صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۲۴۲۲۵
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
امام‌جمعه نیم‌ور محلات:

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام لطفی با اشاره به اینکه روزه علاوه بر تأثیرات مطلوبی که در ابعاد فردی روحیه انسان دارد؛ افزود: از مهم‌ترین کارکردهای ماه مبارک رمضان و روزه کارکردهای اجتماعی و سیاسی این ماه است.

حجت‌الاسلام لطفی، امام جمعه نیم ور محلات در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: روزه علاوه بر تأثیرات مطلوبی که در ابعاد فردی روحیه انسان دارد در بعد اجتماعی زندگی انسان نیز بسیار اثرگذار است.

وی با بیان اینکه روزه انسان‌ساز است، اظهار کرد: همانطور که انسان در بعد فردی موظف است که اخلاق اسلامی و هنجارها را رعایت و به تکالیف عمل کند در حوزه مسائل اقتصادی، سیاسی و مدیریتی نیز موظف به رعایت این موارد است.

مهم‌ترین کارکردهای ماه رمضان

حجت‌الاسلام لطفی ادامه داد: از مهم‌ترین کارکردهای ماه مبارک رمضان و روزه کارکردهای اجتماعی و سیاسی این ماه است.

وی با اشاره به اینکه در جوامع اسلامی تقواپیشگی، اخلاق‌مندی و هنجارمندی در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی از اهمیت بالایی  برخوردار است، بیان کرد: تقوا، اخلاق‌مداری و هنجارمندی که به سبب خودسازی در ماه مبارک رمضان عاید انسان می‌‌شود در بهبود مسائل کاری، اتخاذ مواضع و نوع ارتباط با دوستان و دشمنان و توع تدبیر و مدیریت انسان تأثیر بسزایی دارد.

حجت‌الاسلام لطفی افزود: به تعبیر دیگر اگر مدیران و مسئولان یک جامعه در ماه مبارک رمضان به معنای واقعی روزه گرفته باشند، ثمرات و برکات این روزه‌داری در اخلاق و شیوه مدیریتی آن ها به خوبی نمایان است.

ماه رمضان؛ شجره طیبه و موهبت بزرگ الهی

وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان یک شجره طیبه و موهبت بزرگ الهی است که کارکردها و فواید و خواص گسترده‌ای دارد، مطرح کرد: هر یک از انسان‌ها به فراخور معرفت و قابلیت‌هایی که دارد از این ماه خدا بهره‌مند می‌شود.

حجت‌الاسلام لطفی با اشاره به اینکه درک شرایط مستمندان، ایتام، فقرا و مساکین  از دیگر ثمرات ارزشمند روزه‌داری در بعد اجتماعی است، افزود: انسان متمکن و انسانی که در طول سال گرسنگی و تشنگی را نچشیده با احساس گرسنگی و تشنگی این ماه وضعیت کسانی که در طول سال به سبب فقر مادی از گرسنگی و تشنگی رنج می‌برند را بهتر درک می‌کند.

وی با بیان اینکه کمک به فقرا و مستمندان و ترحم نسبت به ایتام در ماه مبارک رمضان بسیار سفارش شده و مکمل روزه است‌، گفت: روزه‌دار واقعی با درک گرسنگی و تشنگی ماه رمضان به این نتیجه می‌رسد که باید به نیازمندان کمک کند و بیشتر به یاد آنها باشد.

امام جمعه محلات در پایان با اشاره به اینکه بخشی از این کمک به هم‌نوع و نوع‌دوستی در زکات فطره جلوه‌گر است، اظهار کرد: در روز عید فطر از شرایط قبولی روزه پرداختن زکات به فقراست و وجوب پرداخت آن پیش از اقامه نماز خود بیانگر اهمیت این امر در نزد خداوند متعال است.