صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۰۸۴۴۴
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸

گروه اجتماعی: استاد دانشگاه یزد با بیان اینکه خانواده کانون شفابخشی و التیام‌بخشی است، گفت: خانواده مهم‌ترین و نیرومندترین نهاد اجتماعی تلقی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، حسن زارعی، استاد دانشگاه یزد 28 اردیبهشت ماه در نشست علمی و تخصصی «خانواده سالم و پیشگیری اجتماعی از جرایم»، گفت: اگرچه خانواده مهمترین و نیرومندترین نهاد اجتماعی تلقی می­‌شود در عین حال که خانواده کانون شفابخشی و التیام بخشی است اما از طرف دیگر کانونی برای آسیب و پرورش جرم نیز می­‌باشد.

وی ادامه داد: هرچند برای خانواده سالم، تعریف­‌های متفاوتی وجود دارد ولی خانواده سالم یک سری کارکرد­هایی دارد که اگر این کارکردها و نقش­‌ها به طور احسن صورت پذیرد اصطلاحا خانواده سالم تعریف می­‌شود.

این استاد دانشگاه وفاداری،  تعهّد، انعطاف پذیری، احترام و حمایت،  مراقبت از اعضای خانواده در برابر آسیب­های اجتماعی و تشویق را از ویژگی‌های خانواده سالم برشمرد و اظهار کرد:  زمانی که وفاداری در خانواده‌ای وجود داشته باشد مانع بزرگی در برابر آسیب‌های خانواده ایجاد می‌شود، اگر بتوانیم به خانواده قدرت دهیم به کل جامعه قدرت داده‌ایم.

زارعی گفت: اگر نقش پدر و مادر در تربیت فرزندان شفاف سازی شود می‌توانیم گامی در جهت کاهش آسیب‌هایی که ممکن است در جامعه بوجود آید برداریم.

حسین افراسیابی، از دیگر اساتید دانشگاه یزد نیز گفت: ارزیابی خانواده در جامعه جدید با توجه به تغییراتی که صورت پذیرفته انجام می‌شود واین تغییرات هم خود خانواده را دچار یک سری شرایط جدیدی کرده و هم پیامد­های اجتماعی داشته که بعضی از آنها آسیب‌زا می­‌باشد.

وی گفت: بعضی از تغییرات در خانواده آنقدر سریع اتفاق می­‌افتد که سبب تغییر ساختار و کارکردهای خانواده درگذشته و حال شده است به گونه‌ای که خانواده هم برخی از کارکرد­های خودر را از دست داده و هم بعضی از کارکرد­های آن تقویت شده است بعضی از این تغییرات فرصت‌های جدید و چشم‌انداز­های نوینی ایجاد کرده و دنیای جدیدی را پیشروی آن قرار داده و همچنین یک سری چالش‌ها را برای خانواده­‌ها به وجود آورده است.

یادآوری می شود در این نشست تخصصی، رئیس اداره برآورد اجتماعی استان، کارشناس دفتر تحقیقات کاربردی و کارشناس مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی استان نیز هرکدام دیدگاه‌های خود را در این زمینه بیان کردند.