صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۲۳۳۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۷
فقه عزاداری در مكتب اهل بيت(ع)/23

گروه حوزه های علميه: عضو هيئت علمی جامعةالمصطفی(ص) با بيان اينكه ورود خرافات و ايجاد انحراف در عزای امام حسين(ع) صدمه زدن به راه ايشان است، گفت: هيچ شيعه با وجدانی به اين كار راضی نيست.

حجت‌الاسلام و المسلمين حسين شهامت دهسرخی، عضو هيئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمية در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) در مورد فقه عزاداری و شيوه‌های عزاداری مورد تأييد ائمه معصومين(ع) گفت: حضرت اباعبدالله الحسين(ع) در فرمايشات خود فرمودند كه به خاطر احيای دين خدا جان خود و فرزندان عزيز خود را فدا كردند و فرمودند: «ان كان دين محمد لم يستقم الا بقتلی فياسيوف خذينی»
وی ادامه داد: امام حسين(ع) شخصيت بزرگی است كه همه هستی خود را برای دين مصرف كرد و آبروی خود را برای دين گذاشت، جان خود و فرزندان خود را برای دين فدا كرد وظيفه همه مسلمانان و به خصوص متدينان اين است كه نسبت به آن كسی كه حق حيات به گردن ما دارد و به وسيله خونش دين ما را زنده كرد نسبت به او احساس مسئوليت داشته باشيم.
دهسرخی با تأكيد بر اينكه نبايد بگذاريم نام حسين، ياد حسين و عزای حسين(ع) فراموش شود، تصريح كرد: عزاداری امام حسين(ع) از مصاديق تعظيم شعائرالله است.
وی ادامه داد: اصل عاشورا برای دين بود، عزاداری در عاشورا هم برای حفظ دين است طبيعتا كسی كه می‌خواهد علاقه خود را به حفظ دين نشان دهد بايد ببيند دين چه راهی را برای احيای شعائرالله و عزاداری پيش روی ما قرار داده و اين در فقه ما بيان شده است.
عضو هيئت علمی جامعةالمصطفی(ص) با اشاره به موارد مورد تأكيد اسلام برای عزاداری گفت: حضور در مجالس امام حسين(ع)، حالت حزن و اندوه داشتن، استفاده از مواعظ مبلغان دين، آشنايی با آيين و راه سيدالشهدا(ع) و... راه‌هايی است كه دين برای عزاداری در اختيار ما قرار داده است.
اين مدرس حوزه تصريح كرد: پيامبر اكرم(ص) قبل از شهادت امام حسين(ع) اين نويد را به حضرت زهرا(س) دادند كه دخترم فرزند تو شهيد می‌شود اما او را تنها نخواهند گذاشت؛ كسانی در آينده خواهند آمد كه با ارزش و گرانقدر هستند و مانند ستارگان آسمان می‌درخشند آنها در مراسم عزای حسين تو شركت می‌كنند، تعظيم شعائر می‌كنند.
دهسرخی بيان كرد: مجالس علمای ما به اين صورت بوده است كه دور هم جمع می‌شدند و كسی احاديث اهل بيت(ع) را بيان می‌كرد و به ذكر جريانات عاشورا می‌پرداخت.
وی با اشاره به اينكه گاهی در مجالس ديده می‌شود كه راه‌های اختراعی، بر اساس هوای نفس و... برای عزاداری استفاده می‌شود، ادامه داد: همان طور كه در دين يهود انحرافاتی پيش آمد يا در دين مسيحيت؛ در دين اصلی كه تثليث نبود! در يهوديت اعتقاد به اينكه عزير پسر خدا است نبود! اينها را بعضی از مسيحی‌ها و يهودی‌های گمراه اضافه كردند ممكن است در جهان اسلام هم برخی بعضی از مطالب را جعل كنند؛ مثل بعضی از خرافاتی كه ما در بعضی مراثی و روضه‌ها می‌بينيم.
عضو هيئت علمی جامعةالمصطفی(ص) بيان كرد: مردم ما بايد پيرو علمای دين باشند؛ اين علما احاديث سيدالشهدا(ع) را در شرايط خفقان عمومی نسل اندر نسل برای ما حفظ كردند و ما هم بايد به اين سنت وفادار باشيم.
وی با اشاره به اينكه اصل شور حسينی در ميان مردم ما مقدس است و بايد به آن بها بدهيم گفت: اما هر كار بزرگی ممكن است ضايعه‌ای هم در كنارش باشد؛ كنار كوه‌های بزرگ دره‌های خطرناكی هم هست و ما بايد مراقب باشيم در اين دره‌های خطرناك سقوط نكنيم.
دهسرخی تأكيد كرد: ورود خرافات و ايجاد انحراف در عزای امام حسين(ع) صدمه زدن به راه امام حسين(ع) است و هيچ شيعه با وجدانی به اين كار راضی نيست و بسياری از كسانی كه كارهايی كه در شأن مجلس حسينی نيست را انجام می‌دهند نسبت به اين مسئله ناآگاه هستند و علما بايد آنها را آگاه كنند.
وی ادامه داد: بايد آگاه باشيم كه امروز عاشورا هست و نهضت جهانی و انسان‌های زيادی در سراسر جهان تشنه راه حسينی هستند و شيفته راه و روش سيدالشهدا(ع) و شعار زيبای «هيهات من الذلة» شده‌اند و شعارهايی كه الآن در كشورهای اسلامی مطرح می‌شود همه ترجمه هيهات من الذلة است.
دهسرخی با تأكيد بر اينكه سيدحسن نصرالله بهترين سخنرانی‌اش در طول عمرش ترجمه هيهات من الذلة بود، بيان كرد: ما هم بايد به دنبال تبيين اهداف امام حسين(ع) در سطح جهانی باشيم و كاری نكنيم كه به راه ايشان صدمه‌ای وارد شود.
وی ادامه داد: دشمنان اسلام همواره به دنبال اين هستند كه چهره‌ای خشن از تشيع نشان دهند و ما بايد با روشن‌بينی بهانه به دست آنها ندهيم و بايد گوش به فرمان علمای خودمان باشيم و بر اساس روشی كه آنها در اختيار ما قرار می‌دهند عزاداری‌های خود را انجام دهيم.