صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۵۲۳۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۸

گروه سياسی: وحدت اسلامی،‌ بپا داشتن آرمان‌های مشترك برای مستضعفين و روابط مبتنی بر احترام متقابل، سياست بين‌الملل اسلامی امام راحل (ره) بود. عصاره چنين نگاهی در كلام مقام معظم رهبری در سه تعبير «عزت، حكمت و مصلحت» تبلور پيدا كرده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) منوچهر متكی، وزير امور خارجه، در سخنرانی پيش از خطبه‌های نمازجمعه اين هفته تهران، با اشاره به ايام پيروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان كرد: همسايگی بين بهمن و عاشورا و آمدن دهه فجر در پی عاشورا و نيل هر دو به بهار، انشاءالله طليعه اميد پيروزی حق بر باطل در صحنه جامعه بشر می‌باشد.
وی افزود: امام حسين (ع) بزرگ معلمی كه درس عدالت‌طلبی، حق‌طلبی و تسليم‌ناپذيری در برابر ظالمان را به عنوان درسی ماندگار برای جامعه بشری به يادگار گذاشت.
متكی تصريح كرد: امام راحل(ره) در سپيده دم پيروزی انقلاب اسلامی، بنيان تحول جدی در زمينه نوع مناسبات جمهوری اسلامی با محيط بين‌‌المللی و ديگر كشورها را پی‌ريزی كرد.
وزير امورخارجه توضيح داد: وحدت اسلامی،‌ سياست بين‌الملل اسلامی امام راحل (ره) بود. ايجاد همگرايی و بپا داشتن آرمان‌های مشترك در بسياری از زمينه‌ها برای مستعضعفين جهان، حوزه گسترده ديگری بود كه امام همواره مدنظر داشتند و نهايتاً روابط مبتنی بر احترام متقابل با كشورهای غربی و ساير كشورها و عدم دخالت آنها در امور داخلی ما، محور مهم ديگری بود كه امام راحل (ره) هوشمندانه مدنظر داشتند.
وزيرامور خارجه ابراز داشت: عصاره چنين نگرشی در كلام مقام معظم رهبری در سه تعبير «عزت، حكمت و مصلحت» تبلور پيدا كرده است.
متكی با اشاره به توطئه‌های دشمنان در ابتدای انقلاب و ايجاد اختلاف قومی و شيعه و سنی، سپس جنگ تحميلی، مقطع كنونی را نيز در ادامه اين ترفندها توصيف كرد.
وی اظهار داشت: هدف چنين طراحی‌هايی، مقابله با پيام رسای انقلاب كه پيام وحدت برای امت اسلام است، بود. آنها سعی كردند جنگ تحميلی را به جنگ فارس و عرب و جنگ شيعه و سنی نسبت دهند و علاوه بر اينكه صدام را از هر لحاظ مسلح كردند، اين هدف را نيز مدنظر داشتند.
وزير امور خارجه رويكرد جديد دشمنان و بازگشت به ترفندهای شكست‌خورده گذشته ـ با گستردگی و طراحی وسيع‌تر ـ را نشان‌دهنده زخمی بزرگ و شكست بزرگی كه طی سال‌های اخير آمريكا در منطقه متحمل شده است، دانست.
متكی توصيه كرد كه جهان اسلام در چهار سطح، دول اسلامی، علما، انديشمندان و نخبگان اسلامی و رسانه‌های كشورهای اسلامی تلاشی همه جانبه در جهت خنثی‌كردن توطئه‌های دشمنان انجام دهند.
وی در ادامه با اشاره به برخورد طلبكارانه دشمنان با ايران با استفاده از رسانه‌های خود ‌و نيز بيان بخش‌هايی از ادعاهای واهی آنها عليه ايران از جمله، نقش ايران در انفجار آرژانتين و غيره افزود: اين ادعاهای واهی با هدف منفعل‌كردن جمهوری اسلامی ايران در بيان و تبيين نظرات خود در صحنه روابط بين‌الملل انجام گرفته است و دشمنان با اين حركات می‌خواستند اعلام كنند، همه چيز در اختيار آنهاست.
وزير امورخارجه توضيح داد: در عمل اين سياست آنها شكست خورد و امروز آنها با وجود صدها هزار نيرو در منطقه، نمی‌توانند به اهداف خود دست يابند.
متكی در ادامه سخنان خود با اشاره به شكست طرح‌های به اصلاح «صلح» آمريكا در فلسطين ابراز داشت: آمريكا در ازای اين شكست‌ها، برای فرافكنی دنبال مقصر می‌گردد و با استفاده از تجربيات گذشته نام ايران را مطرح می‌كند، در حالی كه ايران هميشه بخشی از حل مسائل منطقه بوده، نه بخشی از مشكلات.
وی حمايت دولت ايران را از روند توسعه سياسی در عراق اعلام كرد و حمله به كنسولگری ايران در عراق را نشانه نهايت عجز آمريكا بيان كرد.
وزير امور خارجه خاطرنشان كرد: در حالی كه جوخه‌های اعدام سيا و موساد در نقاط مختلف جهان اقدام به ترور می‌كنند، آنها ايران را متهم به حمايت از تروريست می‌كنند؛ در حالی ناعادلانه بودن طرح‌هايشان موجب شكست سياست‌های آنها شده، ايران را متهم به مخالفت با طرح‌های صلح می‌كنند.
متكی بيان داشت: با وجود اين نوع نگاه و برخورد طلب‌كارانه آمريكا و غرب، ما با بهره‌گرفتن از آموزه‌های انقلاب و رهنمودهای امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب و بعد از طی دوره‌هايی كه سياست‌های مختلفی را برای بازداشتن آنها از سياست تهاجمی عليه ايران در دستور كار قرار داديم، در رويكردی جديد سياست فعال و تهاجمی را مدنظر قرار داده‌ايم.
وی اظهار داشت: نظام موجود در روابط بين‌الملل را ناعادلانه می‌‌دانيم، كه مولفه اساسی آن مبتنی بر قدرت است، در حالی كه ما ارتباطات را اساس تعامل دولت‌ها می‌دانيم؛ موازنه مبتنی بر قدرت هم مسابقه تسليحاتی و هم اعمال قانون جنگل است.
وزير امور خارجه وجود حق وتو برای 5 كشور را نشانه ناعادلانه بودن اين سيستم دانست و افزود: معتقديم كه بايد تجديد در ساختار سازمان ملل بعد از 60 سال آسيب‌شناسی در دستور كار قرار گيرد و اگر اين حق را از بين نمی‌برند، حداقل به كشورهای اسلامی در غالب سازمان كنفرانس اسلامی يك حق وتو بدهند تا آنها در چارچوب اعتقادی و منافع عمومی خود از آنها بهره بگيرند.
متكی سال جاری را سالی پر‌تحرك در عرصه روابط خارجی كشور توصيف كرد و بيان داشت: يكی از موضوعاتی كه در دستور كار بود، ‌مرتبط‌ كردن همه بخش‌ها در روابط خارجی با يكديگر است. ظرفيت‌شناسی اقتصادی در مناطق مختلف جهان و گسترش اين روابط با كشورهای مختلف جهان، دست‌آوردهای خوبی را نصيب دولت كرده است. در حوزه روابط اقتصادی تصور می‌كنيم سال آينده سال نهادينه سازی روابط با ديگر كشورها باشد.
وزير امورخارجه در ادامه سخنان خود نتايج حاصل از گستردگی مناسبات بين‌المللی كشور را شامل وادار كردن كشورهای ديگر به اعتراف به حقوق ملت ايران از جمله بحث هسته‌ای، ‌خنثی كردن ترفندهای دشمنان در ايجاد قطب‌های مختلف عليه ايران از جمله تحريك دول عربی عليه كشورمان بيان كرد.
وی رويكرد جديد آمريكا در عراق را نيز تكرار اشتباهات دانست و اعلام كرد كه ايران طرحی را برای حل مشكلات عراق ارائه كرده است.
وی ادامه داد: اين طرح می‌تواند نتايجی از جمله اينكه به جز رويكرد نظامی‌گری، راهكار ديگری برای حل مشكلات در عراق وجود دارد، و نيز پيام روشن به كسانی كه قصد ايجاد ناامنی در عراق را دارند و همچنين حمايت از دولت قانونی عراق را به دنبال داشته باشد.
وزير امورخارجه در پايان سخنان خود اظهار داشت: حمايت مردم توان ديپلماسی كشور را افزايش می‌دهد. در 22 بهمن يك بار ديگر به دشمنان انقلاب درس بزرگی خواهيم داد و ما نيز تكرار‌كننده اين درس در همه صحنه‌ها خواهيم بود.