صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۰۴۳۱۳۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۳

گروه انديشه و علم: آيت الله محمدی ری شهری با مديريت خويش علوم حديث را كه نياز بزرگ جهان تشيع است احيا كرده و ميتوان گفت فعاليت های پ‍ژوهشی موسسه دارالحديث و دانشكده علوم حديث در كل جهان تشيع بی نظير است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث، در نشست خبری كه صبح امروز دوشنبه 15 آذرماه در تالار شيخ مفيد دانشكده علوم حديث(ری) برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمين «هادی صادقی» رئيس دانشكده علوم حديث با اشاره به روايتی از امام مهدی(عج) افزود: حضرت می‌فرمايند: «و اما الحوادث الواقعة فارجعوا فيها إلی رواة حديثنا فانهم حجتی عليكم و انا حجة الله عليهم» اما وقايعی كه رخ خواهد داد، پس در مورد آنها به راويان احاديث ما رجوع كنيد كه آنان حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنان هستم»؛ لذا مسئله حديث در تعاليم اسلامی جايگاه ويژه‌ای دارد.
وی تصريح كرد: در راس تمامی روايات، حديث شريف ثقلين است كه از رسول خدا نقل شده كه می فرمايد: من در حالی شما را ترك می كنم كه دو ميراث گرانبها برای شما می گذارم، كتاب و عترت. ما در كشور درحال گذار از يك دوران به دوران ديگر هستيم و می توان گفت در حال تاسيس يك تمدن دينی هستيم.
در ادامه اين نشست، رييس دانشكده علوم حديث با بيان اينكه اين دانشكده وابسته به موسسه‌ دارالحديث است، گفت: اين دانشكده در طول فعاليت خود توانسته امر حديث را كه در گذشته نسبت به آن كم‌مهری شده بود و به نياز روز پاسخ نداده بود را احيا كند.
حجت الاسلام والمسلمين صادقی ادامه داد: موسس اين موسسه، آيت‌الله ری‌شهری با تشخيص درست اين نياز درجهان تشيع از ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی موسسه دارالحديث را راه‌اندازی كرد كه دركل جهان تشيع بی‌نظير است.
وی افزود: اين دانشكده درطول 12 سال فعاليت خود از حيث پرورش دانشجو موفق بوده و شعبه‌هايی در قم، تهران و اصفهان ايجاد كرده است. همچنين به صورت حضوری و مجازی به پذيرش دانشجو پرداخته است.
حجت الاسلام والمسلمين صادقی تاكيد كرد: اصل تاسيس اين دانشكده برپايه نوآوری بوده است همچنين نوآوری در طراحی رشته‌های جديد كه تا به امروز حدود 16 رشته‌ مختلف در مقاطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری طراحی شده است كه تعداد زيادی از آنها مراحل تصويب را طی كرده و تعدادی ديگر در شرف تثبيت است.
رييس دانشكده علوم حديث، موفقيت دانشجويان اين دانشكده و كسب رتبه‌های برتر در آزمون كارشناسی ارشد را از ديگر موفقيت‌های اين دانشكده برشمرد و تصريح كرد: براساس آمار وزارت علوم و سازمان سنجش 95 درصد از دانشجويان اين دانشكده توانستند در آزمون‌های كارشناسی ارشد مجاز به انتخاب رشته شوند و پذيرفته شدگان نهايی ما در كشور رتبه‌های برتر را كسب كردند.
وی افزود: برنامه‌ ما برای آينده اين است كه بتوانيم هرچه بيشتر منابع اصلی اسلام يعنی كتاب و سنت را حاضر در عرصه‌های علوم انسانی قرار دهيم.
وی توليد متون درسی و دانشگاهی را از ديگر موفقيت‌های اين دانشكده عنوان كرد و افزود: در مدت تاسيس اين دانشكده به ازای هرسال يك متن آموزشی توليد شده است و تاكنون 10 عنوان از اين متون توسط سازمان سمت به چاپ رسيده است و اين نشان از بالا بودن كيفيت تحقيقات متون ارايه شده توسط اين دانشكده است.
در ادامه اين نشست معاون آموزشی و تحصيلات تكميلی دانشكده علوم حديث، در پاسخ به سوال خبرنگاران در ارتباط با تعداد رشته‌ها و گرايش‌های موجود در اين دانشكده، گفت: درحال حاضر 11 رشته و گرايش را در سه مقطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری داريم.
دكتر هادی حجت با اشاره به اينكه يكی از اهداف اصلی دانشكده علوم حديث توسعه مقاطع تحصيلی به ويژه در مقاطع تحصيلات تكميلی است، افزود: تلاش‌های زيادی برای افزايش تعداد دانشجو و افزايش رشته‌ها انجام شده است.
وی اضافه كرد: در مقطع كارشناسی ارشد، رشته علوم حديث با سه گرايش تفسير اثری، نهج‌البلاغه، كلام و عقايد و اخلاق وجود دارد و در مقطع دكتری نيز رشته مدرسی معارف اسلامی با گرايش قرآن و متون اسلامی دانشجو می‌پذيرد. همچنين در مقاطع كارشناسی، كارناسی ارشد و دكتری رشته‌هايی در حال تصويب توسط مراجع ذی‌ربط هستند.
معاون آموزشی و تحصيلات تكميلی دانشكده علوم حديث با اشاره به رشته‌هايی كه در مقطع كارشناسی در دست بررسی است، عنوان كرد: رشته تبليغ در حج و زيارت، علوم حديث، آداب و اخلاق پزشكی در مقطع كارشناسی در حال گذراندن مراحل تصويب هستند.
حجت تأكيد كرد: همچنين در مقطع كارشناسی ارشد رشته‌های‌ علوم حديث با گرايش‌ اخلاق، علوم حديث با گرايش عرفان، علوم حديث با گرايش اقتصاد، تفسير روايی، علوم و معارف نهج‌البلاغه، تبليغ در حج و زيارت و روان‌شناسی اسلامی با گرايش روان‌شناسی مثبت‌گرا تصويب شده يا در شرف تصويب توسط مراجع ذی‌ربط هستند، همچنين رشته كلام اماميه در مقطع دكتری تصويب شده است.
وی با بيان اين‌كه دوازده رشته ديگر نيز در حال طراحی در دانشكده علوم حديث است، اظهار كرد: در مقطع كارشناسی ناپيوسته رشته‌های علوم و معارف حديث، علوم و معارف قرآن در حال طراحی است، همچنين در مقطع كارشناسی، رشته‌ نجوم اسلامی با رويكرد كاربرد نجوم در علوم مختلف اسلامی در حال طراحی و تدوين است.
معاون آموزشی و تحصيلات تكميلی دانشكده علوم حديث تصريح كرد: رشته‌هايی كه در مقطع كارشناسی ارشد در دست تدوين و طراحی هستند، عبارتند از: علوم حديث با گرايش مديريت، علوم حديث با گرايش جامعه‌شناسی، علوم و معارف قرآن با تفسير اجتماعی، روان‌شناسی اسلامی با گرايش روان‌شناسی اجتماعی، روان‌شناسی اسلامی با گرايش روان‌شناسی شخصيت، فقه‌الحديث، كلام اماميه و مترجمی متون دينی.
وی اضافه كرد: همچنين رشته علوم و معارف نهج‌البلاغه با گرايش انديشه سياسی و سيره حكومتی در دوره دكتری در دست بررسی و تدوين است؛ بخشی از روند تدوين و تأسيس رشته‌های جديد مربوط به دانشكده است و بخشی از آن نيز مربوط به دفتر گسترش و برنامه ريزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری است كه بايد رشته‌های مورد نظر توسط آن دفتر تصويب شود.
در ادامه اين جلسه، حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی نيا، معاون فرهنگی و دانشجويی دانشكده علوم حديث اظهار كرد: علاوه بر آموزش‌های آكادميك كه به صورت رسمی به شكل حضوری و مجازی در دانشكده علوم حديث ارائه می‌شود، دوره‌های كوتاه‌مدت نيز در دو بخش علوم حديث و آشنايی با معارف حديثی ارائه می‌شود كه تاكنون بيست‌وپنج دوره از اين دوره‌های كوتاه‌مدت به‌ پايان رسيده و حدود شش هزار نفر در اين دوره‌ها شركت كرده‌اند.
معاون فرهنگی و دانشجويی دانشكده علوم حديث، درخصوص فعاليت‌های اين دانشكده در حوزه فرهنگی، گفت: ما علاوه بر فعاليت‌های فرهنگی درون دانشكده يك بخش طرح هجرت دانشجويان فارغ‌التحصيل و در حين تحصيل را برگزار می‌كنيم و در اين راستا برخی دانشجويان را برای تبليغ به شهرها و روستاها اعزام می‌كنيم.
حجت الاسلام والمسلمين سبحانی‌نيا بيان كرد: ازديگر كارهای صورت گرفته می توان به دوره‌های كوتاه‌مدتی اشاره كرد كه برای علاقمندانی كه امكان تحصيل در دانشگاه برايشان مقدور نيست، طراحی شده است كه در دو بخش علوم حديث و معارف حديث متناسب با تقاضای مخاطبان برگزار می‌گردد و تاكنون اين دوره‌ها در حدود 70 ساعت برگزار شده است كه در پايان گواهی پايان دوره به آنها ارايه شده است.
وی افزود: دوره‌های كوتاه‌مدت نيز در دو بخش علوم حديث و آشنايی با معارف حديثی ارائه می‌شود كه تاكنون بيست‌وپنج دوره از اين دوره‌های كوتاه‌مدت به‌ پايان رسيده و حدود شش هزار نفر در اين دوره‌ها شركت كرده‌اند.
درادامه اين نشست رييس مركز آموزش‌های الكترونيكی گزارشی از روند پذيرش دانشجو و ضرورت ايجاد دانشكده مجازی علوم حديث ارائه كرد و گفت: دانشكده علوم حديث يكی از مراكز دانشگاهی پيشتاز در عرصه الكترونيكی است كه ازسال 82 اين مركز كار خود را شروع كرد و در سال 83 اولين دوره آموزشی را در فضای آموزشی برگزار كرد و درسال 84 با مجوز وزارت علوم به جذب دانشجوی اينترنتی پرداخت كه هم‌اكنون 2500 دانشجو از طريق اينترنت تحصيل كرده‌اند و 15 هزار فراگير نيز در دوره‌های گوناگون غيررسمی و آزاد اين مجموعه شركت كرده‌اند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدحميد حسينی بيان كرد: با اين ابتكاری كه ايجاد شده علاقه‌مندان در هر نقطه‌ای از كشور و حتی خارج از كشور به اساتيد دستيابی دارند و می توانند از مزايای آموزش مجازی بهره‌مند می‌شوند.
وی خاطرنشان كرد: نهضتی در بين متخصصان و علاقمندان علوم اسلامی درحال شكل‌گيری است و استقبال خوبی ميان دانشجويان و حتی اساتيدی كه در رشته‌های غيرمرتبط با علوم حديث تدريس يا تحصيل می‌كنند، صورت گرفته كه موجب شده تفاهم‌نامه‌هايی را با مراكز آموزشی همچون دانشگاه علوم پزشكی برای ايجاد رشته‌ای با عنوان علوم حديث، اخلاق و آداب پزشكی منعقد كنيم.
وی دستاورد ديگر آموزش الكترونيك را عمق‌بخشی به تحقيقات و متون آموزشی برشمرد و گفت: با استفاده از ابزارهای چندرسانه‌ای تحقيقات و متون آموزشی تهيه شده در قالب بسته‌ها و لوح‌های فشرده در نسخه‌های متعدد عرضه شده است.
وی همچنين ورود به عرصه‌های بين‌المللی و زبان‌های خارجی را ازديگر برنامه‌های اين دانشكده در فضای مجازی عنوان كرد و افزود: اكنون ما به زبان عربی برخی رشته‌های علوم حديث را در مقطع كارشناسی و علوم نهج‌البلاغه را در مقطع ارشد ارايه می‌دهيم.
حجت‌الاسلام مهدی قائمی، قائم مقام رياست دانشكده علوم حديث سخنران ديگر اين نشست بود كه درپاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براينكه ضرورت تبديل اين دانشكده به دانشگاه چه اندازه احساس می شود، گفت: اين دانشكده در نظر دارد تا با گسترش فعاليت‌های خود در جهت تبديل‌‌شدن به دانشگاه گام بردارد و اساساً علوم حديث به دليل اين‌كه اساس همه علوم اسلامی است؛ لذا انتظار داريم كه بتوان تمام علوم اسلامی را از دل احاديث استخراج كنيم. در اين ارتباط مذاكراتی با وزارت علوم انجام شده كه اميدواريم در آينده اين امر محقق شود.
وی ويژگی منحصر به فرد اين دانشكده را در اين دانست كه هيچ بودجه‌ای از دولت دريافت نمی كند و در ادامه تصريح كرد: تا به حال علی‌رغم پيگيری‌های صورت گرفته موفق به دريافت كمك‌های دولتی نشده‌ايم، اما در عين حال كمترين شهريه‌ای كه وزارت علوم مصوب كرده از دانشجويان اخذ می‌شود.
ياداوری می شود، نخستين نشست خبری رييس و معاونان دانشكده علوم حديث با حضور اصحاب رسانه صبح دوشنبه 15 آذرماه در تالار شيخ مفيد دانشكده علوم حديث(ری) برگزار شد.