپیمای جنگی دارد اما امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم كه آمریكا دست و پا می‌زند كه صنایع دفاعی جمهوری اسلامی به بقیه كشورها منتقل نشود و كلاً ورق برگشته است.  تحریم سلاح ایران كه در برجام از سوی آمریكا رقم خورد، 26 مهرماه جاری تمام می‌شود و كشور ما از این تحریم‌ها خارج خواهد شد و همین مسئله موجب هراس آمریكا شده است.

وی اظهار كرد: همان تفكری كه باعث شد رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس به جبهه بروند و پیروزی بیافرینند، موجب شد تا سیستم دفاعی امروز كشورمان تبدیل به روزترین سیستم دفاعی در دنیا شود لذا امروز آمریكا در تلاش است تا این سیستم دفاعی وارد بقیه كشورها نشود یعنی یك چرخش 180 درجه‌ای در سیاست‌های آنان رخ داد؛ كسانی كه دیروز نهایت تلاش خود را می‌كردند كه ایران به فناوری نظامی سایر كشورها دست پیدا نكند، امروز می‌گویند باید مراقب باشیم كه فناوری نظامی آن‌ها به سایر كشورها صادر نشود.

صحت شرایط تسلیحاتی دوران دفاع مقدس را یادآور شد و گفت: در دفاع مقدس حتی یك موشك نداشتیم تا جواب موشك‌های صدام را بدهیم و وقتی كه موشكی به سمت كشور ما شلیك می‌شد رزمندگان ما هیچ كاری نمی‌توانستند انجام دهند اما امروز این امكان برای جمهوری اسلامی فراهم شده است كه برای دفاع از کیان خود در نقطه نقطه کشور و هر جایی که لازم باشد و حتی از زیرزمین به سمت دشمن موشک شلیک کند.

وی اظهار كرد: امروز كه ترامپ برای كل دنیا رجز می‌خواند، حتی اگر به اندازه یك درصد امكان می‌داد كه در جنگ با ایران پیروز می‌شود، حتماً به ایران حمله می‌كرد اما آن‌ها مطمئن هستند كه اگر با جمهوری اسلامی وارد درگیری شوند، شكست سنگینی خواهند خورد لذا تمام امكانات خود را به كار می‌گیرند تا حداقل بتوانند فرهنگ دفاع مقدس و خودباوری آن دوران را در جامعه ما از بین ببرند.

دشمن به دنبال تغییر تفكر ملت ایران است

مشاور فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس با بیان اینكه امروز رسانه‌های زیادی در حال اجرای این نقشه آمریكا هستند، گفت: حداقل 170 شبكه ماهواره‌ای در دنیا وجود دارد كه به زبان فارسی فعالیت می‌كند؛ اگر بررسی كنیم متوجه می‌شویم كه راه‌اندازی یك شبكه تلویزیونی چقدر هزینه دارد، اما مسئله اینجاست كه اینان دوست و دلسوز ما كه نیستند تا برای ما این همه هزینه كرده و شبكه ماهواره‌ای راه‌اندازی كنند، بلكه به این نتیجه رسیده‌اند كه باید تفكر ملت ایران را به سمتی ببرند كه اگر نظام جمهوری اسلامی حرفی زد همه بگویند كه دروغ است و متأسفانه برخی از خودی ها هم در كشور به این موضوع دامن می‌زنند و می‌گویند باید كاری كنیم كه اگر نظام حرفی زد، كسی آن را قبول نكرده و بگوید دروغ می‌گوید و این دقیقاً همان خطی است كه دشمن آن را دنبال می‌كند لذا باید بدانیم كه پشت برخی از این عكس‌ها و فیلم‌هایی كه در فضای مجازی به دستمان می‌رسد همگی تلاشی برای تغییر تفكر ماست.

وی یادآور شد: آمریکا فهمیده است که اگر بخواهد بر ملت ایران پیروز شود، باید فکر این ملت را عوض کند و خوب می‌داند كه این كار با جنگ میسر نیست و نتیجه آن هم بدتر است؛ به‌عنوان مثال همین چند مدت اخیر متوجه شد كه خطر شهید سلیمانی به مراتب بیشتر از خود سردار سلیمانی است و این را خوب درک کردند لذا تمام توان خود را به کار گرفته‌اند.

صحت با بیان اینكه اكنون اقتصاد ما مشكل دارد و بخشی از این مشكلات به دلیل تحریم‌هاست اما بخش عمده‌ای از این مشكلات اقتصادی به دلایل مدیریتی است و هیچ تعارفی هم در این قضیه نیست، اهمیت توجه به مدیریت جهادی را یادآور شد و گفت: در اغتشاشات آبان‌ماه سال گذشته مجتمع عدالت جهاد دانشگاهی فارس توسط اغتشاشگران به آتش كشیده شد و خسارت زیادی به این ساختمان وارد شد اما همگی مشاهده كردیم كه با مدیریت و تلاش جهادی این ساختمان بازسازی شد و این مسئله به دلیل مدیریت و تفكر و اقدامات جهادی بود كه خود جهادگران رقم زدند. اگر جهادگران منتظر بودند تا یك سازمان و مسؤلی بیاید به آن‌ها پول دهد تا این ساختمان را بازسازی كند، هیچ‌گاه این مسئله رخ نمی‌داد پس مهم این تفكر جهادی است.

این مدرس دانشگاه، تفكر جهادی را معنا كرد و گفت: رهبر معظم انقلاب درباره تفكر جهادی می‌فرمایند تفكر جهادی یعنی اینكه آنجایی كه کار می‌کنید، احساس كنید، مركز دنیاست و آن كار شما هم مهم‌ترین كار در جهان است. اگر تك تك ما این تفكر جهادی را داشته باشیم، قطعاً مجموعه‌ای كه در آن كار می‌كنیم متحول خواهد شد.

وی اظهار كرد: امروز در كشورمان با این تفكر مواجهیم كه دولت دارد چه كار می‌كند و این حرف را كارمند و مدیر و غیره می‌گوید، در صورتی كه دولت كیست؟ دولت میز و صندلی و ساختمان نیست بلكه یك جمع است كه ما هم جزئی از آن هستیم لذا باید مراقب این تفكرات و موضوعات باشیم.

بزرگترین جهاد امروز، خدمت به مردم است

صحت افزود:‌ امروز جنگ سخت نداریم و دشمنان هم جرأت درگیری فیزیكی با ایران اسلامی را ندارند اما یك جنگ بزرگی در كشور داریم كه می‌خواهند خدمت‌رسانی در كشور را بگیرند و مردم را با یكدیگردرگیر كنند لذا اكنون بزرگ‌ترین جهاد خدمت به مردم است البته خدمت به مردم تنها این نیست كه به یك جمع عظیمی خدمت كنیم، بلكه حتی می‌توانیم كار یك نفر را راه بیندازیم و این همان خدمت به مردم می‌شود و این همان تفكر انقلابی و جهادی است كه هدف دشمن این است تا این تفكر را از بین ببرد.

مشاور فرهنگی رئیس جهاد دانشگاهی فارس اظهار كرد: مشكل آمریكا با نظام جمهوری اسلامی، حزب‌الله لبنان، سوریه، فلسطین و غیره اسلحه و موشك داشتن نیست زیرا آنان می‌دانند كه ما دنبال خاك كسی نیستیم، اما پای اعتقادات و ارزش‌های خود ایستاده‌ایم. آنان می‌گویند كه این اعتقادات و ارزش‌ها نباید باشد.

وی اضافه كرد: یكی از دلایلی كه شهید سلیمانی را ترور كردند همین بود و می‌گفتند كه او انقلاب اسلامی را داشت صادر می‌كرد؛ مگر این انقلاب چیست كه نباید صادر شود؛ این انقلاب یك تفكر جهادی دارد كه ماهیت كشوری مانند آمریكا را به خطر می‌اندازد و انسانیت را در دل انسان‌ها بیدار می‌كند.

صحت همچنین گفت: اگر امروز من نوعی اشتباهی كردم نباید آن را به پای دین و اسلام و انقلاب بگذارم لذا مشكلات موجود را به پای این‌ها نگذاریم و باید عرصه‌های مختلف این نظام و انقلاب را مشاهده كنیم. به‌عنوان مثال جهاد دانشگاهی دارای پژوهشكده رویان است كه در دنیا زبانزد است و كارمندان آنجا و همچنین كاركنان هوافضای سپاه همگی به‌صورت شبانه‌روزی و با روحیه جهادی تلاش می‌كنند و اینان افراد دست نیافتنی نیستند بلكه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خودمان هستند كه مثل بقیه افراد در كنكور شركت كرده و درس خواندند و جهادی كار می‌كنند.

راه حل تمام مشكلات كشور، حركت جهادی است

وی نیاز امروز كشور را كار جهادی دانست و گفت: راه حل تمام مشكلات كشور حركت جهادی است و این كار باید از افراد پشت میزنشین آغاز شده و به تك تك افراد در جامعه و سران قوا تسری پیدا كند پس همگی باید حركت جهادی انجام دهیم.

صحت، باز هم گریزی به دوران دفاع مقدس زد و گفت: مطالبی كه از دوران دفاع مقدس مطرح می‌شود، در هیچ‌جای دنیا نمی‌توانیم پیدا كنیم و این‌ها به دلیل این است كه رزمندگان ما تصمیم گرفتند و كار جهادی انجام دادند و پشت نظام و انقلاب خود ایستادند و این وظیفه ماست كه تمام این حماسه‌ها و اقدامات و افتخارآفرینی‌ها را به نسل بعدی خود منتقل كنیم تا روزی كه فرزند ما وارد دانشگاهی شد، با این جمله مواجه نشود كه می‌خواستند به جنگ نروند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: دلیل این جمله، دقیقا همان تحریف‌هایی است كه از دفاع مقدس می‌شود لذا نیاز است كه در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی یك پژوهشكده دفاع مقدس راه‌اندازی شود نه تنها یك پژوهشی تا به‌صورت تخصصی موضوعات دفاع مقدس اعم از سبك زندگی، اخلاق‌، دین‌داری، علم و فناوری را استخراج كرده و به‌عنوان یك الگو به جامعه معرفی كند.

وی با تأكید بر اینكه باید تلاش كنیم تا تفكر دفاع مقدس را در جامعه امروز ساری و جاری كنیم، گفت: این تفكر موجب پیشرفت هم ر زندگی شخصی و هم اجتماعی تك تك افراد جامعه خواهد شد.

یادآور می‌شود، پایان‌بخش این مراسم تجلیل از مصطفی جعفری، كارمند نمونه جهاد دانشگاهی فارس و همچنین سربازان امریه این نهاد بود.

انتهای پیام