اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / ارتباط فرم صوت با تجوید + فیلم
کد خبر: 3909371
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
هنر تلاوت / 53

اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / ارتباط فرم صوت با تجوید + فیلم

یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم به اسلوب‌ و روش‌های عملی صداسازی در ارائه تلاوت و تمرینات ویژه آن مربوط می‌شود. موضوع ارتباط فرم صوت با تجوید یکی از این مسائل است که رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.

به گزارش ایکنا، مجموعه آموزشی «هنر تلاوت» به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی تهیه شده است. در ادامه مشروح پنجاه و سومین جلسه این دوره آموزشی را می‌خوانید:

طی این جلسه و در ادامه سلسله مباحث جلوه‌های موسیقایی هنر تلاوت قرآن کریم در بخش صوت و صداسازی، به موضوع ارتباط فرم صوت با تجوید می‌پردازیم که این ارتباط نیز به صورت کاملاً مستقیم است.

به نوعی فرم خود از مصادیق تجوید است، اما مسئله اصلی این است که باید تجوید را به معنای خیلی کلی یعنی به معنی نیکو گردانیدن درنظر بگیریم. اگر ما با این نگاه به دنبال این موضوع برویم، مشاهده می‌کنیم که فرم به نوعی جلوه‌ای از بحث تجوید است.

البته عموماً در بحث تجوید به ادای حروف و یک سری قواعد مربوط به روخوانی و ... پرداخته می‌شود که خوشبختانه این مسئله نیز با ورود مبحث فصاحت در هنر تلاوت قرآن کریم، بسیار بهتر و جامع‌تر ارائه می‌‌شود.

یکی از مشکلاتی که امروز وجود دارد، این است که خیلی کمتر به موضوع واکه‌ها می‌‌پردازیم تا بتوانیم از نحوه اجرای آن‌ها برای تأثیرگذاری بیشتر استفاده کنیم که البته موضوع فصاحت فتح‌الباب خوبی در این زمینه است. فرم و فصاحت و تجوید در ارتباط با هم هستند که تجوید سرچشمه همه این‌ها است به شرط آنکه تحوید را به معنای وسیع و بزرگ خود یعنی همان نیکو گردانیدن بدانیم.

مسئله تجوید مهمترین مبحث تلاوت است که اگر تمامی زوایای آن به طور کامل اجرا و رعایت شود، ریشه حل اغلب معضلات و حتی مشکلات مربوط به صوت است. همچنین، موضوعات لحنی نیز به نوعی ارتباط غیرمستقیمی با موضوع تجوید دارند.

بنابراین، تجوید سرچشمه هنر تلاوت است که با برخی پارامترها همچون صوت و فرم به صورت مستقیم و با برخی دیگر مانند لحن نیز به صورت غیرمستقیم ارتباط دارد که این امر موضوع بسیار مهمی است و باید در یادگیری آن کوشا بود.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار فیلم این جلسات آموزشی همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha