صوت و صداسازی در هنر تلاوت قرآن (7) + فیلم
کد خبر: 3903769
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
هنر تلاوت / 40

صوت و صداسازی در هنر تلاوت قرآن (7) + فیلم

یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم به اسلوب‌های عملی صداسازی در ارائه تلاوت مطلوب مربوط می‌شود که شامل شناخت وسعت صوتی افراد و ... می‌شود که رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.

به گزارش ایکنا، این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی تهیه شده است.
برای اینکه اسلوب‌های عملی صداسازی را برای علاقه‌مندان شرح دهیم، نیازمند چند موضوع مهم هستیم. اولا اینکه باید وسعت صوتی خود شامل زیر و بم صدای خود را به خوبی بشناسیم و طبق آن اسلوب‌های عملی خود در تلاوت و آواز را در این چارچوب اجرا کنیم.
برخی واژه‎ها هستند که گاهی مترادف بحث صداسازی و پرورش صوت تلقی می‌شوند که باید به آن دقت کرد. برای مثال واژه «سلفژ» به معنای ادای نت‌های نوشته شده برای ما با فرکانس مربوط به خود است. حتی بحث «دفیراژ» که خواندن نت‌ها بدون وقفه است نیز نوع پیشرفته سلفژ است. ما در بحث صداسازی دنبال کیفیت خروج صحیح صوت هستیم که این مسئله با مسائلی همچون سلفژ تفاوت دارد.


در رابطه با نقش عضلات شکم در تولید صوت مطلوب نیز هنگامی که ما از عضلات شکم استفاده می‌کنیم و هوا را به صورت دیافراگمی بالا می‌آوریم، هوا به تارهای صوتی خورده و پرت می‌شود و پیش از آن هوا را به خاستگاه تولید صوت هدایت می‌کنیم که همان صداهای سینه، میانی و سر بود.
عضلات شکم هرچقدر قوی‎تر باشند، این فرآیند بهتر انجام می‌شود. پس به کسانی که تلاوت می‌کنند، توصیه می‌کنیم که با استفاده از ورزش و مکانیزم‌هایی که در این زمینه وجود دارد، عضلات شکم خود را تقویت کنند.
موضوع بعدی بحث تنفس صحیح است که شامل دم و بازدم است که عموماً دم از طریق بینی و بازدم از طریق دهان انجام می‌شود که در این زمینه بحث‌های مربوط به تنفس دیافراگمی و ... مطرح می‌شود که موضوع تأثیرگذاری در رابطه با مسئله تلاوت است.
عموم تمرینات ما در صداسازی بر روی واکه‌ها یا سیلاب‌ها و کشش‌ها هستند. این واکه‌ها در زبان‌‎های مختلف همچون زبان زبان فارسی وجود دارند که باید به این موضوع نیز دقت کرد؛ چراکه این کشش‌ها در زبان‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند.
تمام تمریناتی که خدمت علاقه‌مندان ارائه خواهد شد، با شش واکه موجود در زبان فارسی شامل «آ، او، ایی، اَ، اِ، او» خواهد بود. البته در زبان عربی تنها سه واکه «آ، ایی و او» وجود دارد که برای ورزیده شدن حنجره علاقه‌مندان سه واکه بیشتر موجود در زبان فارسی را نیز بیان می‌کنیم. باید دقت کرد که این واکه‌ها همواره در محدوده صوتی افراد از بم صوت تا زیر صوت ادا می‌شوند.
علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار این فیلم همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha