صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۰۲۵۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۶

گروه فعاليت‌های قرآنی: حجت‌الاسلام «سيدمهدی طباطبايی» با اشاره به تأكيدات مقام معظم رهبری بر موضوع تدبر در قرآن كريم و راه‌های رسيدن به جامعه قرآنی، آيات ابتدايی سوره «مؤمنون» را ملاكی برای يك جامعه اخلاقی عنوان كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، مقام معظم رهبری در فرمايش‌های خود در جمع متسابقان، داوران و قرآنيان كشور پس از برگزاری بيست و هفتمين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن كريم، در چند بخش، ضمن بيان پيشرفت‌ها و دستاوردهای قرآنی طی 31 سال پس از پيروزی انقلاب اسلامی و تشويق مسئولان و جامعه قرآنی به ادامه راه پيش‌رو، مطالباتی را نيز از جامعه قرآنی كشور مطرح كردند؛ خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) بنا بر وظيفه اطلاع‌رسانی و پی‌گيری خود تلاش می‌كند در حد توان راه‌های تحقق اين مطالبات را در قالب گفت‌و‌گو با جامعه قرآنی كشور جويا شود.
حجت‌الاسلام و المسلمين «سيدمهدی طباطبايی»، نماينده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و استاد اخلاق، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) درباره راه‌های تحقق مطالبات مقام معظم رهبری از جامعه قرآنی كشور به خصوص در مورد ملاك‌های جامعه قرآنی، اظهار كرد: خود قرآن كريم در سوره‌های متعددی ملاك‌های فرد و جامعه قرآنی را ارائه كرده است.
وی ضمن اشاره به آياتی از سوره «مومن» و «مومنون» خاطرنشان كرد: در دو سوره «مومن» و «مومنون» ملاك‌های زيادی مبنی بر اخلاقيات قرآنی ارائه شده است كه فهم و مصداق‌يابی آن دشوار نيست. اگر اين خصائص و ويژگی‌ها در فردی نباشد قطعاً می‌توان گفت كه آن فرد قرآنی نيست.
وی ادامه داد: اولين اين ملاك‌ها اين است كه فرد متعهد و امانت‌دار باشد: «وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ: و آنان كه امانت‌ها و پيمان خود را رعايت مى‏كنند» آيه 8 سوره مومنون. مسئولان بايد به اين آيه بيشتر توجه كنند تا سخنی بگويند كه بتوانند از عهده آن بر بيايند. بايد توجه كرد كه خيانت فقط در مسائل مادی منحصر نيست.
وی بيان كرد: خيانت در مسائل مادی درجات پائين خيانت است بلكه فكردزدی و انحراف افكار مردم از مسير درست و سعادت، بالاترين درجه‌های خيانت است. بعد از اين ملاك، اين آيه مطرح می‌شود كه می‌فرمايد: «وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ: و آنان كه بر نمازهايشان مواظبت مى‏نمايند» آيه 9 سوره مومنون.
حجت‌الاسلام طباطبايی يادآور شد: كلمه «فرج» در اين آيه به كاستی‌ها و نقائص شخصيت انسان‌ها اشاره دارد و پيام اخلاقی اين آيه علاوه بر آنچه كه در تفاسير آمده است اين است كه افرادی كه به دنبال پركردن خلاء‌ها و عيوب ديگران نباشند دچار خيانت شدند.
وی با بيان آيه چهارم سوره مومنون و تعريف معنای زكات توضيح داد: معنای زكات در آيه «وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ: و آنان كه زكات مى‏پردازند» عبارت است از انفاق خاص و بجا كه لازمه خود اين امر اين است كه افراد راه‌های كسب حلال و نحوه صرف آن را بدانند تا از اصراف و تبذير به دور بمانند.
اين استاد اخلاق گفت: قرآن كريم هميشه اين مسئله را گوشزد می‌كند كه در جايی كه شخص نمی‌داند چگونه بايد اموال را مصرف كرد و مابه‌ التفاوت‌ها را نمی‌شناسد، قطعاً به مسير رشد و كمال نائل نخواهد آمد. بعد از ذكر اين صفات، خداوند دارندگان اين خصائل را وارث بهشت معرفی می‌كند «أُوْلَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ».