صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۹۴۳۲۱۷
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۳

گروه سياسی و اجتماعی: مدرسان حوزه علميه نجف به همراه جمعی از مدرسان حوزه‌های علميه كشور با حضور در مراسم يادمان آقانورالدين عراقی كه صبح امروز 30 خردادماه جاری در اراك برگزار شد بر مقام شامخ علمی و معنوی اين عالم بزرگوار صحه گذاردند.

به گزارش خبرگزاری قرآن ايران(ايكنا) شعبه مركزی، مراسم يادمان آيت‌الله آقانورالدين عراقی با حضور جمعی از آيات عظام و مدرسان حوزه‌های علميه نجف، قم، خوانسار، تهران و اراك از جمله آيات عظام «فاضل مالكی» از بيت آيت‌الله سيستانی، «انصاری» از مدرسان حوزه علميه نجف، «استادی» از بيت آيت‌الله علوی گرگانی، «اخوان احمدی يزدی» از مدرسان حوزه علميه قم و هم‌چنين نماينده ولی فقيه در استان مركزی و جمعی از مسئولان استان در محل سالن پيامبر اعظم استانداری مركزی برگزار شد.
آيت‌الله «فاضل‌مالكی» از مدرسان حوزه علميه نجف در اين مراسم بر لزوم بررسی ابتكارات و نظريات علمی آيت‌الله عراقی در فقاهت، تفسير و ديگر علوم اسلامی تأكيد كرد.
وی با بيان اين مطلب كه محفل امروز يكی از سنگرها و جلوه‌های علمی و از افتخارات استان مركزی و شهر اراك محسوب می‌‌شود، گفت: تفسير «القرآن و العقل» كه به‌وسيله آيت‌الله عراقی به رشته تحرير درآمده است از نظر علامه طباطبايی يكی از تفاسير بی‌نظير قرآن‌كريم است.
فاضل‌مالكی افزود: با توجه به اينكه علامه طباطبايی تأكيد كرده است كه بسياری از شبهات توسط اين كتاب رفع می‌شود، بايد جمعی از علما نظريات اين عالم بزرگوار در زمينه‌های كلامی، فقهی و رد شبهات را مورد تحقيق و بررسی عميق قرار دهند.
وی آيت‌الله عراقی را دارای يك شخصيت جامع دانست و تصريح كرد: عراقی در مقام مقاومت و مجاهدت بر ضد دشمنان اسلام و بلاد اسلامی يك شخصيت مثال زدنی و مدافع اسلام و مسلمانان بوده و عمر مباركش را در راه خدمت به مسلمانان و بلاد اسلامی گذرانده است.
فاضل‌مالكی در ادامه به پرورش برخی علمای بزرگ جهان اسلام توسط آقا نورالدين اشاره و با بيان اين مطلب كه برخی افراد علی‌رغم زندگی كوتاه تأثيرات قابل توجهی بر جامعه خود می‌گذارند، گفت: عراقی عمری كوتاه، ولی پر از بركت و خدمت به اسلام و مسلمانان داشت و اين خصوصيت او را می‌توان به عمر كوتاه ولی پر از بركت و رحمت ائمه معصوم(ع) تشبيه كرد كه با وجود زندگی كوتاه خود تمام مسلمانان تاريخ و حتی بشريت را تحت تأثير خود قرار داده‌اند.
وی با تأكيد براينكه وجود مادی و معنوی ما تا امروز مديون فداكاری‌های عظيم اين افراد است، گفت: علمايی چون امام خمينی(ره)، مرحوم عراقی و امام موسی صدر نمونه‌های بارز چنين انسان‌هايی هستند.
بنابراين گزارش در ادامه اين مراسم آيت‌الله «انصاری» مدرس حوزه علميه نجف با اشاره به اين روايت كه مقام عالمی كه مردم از او بهره‌مند شوند نزد خدا از 70 هزار عابد برتر است، گفت: آيت‌الله عراقی از اين دسته عالمان بود كه در سراسر عمر پر بركت خود مردم را از علم و كمالاتش بهره‌مند گردانيد.
وی افزود: گفته می‌شود كه اين عالم جليل‌القدر تمام مسائل مطرح شده توسط مردم را بدون تأمل پاسخ می‌داد و البته اين امر نشان از تسلط بالا و چشمگير او بر علوم و مسائل شرعی و ارتباط نزديك وی با مردم دارد.
انصاری اذعان كرد: عراقی كتاب «التفسير و العقل» را در دوران سخت دوری از وطن در قلعه بستان آباد حلب و در شرايطی به رشته تحرير درآورده است كه تنها كتاب «معالم» را دسترس داشته و هيچ‌گونه مرجع ديگری در اختيار نداشته است و اين در حالی است كه نوشتن تفسير قرآن‌كريم نيازمند در دسترس بودن انواع كتب لغت و تفسير است.
وی نوشتن كتاب مذكور كه يكی از كتب بی‌نظير تفسير است را در اين شرايط، نشان‌دهنده نبوغ ذاتی اين دانشمند بزرگ دانست و گفت: يكی ديگر از نشانه‌های نبوغ و شخصيت والای علمی عراقی را می‌توان در اجازه اجتهادی يافت كه توسط آيت‌الله آخوند خراسانی از علمای عظام نجف برای ايشان صادر شده است.
انصاری تصريح كرد: اين اجازه اجتهاد كه يكی از كامل‌ترين اجازه‌های اجتهاد صادر شده در حوزه نجف است است در سنين جوانی عراقی صادر شده و بر اين اساس اگر عراقی مدت زمان بيشتری را در حوزه نجف سپری می‌كرد می‌توانست علاوه بر طی سريع پله‌های ترقی علمی در دوران جوانی خود، جمع كثيری از علمای اسلام را نيز تربيت كرده و نقش به‌سزايی در پرورش عالمان پس از خود داشته باشد.
مدرس حوزه علميه نجف در پايان با اشاره به كرامت اعطا شده به كربلايی كاظم ساروقی گفت: كربلايی كاظم بر ظاهر قرآن تسلط داشت، ولی آيت‌الله عراقی در سايه معنويت و رابطه با خداوند به كرامت تسلط بر باطن قرآن ‌كريم دست يافت و از اين لحاظ برای جهان اسلام ارزش بسياری دارد.