بررسی روش‌های مدولاسیون در هنر تلاوت / بهره‌گیری از گوشه‌های مبدل + فیلم
کد خبر: 3896977
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
هنر تلاوت / 26

بررسی روش‌های مدولاسیون در هنر تلاوت / بهره‌گیری از گوشه‌های مبدل + فیلم

بیست‌وششمین قسمت از مجموعه آموزشی مقامات در هنر تلاوت قرآن به بررسی روش‌های مدولاسیون و ترکیبات مقامات در هنر تلاوت قرآن کریم و بهره‌گیری از گوشه‌های مبدل برای ایجاد مدولاسیون اختصاص دارد که با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، معرفی می‌شود.

به گزارش ایکنا، این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است.

قسمت بیست‌وششم: بررسی روش‌های مدولاسیون و ترکیبات مقامات

در جلسه گذشته در رابطه یکی از روش‌های مدولاسیون که با استفاده از اشتراکات موجود بین مقامات ایجاد می‌شود، بحث و گفت‌و‌گو کردیم. مطالب قبلی بیشتر شامل در رابطه با کشف اشتراکات مقامات برای اجرای مدولاسیون بود و علاقه‌مندان به هنر تلاوت قرآن کریم می‌توانند با کشف اشتراکات بین مقامات موسیقایی به انواع مدولاسیون و تغییر مقامات در تلاوت خود دست پیدا کنند.

در این جلسه به یکی دیگر از روش‌های ایجاد مدولاسیون در هنر تلاوت یعنی روش بهره‌گیری از گوشه‌های مبدل اشاره می‌کنیم. برخی از گوشه‌هایی که در ردیف‌های موسیقی ما وجود دارد، گوشه‌های مبدل هستند که می‌توانند مقامی را به مقام دیگر تبدیل کنند.

یکی از گوشه‌های معروفی که آن را به عنوان گوشه مبدل می‌شناسیم، گوشه رهاوی یا رهاب است که به نوعی مبدل مقاماتی مانند بیات، سه‌گاه و راست که در هنر تلاوت عموما از آن استفاده می‌کنیم. استفاده از روش گوشه‌های مبدل برای تغییر مقامات به یکدیگر یکی از بهترین راهکارها برای تبدیل مقامات به یکدیگر است.

در ادامه این برنامه، نمونه‌ها و مثال‌های قرآنی جهت بهره‌گیری از گوشه‌های مبدل مانند رهاوی برای انجام مدولاسیون و تبدیل مقامات به یکدیگر ارائه می‌شود.

گوشه‌های دیگری نیز مانند گوشه دلکش در مقام ماهور وجود دارد که یک گوشه مبدل است؛ چراکه اگر مقام ماهور را از درجه پنجم آغاز کنیم، از اینجا یک مقام بیات یا شور آغاز خواهد شد.

گوشه راک (انواع راک) در مقام عجم که عجم را به نهاوند و نیز حجاز تغییر می‌دهد و گوشه رمق در مقام سه‌گاه که با اندکی تغییرات سه‌گاه را به نهاوند تبدیل می‌کند نیز از دیگر گوشه‌های مبدل هستند که می‌توان از طریق آن‌ها مدولاسیون انجام داد.

یادآوری می‌شود، این ایام روزهای شیوع کروناویروس و ایجاد وضعیت خاص در کشور از جمله توصیه اکید به مردم برای حضور در خانه و تردد حداقلی در سطح معابر عمومی است. این شرایط و فرصت ایجاد شده می‌طلبد در فضای مجازی نیز مطالب و محتوای مناسب تهیه و منتشر شود. فیلم‌های ارائه نکات آموزشی مقامات و الحان در هنر تلاوت قرآن نیز در همین راستا منتشر می‌شود که شاهد انتشار بیست و ششمین قسمت هستیم.

علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار این فیلم همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha