اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / راهکارهای اصلاح صداهای نامطلوب + فیلم
کد خبر: 3910698
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
هنر تلاوت / 56

اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / راهکارهای اصلاح صداهای نامطلوب + فیلم

یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم به روش‌های عملی صداسازی در ارائه تلاوت و تمرینات ویژه آن مربوط می‌شود. صداهای نامطلوب در تلاوت و راهکارهای مربوط به اصلاح آن‌ها یکی از این مسائل است که رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.

به گزارش ایکنا، مجموعه آموزشی «هنر تلاوت» به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی تهیه شده است. در ادامه مشروح پنجاه و ششمین جلسه این دوره آموزشی را می‌خوانید:

در این جلسه به موضوع ایجاد برخی صداهای نامطلوب در تلاوت و راهکارهای مربوط به اصلاح آن‌ها می‌پردازیم. یکی از مهمترین معضلاتی که در صداها و صوت ایجاد شده در تلاوت و خواندن افراد وجود دارد، صدای توگلویی است. در تولید صدای توگلویی، حنجره و اعضای مرتبط با آن فشار غیرمتعارفی را تحمل می‌کنند.

در نت‌های بالایی، فشار بر روی اعضایی که در تولید صوت سهم دارند، ایجاد می‌شود، ولی این فشار اگر نامتعارف باشد، نگران‌کننده است که متأسفانه تولید صداهای توگلویی در بین برخی از قاریان بسیار متداول است که شاید به سبب انگیزه‌هایی چون کنترل صدا، زیبایی‌بخشی به تلاوت، کنترل خروجی صوت و رسیدن به نفس‌های طولانی ایجاد می‌شود.

اولویت اول ما در بحث صوت و صداسازی، راحتی صوت است و در بخش‌های بعدی است که به دبنال زیبایی‌های صوت از طریق اجرای تزیینات صوتی مانند نوانس‌ها و تحریرها هستیم. به همین دلیل نباید در بخش اول به دنبال این موضوع باشیم که ممکن است موجب ایجاد معضلاتی در صدا ‌شود.

یکی از راهکارهای اصلاح صدای توگلویی، افزایش نسبی شدت صوت در نت‌‌هایی که می‌خوانیم و همچنین، یک مقدار بازکردن بیشتر دهان است. البته تمامی تمرینات صداسازی و اسلوب، همگی ما را به این سمت می‌برند که به صدای مطلوب برسیم و مشکلی در خواندن نداشته باشیم.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار فیلم این جلسات آموزشی همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha