صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۱۱۹۹۹۴
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۶

گروه ادب: نمايشگاه بيست و چهارم درحالی به نيمه راه رسيد كه طی پنج روز اخير شاهد اتفاقات مهمی در مصلای بزرگ تهران بوديم؛ «يك نقاشی و يك جورچين برای هر آيه از قرآن»، «عضوگيری سازمان آتش‌نشانی در نمايشگاه» و «آموزش بازيافت كاغذ»، «نصب نماد ميدان لؤلؤ» و «رصد خورشيد و ماه بر بام نمايشگاه كتاب» تنها بخشی از اتفاقات پنج روز نخست اين رويداد فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با مرور روند برپايی نمايشگاه كتاب به عنوان بزرگترين رويداد فرهنگی كشور در طول 24 سال اخير، به رغم برخی كاستی‌ها به‌ ويژه در بخش امكانات رفاهی مخاطبان از جمله اختصاص بخشی از زمين نمايشگاه با برخورداری از دستگاه‌های تهويه مناسب و سالن‌های نهارخوری و چای‌خوری به منظور استراحت بازديدكنندگان، در مجموع با اتفاقات مثبت و رو به رشدی در ايام برپايی نمايشگاه مواجه بوده‌ايم.
اين در حالی است كه در اين دوره از نمايشگاه نظارت دقيقی بر بخش‌های مختلف رفاهی نمايشگاه انجام می‌شود، به‌طوری كه 3 تيم چهار نفره، بر عملكرد بخش‌های مختلف رفاهی از جمله مواد غذايی، حجاب، غرفه‌داران، ايستگاه‌های رفاهی، عملكرد ستادهای اجرايی و سياست‌های مصوبه ستاد اجرايی نظارت دقيق دارند.
با گذشت نيمی از نمايشگاه بيست و چهارم در مصلای حضرت امام خمينی(ره)، نيم نگاهی داشتيم به حواشی اين رويداد بزرگ هنری ـ ادبی كه سالانه علاقه‌مندان به كتاب و كتابخوانی را از نقاط مختلف كشور و حتی خارج از كشور به سوی خود جذب می‌كند.
جديدترين نسخه نرم‌افزار«يك آيه، يك نقاشی، يك جورچين» در نمايشگاه بيست و چهارم كتاب تهران با استقبال گسترده‌ای از سوی كودكان و خانواده‌ها مواجه شده است.
در سری نرم‌افزارهای قرآنی كه به همت غرفه بنی‌هاشم به مخاطبان ارائه می‌شود، امسال نرم‌افزاری ويژه در نمايشگاه عرضه شده كه با استقبال بسيار خوبی از سوی خانواده‌ها مواجه شده است.
اين نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده كه برای هرآيه يك نقاشی و يك جورچين درنظر گرفته شده است. همچنين ضمن انتقال مفهوم به كمك رنگ‌آميزی و دعا و تواشيح‌های مربوط به مضمون آيه، اين نرم‌افزار مجهز به سيستم گويا به زبان‌های عربی، فارسی، انگليسی و فرانسه است.
اين كتاب‌ها كه هر جلد آن به يك جزء از قرآن كريم اختصاص دارد، شامل نقاشی‌های رنگ‌آميزی نشده و بازی‌های مناسب برای يادگيری مفاهيم آيات است.
ستاد مديريت بحران سازمان آتش‌نشانی و خدمات ايمنی شهر تهران با هدف آموزش مسائل اوليه اطفاء حريق و كمك‌های اوليه پس از آن به عضوگيری رايگان از علاقه‌مندان در بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران می‌پردازد.
پس از اتمام عضوگيری، جلسات آموزشی سازمان آتش‌نشانی كه شامل آشنايی اعضا با ماشين‌‌ها و امكانات آتش‌نشانی، عمليات اطفای حريق، كمك‌های اوليه، نحوه پهن و جمع كردن لوله‌های آب‌رسانی است در تمامی ايستگاه‌های آتش‌نشانی شهر تهران برگزار خواهد شد.
اين دوره آموزش80 ساعته در طول يك ماه برای افراد 18 تا 25 ساله برگزار خواهد شد و درپايان به آموزش ديدگان گواهی پايان دوره و يك كپسول آتش‌نشانی داده خواهد شد.
بازديدكنندگان نمايشگاه كتاب تهران همزمان با بازديد از نمايشگاه با شيوه‌های تفكيك زباله و مديريت پسماند، از جمله كاغذ آشنا می‌شوند.
آموزش‌های اين بخش از طريق توزيع كتاب، بروشور، پوستر و كارگاه‌های آموزشی برای كودكان و نوجوانان انجام می‌شود.
در اين كارگاه‌های آموزش بازيافت به زبانی ساده و چگونگی ساخت كاردستی و اوريگامی با كاغذهای دور ريختنی به كودكان و نوجوانان ياد داده می‌شود.
سازمان مديريت پسماند شهرداری تهران اين طرح را با هدف آموزش فرهنگ استفاده صحيح و صرفه‌جويی در مصرف كاغذ و بازگرداندن آن به چرخه مصرف برای اولين بار در نمايشگاه كتاب تهران اجرا كرده است.
اين گزارش حاكی است كه كاريكاتور چهره بازديدكنندگان نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران توسط استادان مجرب اين هنر طراحی و به آنان عرضه می‌شود.
گروه هنری حكمت با هدف معرفی آثار هنری و جذب مخاطبان اقدام به برپايی غرفه‌ای با همين عنوان در بخش جنبی نمايشگاه كتاب تهران كرده است.
علاوه بر طراحی چهره بازديدكنندگان نمايشگاه كتاب، 100 كاريكاتور طراحی شده از هنرمندان سينما كه توسط افراسياب حكمت، كاريكاتوريست معاصر، به تصوير درآمده در معرض ديد عموم قرار گرفته است.
با گذشت نيمی از روزهای برپايی نمايشگاه كتاب و در حمايت از خيزش اسلامی مردم بحرين، نماد ميدان لؤلؤ در مصلای حضرت امام خمينی(ره) نصب شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اين‌كه در نمايشگاه به تمام تحولات جهان اسلام توجه شده است، گفت: نماد ميدان لؤلؤ در فضای باز مصلی ايجاد شد.
سيدمحمد حسينی تصريح كرد: البته غرفه‌ای هم به عنوان بحرين اختصاص داده شده است، اين غرفه به شهيد الفخراوی اختصاص دارد كه قرار بود به عنوان ناشر در نمايشگاه شركت كند. زندگی‌نامه اين شهيد در غرفه بحرين توزيع می‌شود تا بازديد كنندگان با او آشنا شوند.
مقامات بحرين ميدان لولؤ نماد اعتراضات مردمی را تخريب كردند و در توجيه اين اقدام ادعا كردند كه تخريب ميدان لولؤ با هدف سبك كردن بار ترافيكی شهر صورت گرفته است و اين مكان به چهارراه و نصب چراغ راهنمايی تبديل خواهد شد.
ميدان لولؤ (مرواريد) از آغاز اعتراضات مردمی بحرين از 14 فوريه ـ محل تجمع معترضان بود. اين ميدان پس از تأسيس شورای همكاری خليج فارس (بحرين، عربستان، قطر، امارات، عمان و كويت) و همزمان با برگزاری سومين اجلاس اين شورا در بحرين در نوامبر 1982 ميلادی افتتاح شد.
37 درصد از كل فروش كتاب‌های بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران از طريق كارت بانك انجام شده است.
اين بانك با مجموع 3 هزار دستگاه كارت‌خوان در غرفه‌ها، 36 شعبه خودپرداز در سالن‌های مختلف و 16 شعبه سپهر در نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران به ارائه خدمات بانكی می‌پردازد.
روزهای زوج در غرفه مؤسسه فرهنگی هنری تربيت، كلاس‌های رايگان آموزش خوشنويسی برگزار می‌شود.
اين كلاس‌ها كه از ساعت 15 تا 17 روزهای زوج برگزار می‌شود، با هدف آشنايی مردم با هنر نستعليق، يكی از هنرهای اصيل و بومی ايرانی اجرا می‌شود.
براساس اين گزارش، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی درحاشيه نشست خبری كه داشت، كتاب «بانوی بانوان سخن می‌گويد» را به خبرنگاران عرصه كتاب اهدا كرد. اين كتاب به مناسبت شهادت يگانه بانوی عالم، حضرت زهرا(س) منتشر شده و در نمايشگاه نيز عرضه می‌شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی از چاپ اين كتاب در صدهزار نسخه خبر داد و گفت: اين كتاب به مناسبت ايام فاطميه در اختيار همگان قرار می‌گيرد.
حسينی در توضيح اين كتاب افزود: «بانوی بانوان سخن می‌گويد» به كوشش انتشارات هاجر و درباره خطبه حضرت زهرا(س) نوشته شده است.
اهداف و موضوعات سال جهاد اقتصادی و هدفمند كردن يارانه‌ها در قالب كارگاه‌های هنری از جمله تصويرسازی و خطاطی در بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران تشريح می‌شود.
در اين غرفه در بخش فعاليت‌های جنبی نمايشگاه مفاهيم جهاد اقتصادی كه عنوان شعار امسال است و همچنين هدفمند كردن يارانه‌ها به شيوه‌های هنری و در قالب‌های خطاطی، تصويرسازی و نقاشی به نمايش در می‌آيد.
به منظور تسريع در روند اطلاع‌رسانی و ارائه گزارش‌های لحظه به لحظه از بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران، ايستگاه‌های مختلف راديويی و تلويزيونی در محل برگزاری نمايشگاه استقرار يافته‌اند.
11 شبكه راديويی از جمله شبكه‌های فرهنگ، ايران، تهران، گفت‌وگو، قرآن، سلامت، ورزش، معارف، ايران صدا، جوان و7 شبكه تلويزيونی به پخش برنامه‌های زنده و توليد برنامه با محور نمايشگاه كتاب می‌پردازند.
بازديدكنندگان نمايشگاه كتاب تهران با استفاده از 3 دفتر پستی مستقر در نمايشگاه، كتاب‌های خريداری شده خود را به همه نقاط كشور ارسال می‌كنند.
شركت پست به منظور ارائه تسهيلات و خدمات‌رسانی با استقرارسه دفتر و6 نفر نيرو در محل‌های مقابل ورودی خيابان قنبرزاده، روبه‌روی سالن ناشران دانشگاهی و در صحن مركزی مصلی بزرگ امام خمينی (ره) خدمت‌رسانی به بازديد كنندگان را در برنامه خود دارد.
لازم به توضيح است كه وزن بسته‌های پستی مورد قبول شركت پست جمهوری اسلامی ايران تا سقف 30 كيلوگرم است كه طی 24 ساعت پس از زمان دريافت به مقصد تحويل خواهد شد.
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران، به معرفی مفاخر فرهنگی و فعاليت‌های انجمن می‌پردازد. غرفه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی واقع در بخش جنبی نمايشگاه كتاب، معرفی مفاخر علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ايران از طريق انتشار كتاب، لوح فشرده و پوستر و زندگينامه را در دستور كار دارد.
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ايران زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 1347به صورت هيات امنايی راه‌اندازی شده است و به فعاليت درباره شناخت، معرفی و برگزاری مردم بزرگداشت مفاخر فرهنگی كشور می‌پردازد.
اين انجمن تاكنون برای 110 تن از مفاخر علمی و فرهنگی مراسم بزرگداشت برگزار كرده است.
به منظور معرفی مقدماتی علم نجوم برای علاقمندان به اين رشته، مركز نجوم آوااستار اقدام به رصد خورشيد و ماه بر پشت بام شبستان مصلی، محل برگزاری بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران كرده است.
دراين غرفه كارگاه‌های پرسش و پاسخ درارتباط با علم نجوم، معرفی ابزار اين رشته و توضيح تفاوت اختربينی و اخترشناسی برگزار خواهد شد.
همچنين مركز نجوم آوا استار به عضوگيری از علاقه‌مندان برای همكاری در اجرای پروژه ستاره‌های بی‌آسمان پرداخته است. در اين پروژه جلسات اختربينی و خدمات رسانی نجومی به دوستداران نجوم در مناطق محروم و مراكز خيريه نظير كمك انجام خواهد شد.