صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۵۴۰۲۳۱
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳
نقش مؤسسات قرآنی در مديريت ظرفيت‌های مردمی/78

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: يكی از اولويت‌ها برای احيای جلسات سنتی و غير رسمی قرآن، همراه كردن اين جلسات با مؤسسات قرآنی و به كارگيری روش‌های جديد آموزش قرآن است.

مقصود محمودی، رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان خوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن (ايكنا)، در رابطه با اين كه مؤسسات قرآنی چگونه می‌توانند به جلسات عمومی و غير رسمی قرآن بازرسی و نظارت داشته باشند، گفت: مؤسسات قرآنی بايد تقويت و برنامه‌ريزی فعاليت‌های جلسات قرآن را در اولويت برنامه‌های خود قرار دهند، زيرا ساماندهی اين مراكز قرآنی فرصت بسيار خوبی را برای توسعه امور قرآنی ايجاد می‌كند.
وی با اشاره به نقش مديران متخصص قرآنی در جهت‌دهی عملكرد و فعاليت‌های قرآنی غير رسمی در جامعه اظهار كرد: مدير هر مجموعه، رهبری مجموعه را بر عهده دارد و مديران متخصص قرآنی می‌توانند با نيازسنجی و شناسايی اولويت‌های قرآنی در سطح جامعه، اولويت‌های آموزشی را تعيين كنند.
مسئول مهد قرآن خوی درباره اين كه همگام شدن مؤسسات قرآنی با جلسات غير رسمی قرآنی چه تأثيری می‌تواند در روند كارآيی جلسات داشته باشد، عنوان كرد: با توجه به اين كه معمولاً جلسات قرآنی در زمينه ارائه آموزه‌های تخصصی قرآنی ضعف دارند در صورتی كه اين مراكز با مؤسسات قرآنی همگام و هماهنگ شوند، می‌توان با ارائه برنامه‌های جديد به ارتقاء سطح فعاليت‌های اين مراكز قرآنی كمك كرد.
وی در رابطه با اين كه آيا واگذاری امور اجرايی قرآنی به جلسات غير رسمی می‌تواند در رشد و ارتقاء سطح قرآنی جامعه تأثيرگذار باشد، بيان كرد: در حال حاضر مشكل اساسی جلسات قرآنی نداشتن برنامه صحيح است و بايد دوره‌های آموزشی در اين جلسات به صورت هدفمند برگزار شود و برپايی كلاس‌های آموزشی با توجه به برنامه‌ها اولويت‌بندی شود و در اين صورت می‌توان انجام امور اجرايی قرآن را به اين جلسات واگذار كرد.
محمودی با اشاره به نقش نهادهای متولی امور قرآنی در ساماندهی جلسات غير رسمی قرآن، تصريح كرد: مهمترين نقش نهادها در ساماندهی جلسات قرآنی، حمايت مادی از اين مراكز قرآنی است و اين حمايت‌ها بايد به صورت غير مستقيم و از طريق مؤسسات قرآنی صورت پذيرد و در مرحله بعد بايد ارائه برنامه‌های صحيح و هدفمند كردن جلسات قرآنی در دستور كار نهادهای قرآنی قرار گيرد.
وی درباره اين كه چگونه می‌توان از ظرفيت جلسات عمومی قرآن در راستای شناسايی و جذب فعالان قرآنی و اطلاع‌رسانی در زمينه امور قرآنی استفاده كرد، افزود: با توجه به تأثيرگذاری جلسات قرآن در زمينه شناسايی و جذب فعالان قرآنی بايد برای ترويج اين جلسات قرآنی بيش از پيش تلاش كرد و با شناسايی نخبگان قرآنی در اين جلسات و ارائه آموزه‌های لازم به آنها از حضور اين افراد برای پيشرفت اين مراكز قرآنی استفاده كرد.
رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان خوی در پايان ضمن ارائه راهكارهايی برای هماهنگی و ساماندهی فعاليت‌های قرآنی و توانمندسازی جلسات عمومی و غير رسمی قرآن خاطرنشان كرد: به منظور ساماندهی و هماهنگ‌سازی روش‌های آموزشی در جلسات بايد اساتيد برجسته و نخبگان قرآنی به اين مراكز دعوت شوند تا با ارائه روش‌های جديد در زمينه آموزش علوم قرآنی، موجب جذب هرچه بيشتر قرآن‌آموزان و توانمندسازی جلسات قرآن شود.