صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۲۳۵۷۰
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲

گروه اجتماعی: کارشناس باستان‌شناسی اداره میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اینکه رئیس نمایندگی اوقاف بهمئی می‌خواهد از طریق مجاری قانونی، بقعه متبرکه امامزاده بابا احمد در این شهرستان را تخریب کند، خود غیرقانونی است.

بقعه امامزاده بابا احمد در جنوب غرب ایران و در شهرستان بهمئی و روستای زیبای بابا احمد قرار دارد، بقعه این امامزاده هر ساله زائرانی را از استان‌های همجوار مانند خوزستان، کهگیلویه و ... به سمت خود سوق می‌دهد. جمعیت روستای بابا احمد که در جوار این امامزاده عظیم‌الشأن قرار دارند بالغ بر 258 نفر است، این روستا بر سر راه ارتباطی شرکت نفت (پارسی کلاستر) و هم‌چنین راه ارتباطی به استان خوزستان است.

کشاورزی در این روستا خودمصرفی است و شغل اصلی مردم این روستا کار در شرکت‌های نفتی است. باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی این روستا در فصل بهار زیبایی خاصی به روستا می‌دهد به‌طوریکه مسافران نوروزی زیادی را از استان‌های اطراف به این روستا می‌کشاند. بقعه امامزاده بابا احمد که به‌عنوان نگین انگشتر این روستا می‌درخشد در ضلع غربی این روستا قرار دارد.

بقعه امامزاده بابا‌ احمد مربوط به دوره سلجوقیان است و در شهرستان بهمئی، روستای فعلی بابااحمد واقع شده و این اثر در تاریخ دوم آبان‌ماه 1382 با شماره ثبت 10580 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تصمیم رئیس نمایندگی اوقاف بهمئی برای تخریب بقعه امامزاده بابا احمد

عبدالحمید نمازی، رئیس نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان بهمئی در گفت‌وگو با ایکنا از مصمم بودن خویش جهت تخریب بقعه امامزاده بابا احمد به دلیل معماری قدیمی و بدون کیفیت در این شهرستان خبر داد و گفت: اداره میراث فرهنگی به دلیل ثبت ملی بودن این بقعه، مخالف تخریب است و ما با رعایت مجاری قانونی درصدد تخریب هستیم.

وی در پاسخ به درخواست توضیح مورد مجاری قانونی جهت تخریب بقعه بابا احمد که ثبت شده‌ ملی است، اظهار کرد: این امامزاده دومین امامزاده شاخص این شهرستان است و سالانه زائران زیادی را پذیراست و مشکلات زیادی از جمله ریزش گچ‌بری به‌ویژه در فصل زمستان، وجود حشرات و حیوانات موذی در بقعه این امامزاده، منفک نبودن جایگاه بانوان و آقایان، معماری قدیمی و بدون کیفیت، پایین بودن امنیت و قابل سرقت بودن این بقعه وجود دارد.

رئیس نمایندگی اوقاف بهمئی اضافه کرد: هفتم اردیبهشت سال‌ جاری که غبارروبی این بقعه با همراهی نمایندگی میراث فرهنگی، امام جمعه، جمعی از مردم و مسئولان این شهرستان انجام شد، همزمان در نشستی در این بقعه، میراث فرهنگی اعلام کرد که ما اجازه تخریب نمی‌دهیم اما به ما یک فرصت دو ماهه بدهید تا روی این بقعه کار می‌کنیم در صورتی که با هزینه 17 میلیون تومان یک شبستان نیمه کاره را رها کرده و حالا که فرصت دوماهه این اداره تمام شده ما کاری جز گرفتن اخذ مجوز برای تخریب و بازسازی نداریم.

نمازی با بیان اینکه زمان ثبت این بقعه، نمایندگی اوقاف در این شهرستان وجود نداشته است، ابراز کرد: به نظر من اداره میراث فرهنگی نمی‌تواند حرف آخر را به کرسی بنشاند و اگر تمرکز اوقاف در این خصوص کم نمی‌بود، امامزاده بابا احمد با این فضای تنگ و مهجور که اجازه توسعه و گسترش آن گرفته شده، ثبت ملی نمی‌شد.

وی با اشاره به مظلوم بودن بقعه امامزاده بابا احمد بیان کرد: خیران و مردم زیادی نیز آمادگی خود را جهت تقبل هزینه مرمت امامزاده اعلام کردند ضمن اینکه اگر میراث فرهنگی بخواهد که بحث ملی بودن این امامزاده باقی بماند، موظف است که همکاری و کمک کند.

در همین خصوص ما جویای نظر رحیم دادی‌نژاد، معاون اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد شدیم و ایشان این‌گونه به ما پاسخ داد: معماری این بقعه مربوط به دوران سلجوقی است که در جنوب غرب استان واقع شده و سازمان مرکزی براساس معیارها، ارزش‌ها و شاخص‌هایی که در بقعه این امام‌زاده دیدند آن را ثبت ملی کردند و تخریب این امامزاده در حوزه کاری ما و نهادهای استان ما نیست.

وی افزود: به نظر من رئیس نمایندگی اوقاف شاید بدون هماهنگی با مدیرکل اوقاف، مصمم برای تخریب این بقعه است تاجایی که من از مدیرکل اوقاف خبر دارم ایشان انسانی وارسته و معتقد به اعتقادات و آثار تاریخی است و قطعاً اجازه تخریب نمی‌دهد.

علی اصغر آتش‌افراز، یک کارشناس باستان‌شناسی در اداره میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در این باره به خبرنگار ایکنا گفت: اینکه رئیس نمایندگی اوقاف بهمئی می‌خواهد از طریق مجاری قانونی دست به چنین کاری بزند، خود غیرقانونی است؛ چراکه تا بحال این قضیه وجود نداشته که کسی بخواهد چیزی را که به ثبت ملی رسیده تخریب کند و به نظر من لازم نیست این نمایندگی با بیان مشکلات بخواهد مردم را برای تخریب تحریک کند ضمن اینکه این نمایندگی تنها اجازه مرمت دارد.

هیچ بقعه امامزاده‌ای که ثبت ملی شده، قابل تخریب نیست

در پایان نظر حجت‌الاسلام سیدعلی صالح موسوی اعظم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگلویه و بویراحمد جالب به نظر می‌رسد، وی در این‌باره به خبرنگار ایکنا گفت: هیچ بقعه امامزاده‌ای که ثبت ملی شده، قابل تخریب نیست اما با شرط باقی ماندن آثار قدیمی، قابل بازسازی و بهسازی است، تخریب این بقعه تبعات قانونی دارد و اگر تصمیمی باشد باید با فرستادن طرح جامع نظر این دو اداره به سازمان مرکزی برای اخذ تصمیم آخر باشد.