صوت و صداسازی در هنر تلاوت قرآن (5) + فیلم
کد خبر: 3902920
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
هنر تلاوت / 38

صوت و صداسازی در هنر تلاوت قرآن (5) + فیلم

یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم، مسئله خواستگاه صوت در خواندن و ارائه تلاوت است که به آن سبک صدا گفته می‌‍شود و رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.

به گزارش ایکنا، این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی تهیه شده است.
در این جلسه به مبحث خواستگاه‌های صوت در خواندن اشاره می‌کنیم که به آن سبک صدا گفته می‌شود. برای تولید صوت سه خواستگاه اصلی صدای سینه، صدای میانی و صدای سر وجود دارد که برای هر کدام از این خواستگاه‌ها نت‌های خاصی را در نظر می‌گیریم.
در میان این صداها، صدای میانی عموماً اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا گذرگاه صدای سینه به سمت صدای سر است. خواستگاه محدوده صدای سینه در سینه، خواستگاه صدای میانی در پشت سینوس‌های بینی و خواستگاه صدای سر نیز در پشت کاسه چشم قرار دارد.
محدوده صدای سینه برای صدای باریتون مردان از نت «لا» اکتاو دوم تا نت «سی» اکتاو سوم است. همچنین، محدوده صدای میانی برای صدای باریتون مردان از نت «دو» اکتاو چهارم تا نت «می» اکتاو چهارم و محدوده صدای سر در صدای باریتون مردان از نت «فا» اکتاو چهارم تا نت «لا» اکتاو چهارم است.


ارزش عملی مباحثی که ارائه شد در این است که نت‌هایی که در حوزه صدای میانی ما وجود دارد را در محدوده مشخص خود بیان کرده و به شکل صدای سینه و یا صدای سر اجرا نکنیم که این امر در حوزه اجرای هنر تلاوت و یا آواز جواب نخواهد داد.
علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار این فیلم همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha