اسلوب و روش‌های صداسازی در هنر تلاوت قرآن (3) + فیلم
کد خبر: 3905009
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
هنر تلاوت / 43

اسلوب و روش‌های صداسازی در هنر تلاوت قرآن (3) + فیلم

یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم به اسلوب‌ و روش‌های عملی صداسازی در ارائه تلاوت و تمرینات ویژه آن مربوط می‌شود که شامل اجرای واکه‌های شش‌گانه برای انعطاف صوتی افراد می‌شود که رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.

به گزارش ایکنا، این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی تهیه شده است. در ادامه مشروح چهل و سومین جلسه این دوره آموزشی را می‌خوانید:

در ادامه مبحث صوت و صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم، در این جلسه تمرینی، آموزش داده می‌شود که برای انعطاف صوت علاقه‌مندان بسیار مفید خواهد بود.

در این نوع تمرین یک نت را از کف تا سقف صدا در نظر گرفته و روی واکه‌های «آ، ایی، او، اَ، اِ، اُ» اجرا می‌کنیم. این صوت را از حالت کف صدا (حالت محو) اجرا کرده و لحظه به لحظه نیز شدت آن را افزایش می‌دهیم تا به اوج شدت صوت افزایش پیدا کند. همچنین، در ادامه نیز برعکس این عمل را انجام داده و از حالت اوج شدت صوت به کف صدا (حالت محو) حرکت می‌کنیم.

البته زمانی که این تمرین را انجام می‌دهیم، صدا دچار گسیختگی خواهد شد، ولی به مرور زمان با انجام تمرین زیاد، این گسیختگی‌ها نیز به حداقل ممکن خواهد رسید.

هنگامی که شدت صدا را در این تمرین بالا می‌بریم، نباید صدای ما دچار حالت‌هایی مانند غنه، خش و ... باشد. البته اجرای این تمرین در ابتدا کمی دشوار است و ممکن است، صدا پاره شود، ولی باید این‌ تمرین را به شکل اصولی انجام دهیم تا گسیختگی‌های صوتی ما به حداقل برسد و صدا نرم شده و انعطاف آن نیز ارتقا پیدا کند.

در این تمرین شدت صدا را باید به وسیله عضلات شکم و سیستم دیافراگمی تنفس تنظیم کنیم و از گلو استفاده نکنیم؛ چراکه ممکن است با این روش حالت‌هایی همچون غنه و خش در صدا ایجاد شود.

علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار فیلم این جلسات آموزشی همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha