صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۸۶۲۵۷۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۳

گروه فعاليت‌های قرآنی: مراسم چهلمين روز درگذشت استاد حسين صبحدل، مؤذن و پيشكسوت قرآنی و پيرغلام حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) با حضور جامعه قرآنی كشور و مردم علاقه‌مند شب گذشته، 26 آذرماه، در مسجد قبا برگزار ‌شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، مراسم چهلمين روز درگذشت استاد حسين صبحدل، مؤذن و پيشكسوت قرآنی كشورمان با حضور جامعه قرآنی كشور و عموم مردم دوستدار اين استاد قرآنی شب گذشته، 26 آذرماه، در مسجد قبا برگزار ‌شد.
در ابتدای اين مراسم «حسين دهقانی‌زاده» از قاريان ممتاز كشور به قرائت سوره‌های انسان، ضحی و حمد پرداخت كه با استقبال و تشويق‌های مردم و حضار روبرو شد. در ادامه اين مراسم «فرشچی» مداح و ذاكر اهل بيت(ع) به ذكر مصيبت پرداخت. وی همچنين به بيان اشعاری از علامه طباطبايی(ره) پرداخت و گفت: من به سرچشمه خورشيد نه خود بردم راه/ ذره‌ای بودم و مهر تو مرا بالا برد*من خسی بی‌سرپايم كه به سيل افتادم/ او كه می‌رفت مرا هم به دل دريا برد.
«عباس سليمی» پيشكسوت قرآنی كشورمان، ديگر سخنران اين مراسم بود، وی گفت: تقارن اربعين استاد حسين صبحدل با شب اول محرم يقينا نمی‌تواند اتفاقی باشد و بيانگر رمز و سری است. بنده در مسجد قبا و حسينيه ارشاد برنامه‌های مختلفی را با راهنمايی استاد صبحدل اجرا كردم، همچنين با راهنمايی‌های وی در راديو برای اولين بار اذان گفتم.
وی در ادامه سخنانش سالگرد شهادت آيت‌الله مفتح را تسليت گفت و اظهار كرد: همه ما مديون آيت‌الله مفتح هستيم. بر ما است، در چنين روزی كه آغاز ماه محرم است تجديد ميثاقی با اباعبدالله الحسين(ع) داشته باشيم، كه خداوند مقام و درجه اين بزرگواران را متعالی‌تر بگرداند و با مؤلايشان همنشين و محشور كند.
سليمی در ادامه سخنانش به بيان مطالبی از كتاب زندگی آيت‌الله شاه‌آبادی ـ استاد اخلاق و عرفان امام خمينی (ره) ـ پرداخت و گفت: در اين كتاب آمده است، يكی از تجار بازار می‌گفت كه بنده به آيت‌الله شاه‌آبادی ارادت داشتم، اما ايشان به خاطر علايق عرفانی مورد هجمه بعضی‌ها بود و بنده مدتی بود كه به خدمت ايشان نرسيده بودم، تا اينكه خواب ديدم كه قيامت برپا شده و همه مردم در صحرای محشر هستند و مردم را در وسط ميدان كه پر از شعله‌های آتش بود، دسته دسته به آتش می‌ريختند.
وی افزود: اين مرد تعريف می‌كند كه يكی از گناهكاران به من گفت كه شما پيش آيت‌الله شاه‌آبادی برو و ذكری از او بگير كه از اين وضعيت نجات يابيم، من به خدمت آيت‌الله شاه‌آبادی رفتم كه در باغ زيبايی بود و وقتی از او پرسيدم، ايشان گفت كه من ذكری بالاتر از ياحسين(ع) نمی‌دانم. ما وقتی اين ذكر را گفتيم شعله‌های آتش خاموش شد و نجات يافتيم.
در ادامه اين مراسم، «حسن‌زاده» خطيب و مداح اهل بيت(ع) به ارائه سخن پرداخت و گفت: دين اسلام را پيامبر اسلام(ص) آورد و تضمين‌كننده آن امام حسين(ع) است، اگر زمان‌شناسی امام حسين(ع) نبود، طومار اسلام پيچيده می‌شد. داستان امام حسين(ع) داستان مُشك است، هر چه در آن دستكاری شود، بوی عطرش افشان‌تر می‌شود، ولی متأسفانه هنوز مرثيه‌‌خوانی‌هايی وجود دارد كه فلسفه و قيام امام حسين(ع) را تشريح و تبيين نمی‌كند و فقط گريه برای امام حسين(ع) را توصيه می‌كنند.
وی در ادامه سخنانش افزود: امام حسين(ع) نه تنها در دنيا و در ميان مسلمانان، بلكه در ميان شيعيان نيز مظلوم است و هنوز در لابه‌لای گريه‌كنندگان بر او فلسفه و علت حركت و قيام او مظلوم و ناشناخته است.
حسن‌زاده در ادامه اين سخنان به ذكر اشعاری در مصيبت امام حسين(ع) پرداخت. قرائت سوره الرحمن توسط «حسين موسوی‌» بخش بعدی اين مراسم بود كه با صلوات مردم و شركت‌كنندگان در اين مراسم پايان يافت.
حجت‌الاسلام و المسليمن «خطيب اصفهانی» آخرين سخنران اين مراسم بود، وی گفت: امروز اربعين درگذشت يكی از خادمان بزرگ قرآن كريم و مكتب اهل بيت(ع) و مخصوصا امام حسين(ع) استاد حسين صبحدل، مؤذن انقلاب است.
وی افزود: آيات پايانی سوره قمر كه خداوند می‌فرمايد: «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ*فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ» مصداق استاد صبحدل است، كسانی كه هدفمند زندگی می‌كنند و از لحظه لحظه‌های زندگيشان استفاده می‌كنند می‌توانند در اين مسير گام بردارند.
خطيب اصفهانی اظهار كرد: تقوا معنای بسيار وسيعی دارد و از معانی كليدی قرآن كريم است، كسانی كه سعی كنند به حقيقت تقوا برسند و روحيه تقوا را در خود ايجاد كنند و تا آخرين لحظه اين تقوا را حفظ كنند، شامل اين افراد می‌شوند، پاداش اين افراد بهشت است. استاد صبحدل پيرغلام حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) بود. از ويژگی‌های اين مرد اخلاص و ارادت خاص آن مرحوم به امام حسين(ع) بود.
وی با بيان حديثی از پيامبر اسلام(ص) اظهار كرد: پيامبر اسلام(ص) در اين حديث می‌‌فرمايد كه در قيامت از چهار چيز می‌پرسند كه اين نعمت‌ها را چگونه مصرف كردی؛ از عمر می‌پرسند كه آن‌را چگونه مصرف كردی، از جوانی می‌پرسند كه اين دوره خاص را چگونه گذراندی و در چه راهی مصرف كردی، همچنين از مال می‌پرسند كه از چه راهی به دست آوردی و و در چه راهی خرج كردی و چهارمين چيزی كه در قيامت می‌پرسند اين است كه چقدر به اهل بيت(ع) محبت داشتی؟
خطيب اصفهانی در پايان سخنانش يادآور شد: استاد صبحدل 1300 برنامه راديويی تهيه كرده بود كه معلوم است عمر خود را بيهوده صرف نكرده و همواره در راه تلاش بوده است. وی از جوانی سختی‌های زيادی كشيد تا بتواند در اين مسير گام بردارد و در واقع در اين راه موفق بود تا جايی كه مقام معظم رهبری او را مؤذن انقلاب ناميدند.