اجرای فرازهای قرآنی در مقام‌های «نهاوند» و «سه‌گاه» + فیلم
کد خبر: 3894023
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
هنر تلاوت / 21

اجرای فرازهای قرآنی در مقام‌های «نهاوند» و «سه‌گاه» + فیلم

در بیست و یکمین قسمت از مجموعه آموزشی مقامات در هنر تلاوت قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، فرازهای قرآنی در مقام‌های «نهاوند» و «سه‌گاه» معرفی می‌شود.

به گزارش ایکنا، این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است.

قسمت بیست‌و‌یکم: اجرای فرازهای قرآنی در مقام‌های «نهاوند» و «سه‌گاه»

در قسمت‌های قبل به جزئیات و اجزای تشکیل‌دهنده مقامات پرداخته و سپس، طی چند برنامه، ساختار این مقامات را که از اجناس و جزئیات کوچکتر شامل سه‌تایی‌ها و چهارتایی‌ها و پنج‌تایی‌ها تشکیل شده بودند، بررسی کردیم.

در این جلسه به نمونه‌های عملی مقامات موسیقایی در هنر تلاوت قرآن می‌پردازیم تا علاقه‌مندان به تلاوت به طور دقیق و عملی با ساختار مقامات مختلف آشنا شوند. برای این منظور آیات مشخصی در نظر گرفته شده و در تمامی مقامات اجرا می‌شود تا جنبه آموزشی این موضوع بیشتر حفظ شود.

در این قسمت، سوره مبارکه حمد در فرازهایی از مقام نهاوند و مقام سه‌گاه با بهره‌گیری از درجات مختلف هر یک از این مقامات، اجرا می‌شود که در ذیل مشاهده می‌کنید.


یادآوری می‌شود، این ایام روزهای شیوع کروناویروس و ایجاد وضعیت خاص در کشور از جمله توصیه اکید به مردم برای حضور در خانه و تردد حداقلی در سطح معابر عمومی است. این شرایط و فرصت ایجاد شده می‌طلبد در فضای مجازی نیز مطالب و محتوای مناسب تهیه و منتشر شود. فیلم‌های ارائه نکات آموزشی مقامات و الحان در هنر تلاوت قرآن نیز در همین راستا منتشر می‌شود که شاهد انتشار بیست و یکمین قسمت هستیم.

علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار این فیلم همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha