بررسی جزئیات مقام «کرد» در یک اکتاو موسیقایی + فیلم
کد خبر: 3890061
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
هنر تلاوت / 14

بررسی جزئیات مقام «کرد» در یک اکتاو موسیقایی + فیلم

در چهاردهمین قسمت از مجموعه آموزشی ارائه نکات درباره مقامات در هنر تلاوت قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی به بررسی موضوع جزئیات مقام «کرد» در یک اکتاو موسیقایی پرداخته می‌شود.

به گزارش ایکنا، این روزهای شیوع کروناویروس و ایجاد وضعیت خاص در کشور از جمله توصیه اکید به مردم برای حضور در خانه و تردد حداقلی در سطح معابر عمومی است. این شرایط و فرصت ایجاد شده می‌طلبد در فضای مجازی نیز مطالب و محتوای مناسب تهیه و منتشر شود.

فیلم‌های ارائه نکات آموزشی مقامات و الحان در هنر تلاوت قرآن نیز در همین راستا منتشر می‌شود که شاهد انتشار چهاردهمین قسمت هستیم.

علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار این فیلم همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است.

قسمت چهاردهم: بررسی جزئیات مقام «کُرد» در یک اکتاو موسیقایی

مقام کرد در موسیقی ایرانی که گاها به عنوان شور کلاسیک نام برده می‌شود، بسیار شبیه به مقام شور است که در موسیقی عربی نیز بدان بیات گفته می‌شود.

مقام کرد یک مقام متصل است و بین درجه هفتم و هشتم آن یک پرده کامل فاصله با عنوان فاصله طنینی وجود دارد. جنس چهارتایی پایین مقام کرد، جنس کرد و جنس چهارتایی بالایی این مقام نیز جنس نهاوند به صورت متصل است.

اگر نت «می» را به عنوان نت درجه اول و تونیک مقام کرد در نظر بگیریم، فواصل این مقام به این صورت خواهد بود که نت «می» در حال طبیعی یا بکار، نت «فا» در حالت بکار، نت «سل» در حالت بکار، نت «لا» در حالت بکار، نت «سی» در حالت بکار نت «دو» در حالت بکار، نت «ر» در حالت بکار و نت «می» (در اکتاو بالاتر) نیز در حالت بکار خواهد بود که اگر بخواهیم این مقام را بر روی کلاویوهای پیانو اجرا کنیم، تمامی نت‌ها را بر روی کلاویوهای سفید اجرا می‌کنیم و از کلاویوهای سیاه هیچ‌گونه استفاده‌ای نخواهد شد.

همانطور که اشاره شد، مقام کرد با مقام بیات بسیار شبیه به هم هستند و تنها تفاوت میان آن‌ها در درجه دوم این مقامات است به این ترتیب که درجه دوم در مقام بیات، ربع پرده از حالت طبیعی بیشتر و در حالت کرد به صورت همان بکار یا طبیعی است.

اجرای مقام کرد حس بسیار خوبی را به شنونده القا می‌کند و عموماً شنوندگانی که این مقام را در هنر تلاوت می‌شنوند، خسته نمی‌شوند و احساس خوبی دارند؛ چرا که این مقام به دلیل فواصل ملایمش، ساختار موسیقایی ملایمی دارد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha