صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۹۸۸۳۷
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳

گروه اجتماعی: رئیس تبلیغات اسلامی فومن با بیان اینکه با اشاره به اینکه بیشترین تأکید دین مقدس اسلام بر فراگیری علم، دانش، تفکر و تعقل است، گفت: هیچ مکتبی این همه توصیف و تأکید، آن هم با این مضامین بلند و نورانی درباره علم ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ابراهیم‌زاده، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فومن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌ المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با بیان اینکه امروزه اهمیت علم و دانش بر بشریت مخفی نیست، اظهار کرد: همه مکاتب بشری و ادیان آسمانی بر کسب علم و دانش تأکید دارند و پیشرفت و ترقی در مسیر علم را افتخارآمیز می‌شمرند.

وی با بیان اینکه بدون تردید دین مبین اسلام بیش از هر دین و آیین دیگری به علم بها داده و انسان‌ها را به تعلیم و تعلم فراخوانده است، افزود: بدون تردید دستیابی به علم و دانش به آسانی میسر نیست و دستیابی به علم و دانش با موانع و دشواری‌های فراوانی رو به ‌رو است.

از دیدگاه اسلام هیچ امری نمی‌تواند مانع کسب علم و دانش شود

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فومن  با اشاره به اینکه از دیدگاه اسلام هیچ امری نمی‌تواند مانع کسب علم و دانش شود، تصریح کرد: چنانکه نبی مکرم اسلام(ص) می‌فرماید «کسب علم و دانش بر هر مرد و زن مسلمان واجب است» و این بیانگر اهمیت و جایگاه علم و دانش در دین مقدس اسلام است.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه بیشترین تأکید دین مقدس اسلام بر فراگیری علم، دانش، تفکر و تعقل است، گفت: در متون دینی همواره اهمیت علم و منزلت عالم مورد تأکید قرار گرفته و از جایگاه رفیعی برخوردار است.

حجت الاسلام ابراهیم زاده با بیان اینکه تفاوت عمده اسلام با سایر مکاتب بشری در تعریف علم است، یادآور شد: اسلام، علم را به عنوان یک واژه مقدس در جهت رشد، تعالی و سعادت بشر به خدمت می‌گیرد، به همین دلیل جهت‌گیری الهی را در آن شرط می‌داند و مطلقا «دانستن» را «علم» نمی‌شمارد.

آیات قرآن و علم آموزی

وی افزود: ده‌ها آیه در قرآن کریم و صدها حدیث در مجموعه ارزشمند سخنان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در بیان اهمیت علم، جایگاه، تعریف، اقسام، شرایط و مسائل علم و آموزش و نیز مذمت جهل و آثار آن آمده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فومن در ادامه متذکر شد: با نگاهی گذرا به این مجموعه گران‌سنگ و مقایسه آن با دیگر مکاتب، می‌توان دریافت که هیچ مکتبی این همه توصیف و تأکید، آن هم با این مضامین بلند و نورانی درباره علم ندارد؛ امروز دانش بشر به طور فزاینده‌ای توسعه و رشد پیدا کرده و منشأ تحولات حیرت‌انگیزی در جهان شده است.

حجت‌الاسلام ابراهیم‌زاده در پایان اضافه کرد: همچنان که بزرگان ما، طلایه‌داران تولید علم در گذشته بوده‌اند و ما و همه جهانیان اعم از مسلمان و غیر مسلمان وامدار دانش پرافتخار آنان هستیم؛ لذا باید راه آنان را ادامه داده و صد البته که از مسلمانان جهان که دارای چنین مکتب و آیین دانش دوست و علم‌‎آفرینی هستند، غیر از این انتظار نمی‌رود.