صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۴۱۴۶۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
حجت‌الاسلام مدبر:

گروه اجتماعی:‌ مدیر گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم برگزاری کنگره بین‌المللی اخلاق تولیدمثل را در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث اعتدال در جمعیت دانست.


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مدبر، مدیر گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به برگزاری کنگره بین‌المللی اخلاق تولیدمثل گفت: هفته گذشته در دیداری که شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر معظم انقلاب داشتند، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث جمعیت به برگزاری کنگره بین‌المللی اخلاق تولیدمثل در جهرم اشاره کردند.



حجت‌الاسلام مدبر برگزاری این کنگره را در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث اعتدال در جمعیت دانست و افزود: معظم‌له نیز تأکید فرمودند که زمان این کنگره باید کوتاه‌ تر و پربارتر باشد.



وی با تصریح اینکه بخش ویژه این کنگره جهان اسلام و بحث کنترل جمعیت است، افزود: در این کنگره افزایش جمعیت؛ فرصت‌ یا تهدید، بهداشت و کنترل جمعیت در جهان اسلام، ابعاد روان‌شناختی جامعه شناختی، فرهنگی و اقتصادی کنترل جمعیت در کشورهای اسلامی از موضوعات بین‌المللی است که بر روی آن بحث می‌شود.



اعتدال در بحث جمعیت، مبنای قرآنی دارد



حجت‌الاسلام مدبر با اشاره به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب درخصوص بحث جمعیت اظهار کرد: این قضیه یک پدیده اجتماعی مهم است که معظم‌له نیز بر مبنای قرآن در امر اعتدال در این زمینه تأکید دارند.



وی افزود: ایشان از تفریط این موضوع و نزولی بودن جمعیت اظهار نگرانی دارند زیرا رشد شاخص‌های جمعیت هر جامعه در پیشرفت‌های حوزه‌های مختلف و عزتمندی آن ملت نقش اساسی دارد.



جمعیت، اصل مهم در پیشبرد اهداف جامعه است



حجت‌الاسلام مدبر با اشاره به بحث جمعیت‌شناسی در مسیر توسعه گفت: مسئله جمعیت یک اصل بسیار مهم در پیشبرد اهداف هر جامعه به‌شمار می‌رود و در همین راستا رهبر معظم انقلاب یک نگرانی دارند و 4 بار در مجامع عمومی خواستار توجه جدید به این مقوله شده‌اند که بر اساس آمارها جمعیت ایران رو به پیری می‌رود و این روند کلید خورده که الان به 1/2 رسیده در صورتی‌که باید شاخص 2/1 باشد.



وی افزود: این روند نزولی به مرور زمان جمعیت را کم و کمتر می‌کند که طی آمارها 50 سال آینده جمعیت ایران 20 میلیون کم می‌شود و جمعیت کشور از رقبا کم شده و تحلیل می‌رود.



این مدرس دانشگاه با بیان اینکه بحث جمعیت‌شناسی دو زاویه دارد، گفت: یکی جنبه فردی و خانوادگی و دیگری مسئله اجتماعی است که امروزه در جوامع مختلف یک مؤلفه قوی و شاخص بزرگ به‌شمار می‌رود و در مسیر توسعه کمیت و کیفیت هم راستای هم لازم و ملزوم یکدیگر هستند.



وجود 3 دیدگاه درباره جمعیت



حجت‌الاسلام مدبر با اشاره به وجود سه دیدگاه در‌خصوص بحث جمعیت اظهار کرد: یک گروه طرفدار ازدیاد جمعیت هستند و تأکید دارند مسئله جمعیت نباید کنترل شود و دغدغه معاش و روزی نباید داشت و این گروه به حدیثی از پیامبر(ص)؛ توالدوا تناسلوا یعنی توالد داشته باشید و نسل زیاد کنید یا حدیث دیگری؛ انی قباهی بکم یوم القیامه؛ روز قیامت به زیادی امتم افتخار می‌کنم حتی بچه‌هایی که سقط شده باشند، تأکید دارند.



مدیر گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اظهار کرد: یک گروه دیگر نقطه مقابل این نظریه فعالیت دارد که کمیت نباید در بحث جمعیت نقش داشته باشد و یک فرزند باهوش و دارای تربیت صحیح از 10 فرزند بهتر است یا اینکه بازو کار نمی‌کند مغز و هوش و پشتکار امروز حرف اول می‌زند.



وی افزود: این گروه به یک مورد نهج‌البلاغه اشاره دارند که قلت العیار احد الوساله یعنی نیمی از آسایش زندگی عیال یعنی تحت سرپرستی فرد باشد.



حجت‌الاسلام مدبر تصریح کرد: دیدگاه اول یعنی حساب و کتاب نباشد افراطی و دومی تفریط است در همین راستا قرآن همیشه تأکید بر اعتدال دارد که در آیه 143 سوره بقره خداوند می‌فرماید: «کَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ ...؛ بدین گونه شما را امتى میانه قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید ...».