اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / حجم در صدا + فیلم
کد خبر: 3910262
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
هنر تلاوت / 55

اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / حجم در صدا + فیلم

یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم به اسلوب‌ و روش‌های عملی صداسازی در ارائه تلاوت و تمرینات ویژه آن مربوط می‌شود. موضوع حجم در صدا یکی از این مسائل است که رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.

به گزارش ایکنا، مجموعه آموزشی «هنر تلاوت» به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی تهیه شده است. در ادامه مشروح پنجاه و پنجمین جلسه این دوره آموزشی را می‌خوانید:

در این جلسه، به موضوع بسیار مهم حجم در صدا می‌پردازیم. برخی حجم صدا را با شدت صدا اشتباه می‌گیرند. ما در رابطه با شدت صدا، بیشتر از خاستگاه صوت بدان توجه می‌کنیم که میزان انرژی و شکل هوایی که با فشار از داخل سینه خارج می‌شود، در شدت صدا تأثیر دارد.

بحث حجم، بیشتر به فرم صدا یعنی به فرم دهان و اعضایی مانند زبان و ... بستگی دارد که در خروج صوت تأثیر دارند. هنگامی که دهان و زبان را در حالتی قرار می‌دهیم که بیشترین فضا را برای تولید صوت ایجاد می‌کنند، به بیشترین حجم صوت رسیده‌ایم.

به نظر می‌رسد که واکه‌هایی مانند فتحه و ضمه که به سمت صداهای پُرتر می‌روند، دارای حجم بیشتری هستند. اگر برای صدا جرم قائل شویم، در این حالت بیشترین مقدار از این صدا را در دهان احساس خواهیم کرد.

حفظ تعادل در ایجاد حجم متناسب خیلی ضروری است و نباید دچار افراط و تفریط در این زمینه شویم؛ چراکه زیبایی و کیفیت صوت از بین می‌رود. حجم صدا نیز یکی از عوامل مؤثر در شکل‌گیری فرم در صوت است.

موضوع فرم بحث مفصل و بسیار مهمی است که همه علاقه‌مندان و قرآن‌آموزان باید دقت زیادی به آن داشته باشند و بر روی آن نیز به خوبی تمرکز کنند.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار فیلم این جلسات آموزشی همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha