صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۵۷۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
حجت‌الاسلام میرعمادی:

گروه اندیشه: نماینده ولی‌فقیه در لرستان اظهار کرد:اعتلای کلمه توحید به‌واسطه فداکاری‌های حضرت علی(ع) بوده است کمااینکه ایشان به واسطه مبارزات پی‌در‌پی با سران شرک، موانع توحید را از میان برداشتند.


حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان،  با استناد به خطبه امام سجاد(ع) در شهر شام در رابطه با سابقه جهاد امام علی(ع) گفت: امام سجاد(ع) در این خطبه خود را فرزند علی‌مرتضی(ع) معرفی کرد و در وصف ایشان فرمود «من فرزند کسی هستم که سران مشرکین را کشت تا این که مردم آزاد شدند و کلمه توحید را بر زبان جاری کردند» لذا از این جمله امام سجاد(ع) چند مطلب استنباط می‌شود نخست این که شماها از نسل سران مشرک هستید که به‌دلیل این که علی(ع) آنها را کشت شما کینه آن حضرت را به دل دارید ، نکته دیگر این که سران قریش مانع توحید بودند که شمشیر زدن علی(ع) به‌خاطر برداشتن موانع توحید بود و سوم اینکه اعتلای کلمه توحید به‌واسطه فداکاری علی(ع) بوده است.



وی پیرامون این جمله امام سجاد(ع) که فرمود «من فرزند کسی هستم که در پیشاپیش رسول خدا(ص) با دو شمشیر می جنگید و با دو نیزه نبرد می کرد» ادامه داد: این جمله حضرت اشاره به جنگ‌های امیرالمومنین علی(ع) است کمااینکه علی(ع) به دو منظور شمشیر کشید یکی برای تنزیل قرآن و دیگری برای تآویل قرآن.



حجت‌الاسلام میرعمادی اضافه کرد: سپس امام سجاد(ع) فرمود «من فرزند کسی هستم که دو بار هجرت کرد و دو بار بیعت کرد» به اعتقاد برخی از مفسیرین منظور از هجرت اول ، هجرت علی(ع) از مکه به حبشه همراه با برادرش جعفر و هجرت دوم هجرت علی(ع) از مکه به مدینه همراه با رسول خدا(ص) برخی گفته‌اند مقصود ، هجرت از مدینه به کوفه بعد از رحلت پیامبر(ص)، یا این که ممکن است هجرت به یمن باشد.



وی گفت: افتخار علی(ع) آن است که در لیله المبیت در بستر رسول خدا(ص) خوابید تا این که جان پیامبر(ص) حفظ شد و آن حضرت از مکه به مدینه هجرت کرد ، آنگاه علی(ع) در حالی که سه فاطمه را همراه داشت (فاطمه بنت اسد مادر خود ، فاطمه زهرا(س) دختر رسول خدا(ص) و فاطمه بنت زبیر) به مدینه هجرت کرد و مقصود از دو بیعت علی(ع) با پیامبر(ص) یکی بیعت رضوان و دیگری بیعت بدر است.



نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به این فرمایش امام سجاد(ع) در این خطبه که فرمود «من فرزند کسی هستم که در جنگ بدر و حنین با دشمن جنگید» خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) از میان جنگ‌های علی(ع) در زمان پیامبر(ص) تنها دو نمونه را ذکر می کند نخست جنگ بدر که نیمی از کشته‌های بدر به خصوص سران مشرک به دست علی(ع) بود سپس جنگ حنین که علاوه بر نبرد و فداکاری علی(ع)، تعدادی از اصحاب از جمله علی(ع) نگهبان جان رسول خدا(ص) بودند و همیشه همراه حضرت حرکت می کردند و با فرماندهی رسول خدا(ص) جنگ پیروز شد.



حجت‌الاسلام میرعمادی در رابطه با سابقه ایمان امام علی(ع) اظهار کرد: امام علی(ع) در سن نوجوانی اولین کسی بودکه به رسول خدا(ص) ایمان آورد و رسول خدا در مورد ایشان فرمودنداگر ایمان علی(ع) با ایمان امت من وزن گردد ایمان علی(ع) ترجیح دارد.



وی «صالح المؤمنین»، «وارث النبیین»، «قامِع اِْلمُلْحدینَ»، «یَعْسوُبِ المُسلِمین» و «نُورِ اْلمُجّاهِدین» را از مهمترین صفات امام علی(ع) برشمرد و افزود:  در روایات  شیعه و سنی آمده است که تنها مصداق صالح‌المؤمنین که در آیه چهار سوره تحریم به آن اشاره شده است حضرت علی(ع) است.



امام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: همچنین در کتاب الغدیر علامه امینی 248 لقب برای امام علی(ع) از زبان رسول خدا(ص) نقل شده که یکی از آنها «وارث النبیین» است همچنین پیامبراکرم(ص) بارها فرمودند یا علی تو نه تنها وارث من هستی بلکه وارث همه پیامبران هستی.



حجت‌الاسلام سیداحمد میرعمادی بیان کرد: بسیاری از سران ملحد و کافر به دست علی(ع) به هلاکت رسیدند از این رو ایشان را نابود کننده ملحدان و کافران نامیدند، همچنین منظور از «یعسوب‌المسلمین» سردار ، امیر و پیشوای مسلمانان است و در حدیثی از پیامبر یک بار از ایشان به عنوان «یعسوب‌المسلمین» نام برده شد.