صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۳۱۹۴۴۹
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۲

گروه حوزه‌های علميه: جلد سوم كتاب «معارف دين» اثر آيت‌الله‌ العظمی صافی گلپايگانی از سوی دفتر تنظيم و نشر آثار اين مرجع تقليد منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، جلد سوم كتاب معارف دين به قلم آيت‌الله لطف‌الله صافی گلپايگانی از مراجع تقليد از سوی دفتر تنظيم و نشر آثار اين مرجع منتشر شد.
بنا بر اين گزارش، كتاب معارف دين كه در قالب پرسش و پاسخ به تبيين معارف و هدايت‌های اهل بيت عصمت و طهارت(ع) پرداخته است كه دو جلد از اين اثر، در سال‌های اخير و جلد سوم آن در 448 صفحه و 14 فصل و پاسخ به 367 سؤال، در سال 91 منتشر شده است.
اين كتاب در 14 فصل تنظيم شده است. درفصل اول به بحث خداشناسی پرداخته شده است. در اين فصل، به پرسش‌هايی پيرامون براهين اثبات خداوند و توحيد، اسماء و صفات الهی، هدف خلقت و آفرينش و كمال توحيد و بندگی پاسخ داده‌ شده است.
فصل دوم با عنوان عدل الهی تدوين شده كه نويسنده در اين فصل از كتاب، با بيان پاسخ‌هايی به ادله اثبات عدل الهی و نيز مسأله جبر و اختيار در مكتب اهل بيت (ع) اشاره كرده است. مسأله شرور هم كه يكی از مطالب مهم است، در اين فصل مورد بحث قرار گرفته است.
عنوان فصل سوم نبوت است،در اين بخش، برخی سؤالات پيرامون پيامبران اولوالعزم و غير اولوالعزم، مانند علت عدم ارسال رسل در بعض اقوام، تفسير آيات موهم سهو النبی، و فلسفه تعدد زوجات پيامبر(ص) و موضوعات مختلف ديگر پاسخ داده شده است.
فصل چهارم با عنوان امامت و مهدويت تدوين شده است؛ در قسمت امامت اين فصل، مؤلف به برخی سؤالات پيرامون علم و عصمت امام، بحث توسل و رابطه آن با توحيد، و برخی از فضائل اهل بيت (ع) پاسخ داده است. در قسمت آخر اين فصل با عنوان معارف مهدوی در چند بخش (معرفت امام، از ظهور تا غيبت، ‌دوران غيبت و انتظار، عصر ظهور، پاسخ به شبهات در زمينه مهدويت و اماكن منتسب به آن حضرت مانند جمكران) به بسياری از سؤالات مورد نياز و مطرح در زمينه مهدويت پاسخ داده شده است كه می‌تواند منبعی مهم برای محققان در اين زمينه باشد.
جهان پس از مرگ عنوان فصل پنجم است، در بخش‌های مختلف اين فصل، به بحث از اثبات معاد، حوادث پس از مرگ تا قيامت و نيز مباحثی درباره روز قيامت، مانند معاد جسمانی و روحانی و نيز موضوعاتی مانند كيفيت حسابرسی كودكان در قيامت پرداخته شده است.
فصل ششم اين فصل با عنوان معارف قرآنی تدوين شده است؛ در فصل معارف قرآنی، در قالب پرسش و پاسخ به مباحث مهمی از جمله آيات الاحكام، نبوت و انبيا در قرآن، ولايت در قرآن، فنون قرآن و آداب آن، تفسير و ترجمه و گردآوری و وثاقت قرآن، پرداخته‌‌ شده است.
معارف روايی، عنوان هفتمين فصل اين كتاب است كه به مباحثی همچون سنديت برخی كتب روايی، سنديت بعضی از روايات و نيز به تفسير برخی روايات اختصاص دارد كه از بخش‌‌های خواندنی و معرفت‌آموز اين كتاب محسوب می‌شود.
آيت‌الله صافی گلپايگانی در فصل هشتم اين كتاب، به بيان كلياتی در مورد ادعيه و زيارات، و نيز بحث از وثاقت برخی ادعيه و علت عدم اجابت دعا و ... پرداخته‌اند.
مسائل اجتماعی اسلام عنوان فصل نهم كتاب معارف دين است؛ اين فصل از فصول زيبای اين كتاب است كه به بيان مباحث اجتماعی اسلام از جمله علم، هنر، ورزش، جامعه، رسانه و سياست در منظر اسلام پرداخته است.نظر مكتب تربيتی اسلام پيرامون ورزش و بهترين نوع آن، فرهنگ اسلام در ارتباط بين زن و مرد، كنترل جمعيت از نظر اسلام، استفاده از فضای مجازی در برابر تهاجمات فرهنگی، سياست از نظر اسلام و چندين مبحث جذاب ديگر، از مطالبی است كه در اين فصل آمده است.
تربيت دينی عنوان فصل دهم اين كتاب است، در اين فصل در جواب نامه‌هايی كه از نقاط مختلف داخل و خارج كشور در بخش‌های مختلف رسيده، مانند خانواده و ازدواج، بانوان، نصايح، رياضت‌های مشروع، بيماری‌های روحی و گناهان، افكار و وسواس، پاسخ هايی ارائه شده كه مورد استفاده اقشار مختلف است.
فصل يازدهم با عنوان فلسفه احكام تدوين شده است، اين فصل كه شايد يكی از پرخواننده‌ترين فصول باشد به مباحث مهمی همچون فلسفه تقليد، فلسفه برخی اعمال نماز، روزه، فلسفه خمس، فلسفه برخی ادعيه، فلسفه بعضی امور در ازدواج و طلاق، فلسفه ديه، حدود، حج، پوشش و حجاب، و فعاليت اجتماعی بانوان اختصاص دارد.
اديان، مذاهب و فرق دوازدهمين فصل اين كتاب است، فرقه‌شناسی يكی از توصيه‌های هميشگی اين مرجع عاليقدر به حوزه‌های علميه و كسانی است كه می‌خواهند از حدود و ثغور مكتب اهل بيت (ع) دفاع نمايند. اين فصل كه با بحث مهم اسلام و پلوراليسم شروع شده است، در ادامه با جواب به سؤالاتی پيرامون تصوف و عرفان، رد نسبت تصوف به برخی علمای شيعه، بررسی شخصيت معروف كرخی، وهابيت، بهائيت و بسياری ديگر از فرقه‌ها، خواننده را با مطالب بسيار مهم و لازم روبرو می‌سازد.
تاريخ فصل سيزدهم كتاب معارف دين است، مولف در اين فصل، به بيان برخی از نكات تاريخی، مانند حضور همسران پيامبر(ص) در بعضی غزوات، شخصيت عايشه، شورش عليه عثمان، و وجود رقيه دختر امام حسين (ع) و ... پرداخته‌ است.
آخرين فصل اين كتاب، با مقدمه‌ای از آيت‌الله صافی در زمينه سحر، جادو و چشم‌نظر و آثار آن آغاز می‌شود و در ادامه با پاسخ به سؤالاتی پيرامون علم پيشگويی، تعبير خواب از نظر اسلام، هيپنوتيزم، چشم زخم، راه‌های امان از جن، سحر و جادو و ابطال آن، و مراجعه به دعانويس و ... مباحث اين كتاب را به پايان می‌رسد.
گفتنی است، تأليف بيش از 100 عنوان كتاب علمی، كه مشتمل بر كتاب‌هايی مانند «منتخب الأثر فی الامام الثانی عشر» كه نزد همه محققان و دانش‌پژوهان، معروف و شناخته‌شده است از خدمات آيت‌الله صافی گلپايگانی به مكتب اهل بيت (ع) و ترويج معارف دين است.
لازم به ذكر است، علاقمندان به تهيه آثار آيت‌الله العظمی صافی گلپايگانی می‌توانند به غرفه آثار اين مرجع تقليد در نمايشگاه بين‌المللی كتاب، سالن ناشران عمومی، راهروی 27 مراجعه كنند.