صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۰۵۴۵۲۲
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۱
بررسی و آسيب‌شناسی آموزش قرآن در كشور/7

گروه فعاليت‌های قرآنی: كارشناس مسئول فعاليت‌های قرآنی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: بانك اطلاعاتی شركت‌كنندگان بيست و هشت دوره مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه دانش‌آموزان تهيه شده كه ارتباط با اين فعالان قرآنی همواره ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، نشست تخصصی بررسی روش‌های آموزش قرآن كريم در وزارت آموزش و پرورش، با حضور سه نفر از كارشناسان قرآنی در خبرگزاری ايكنا برگزار شد.
در اين نشست «رضا نباتی»، كارشناس آموزش قرآن دوره ابتدايی دفتر برنامه‌ريزی و تأليف كتب درسی و مؤلف كتاب‌های درسی ويژه دوره ابتدايی، «يونس باقری»، كارشناس و مؤلف كتاب‌های درسی دوره راهنمايی و «علی عزتی»، كارشناس مسئول فعاليت‌های قرآنی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، حضور داشتند كه به ارائه ديدگاه‌های خود پرداختند.
در ادامه اين نشست، عزتی به ارائه سخن پرداخت و در تشريح علل ضعف قرائت قرآن مردم در جامعه، گفت: يكی از مهم‌ترين موضوعات در يادگيری، تكرار است. بعضی از دروس هست كه در آموزش و پرورش تكرار می‌شود و در زندگی روزمره هم خيلی كاربرد دارد و استفاده می‌شود، ولی در جامعه ما با وجود شعارهايی كه داده می‌شود، آن چنان كاربردی ندارد كه قرآن كريم همانند علوم ديگر نهادينه شود.
وی در ادامه افزود: نياز دانش‌آموز و جامعه به رياضيات و ... باعث می‌شود كه همواره مورد توجه باشد، در اين مورد هم بايد احساس نياز به قرآن و درك مفاهيم آن احساس می‌شود و احساس نكردن اين نياز به آموزش و پرورش بر نمی‌گردد، متأسفانه اين موضوع در سطح كلا‌ن‌تر بايد ديده شود. امسال برای اولين سال است كه آموزش و پرورش متكفل اجرای برنامه‌های قرآنی كل كشور شده است.
عزتی با اشاره به منشور توسعه فرهنگ قرآنی اظهار كرد: طبق منشور توسعه فرهنگ قرآنی اگر قرار است برنامه و طرح قرآنی در سطح كشور انجام شود با توجه به اين‌كه آموزش و پرورش بزرگ‌ترين متولی قرآنی است(به خاطر خانواده بزرگی كه دارد) آموزش قرآن بايد از آموزش و پرورش آغاز شود و به اين خاطر اين مسئوليت به آموزش و پرورش سپرده شد. طبق منشور توسعه فرهنگ قرآنی، آموزش و پرورش متكفل آموزش عمومی قرآن در كل كشور است.
اين كارشناس قرآنی در ادامه سخنانش نهادينه كردن آموزش قرآن و حساس نياز به قرائت و تدبر در قرآن را مهم‌ترين گام برای ورود به عرصه قرآن دانست و افزود: در گذشته و در آموزش مكتب‌خانه‌ای قرآن با اعتقاد و ايمان آموزش داده می‌شود و افراد فقط سواد قرائت قرآن را داشتند و حتی توانايی مطالعه زبان فارسی را ندارند، اما می‌توانند قرآن را بخوانند. لازم است تغييرات نگرشی ايجاد شود تا بتوانيم دوباره به سطح گذشته برسيم و قرآن را خوب آموزش بدهيم.
وی تصريح كرد: دومين فعاليت عمده‌ای كه در سطح آموزش و پرورش در زمينه قرآن كريم وجود دارد؛ مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه دانش‌آموزان سراسر كشور است. از ابتدای انقلاب اسلامی تاكنون بيست و هشت دوره برگزار شده است. اين فعاليت، فعاليتی خارج از برنامه تحصيلی است و دانش‌آموزان علاقه‌مند وارد اين مسابقات می‌شوند و در چهار مرحله مسابقه می‌دهند.
عزتی در مورد اين مراحل گفت: مرحله اول مسابقه در مدرسه برگزار می‌شود كه اگر دانش‌آموزی در آن‌جا استعداد قرآنی داشت تشخيص داده می‌شود، بعد از سطح مدرسه با دانش‌آموزان منطقه رقابت می‌كنند و افراد برتر معرفی‌ می‌شوند. نفرات برتر در سطح استان به رقابت می‌پردازند و بعد از رقابتی كه در سطح استان صورت می‌گيرد نفرات برتر در سطح كشوری به رقابت می‌پردازند.
كارشناس مسئول فعاليت‌های قرآنی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش تصريح كرد: اين مسابقات در چهار رشته و در دو بخش دختران و پسران برگزار می‌شود و اگر اين دانش‌آموزان موفقيتی در سطح كشور داشتند، اگر شرايط مهيا باشد كه در چهار دوره مهيا بود مسابقات بين‌المللی قرآن دانش‌آموزان برگزار شد، در غير اين صورت به صورت تخصصی آموزش می‌بينند و به عنوان قراء و حفاظ كشور كه همه آن‌ها وام‌دار آموزش و پرورش هستند حضور خواهند داشت.
وی تأكيد كرد: كتابی را با عنوان كتاب بيست و هشت دوره مسابقات قرآن در آموزش و پرورش تهيه شده كه در آن اين مسابقات بررسی شده، دانش‌آموزانی كه از اول انقلاب اسلامی تاكنون در مسابقات قرآن حضور داشتند آورده شده، اكثراً از افرادی هستند كه در جامعه موفق هستند و در سطوح بالای جامعه حضور دارند.
عزتی اظهار كرد: اين‌ها از كارهايی است كه در موضوع پرورش استعدادهای قرآنی دانش‌آموزان به صورت فوق برنامه در سطح آموزش و پرورش انجام می‌شود. از ديگر فعاليت‌ها هم موضوع برگزاری جشنواره‌های قرآنی و همايش‌های قرآنی است كه چندين جشنواره در سطح اين دوره‌ها برگزار شده است.
وی افزود: جشنواره‌هايی مانند حفظ قرآن، جشنواره نهج‌البلاغه، جشنواره قرائت قرآن و ... كه برگزيده‌های مسابقات قرآن به خاطر اين‌كه از آموزش و پرورش جدا نشوند با برگزاری اين جشنواره‌ها و برنامه‌ها ارتباط خود را حفظ می كنند، همچنين بانك اطلاعاتی شركت‌كنندگان در بيست و هشت دوره مسابقات قرآن و نهج‌ا‌لبلاغه دانش‌آموزان تهيه شده كه ارتباط با اين فعالان قرآنی همواره ادامه داشته باشد.
عزتی در ادامه سخنانش گفت: همچنين گردهمايی‌های قرآنی در سطح كشور برگزار می‌شود كه تاكنون دو تا از بزرگ‌ترين گردهمايی‌های قرآنی را در سطح كشور تشكيل داديم؛ گردهمايی مديران مراكز دارالقرآن كه 10 سال پيش در سال 1379 تشكيل شد و دومين دوره هم سال گذشته در تيرماه برگزار شد كه حدود هزار مدير دارالقرآن از سراسر كشور حضور داشتند كه همايش خوبی بود و برنامه‌های قرآنی خودشان را داشتند.
وی در مورد ديگر فعاليت‌‌های قرآنی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش تصريح كرد: يكی ديگر از فعاليت‌ها، تكميل برنامه‌های قرآنی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان است كه طرح‌های مختلفی در اين مدت اجرا شده، از جمله طرح نسيم انس.
وی افزود: اين طرح به مدت پنج سال است كه به صورت متوالی در تابستان‌ها از راديو قرآن پخش می‌شود و دانش‌آموزان اين برنامه را گوش می‌دهند و حدود سيصد هرار نفر در اين طرح آموزش ديدند و آزمون برگزار شد و گواهی‌نامه طرح نسيم انس هم ميان قبول‌شدگان توزيع شد؛ اين طرح اگرچه به نسبت جمعيت دانش‌آموزان اين تعداد كم است، اما چون داوطلبانه و اختياری است و نشانه علاقه خاص اين تعداد دانش‌آموز است فكر می‌كنم رقم مناسب و خوبی باشد.
عزتی در ادامه سخنانش تصريح كرد: همچنين طرح 1444 كه با همكاری صدا و سيما برگزار می‌شود و يا طرح تجربيات قرآنی از ديگر فعاليت‌های در دست اجراست. همچنين طرح تجربيات قرآنی در دست اجراست، بر اين اساس فراخوانی اعلام شد و از همه اقشار قرآنی خواسته شد كه طرح‌های قرآنی خود را به دبيرخانه بفرستند و اميدواريم يك حركت قرآنی خوبی انجام شد.
وی تأكيد كرد: روزآموز قرآنی و تدوين كتاب‌های آموزش مكمل قرآن از ديگر فعاليت‌های مورد نظر و در دست اجراست، همچنين سايت دارالقرآن مجازی هم راه‌اندازی شده تا دانش‌آموزانی كه فرصت استفاده از كلاس‌های حضوری را ندارند از اين فرصت استفاده كنند اين طرح به همت معاونت پرورشی و با كمك بخش آموزشی راه‌اندازی شده تا دانش‌آموزان از اين طريق آموزش‌های لازم را ببينند.
اين كارشناس قرآن تصريح كرد: برای انجام كارهای بزرگ در سطح كشور عزم عمومی لازم است و اين عزم نه تنها در كل كشور ايجاد نشده در آموزش و پرورش هم ايجاد نشده است، به هر حال در چند سال اخير فعاليت‌های خاصی صورت گرفته است اما هنوز بايد اقدامات بيشتری انجام گيرد.
ادامه دارد...