صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۸۲۶۹۳۱
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
درجلسه کمیته فرهنگی مسابقات ملی قرآن مطرح شد؛

گروه فعالیتهای قرآنی: جلسه کمیته فرهنگی سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با هدف توجه به منویات قرآنی رهبری و عمق‌بخشی به محتوی فرهنگی مسابقات در راستای برنامه‌ریزی به‌منظور سوق‌دهی اقشار مختلف مردم به انس با قرآن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، جلسه کمیته فرهنگی سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم روز گذشته، 19 بهمن با حضور مسئول این کمیته حسن استوارآذر، مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام احمد نیکنام، دبیر کمیته اجرایی مسابقات و نمایندگانی از اعضای کمیته فرهنگی در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی برگزار شد.

حسن استوارآذر، مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی، توجه به منویات قرآنی مقام معظم رهبری، عمق‌بخشی محتوای فرهنگی مسابقات و ارتقای سطح تأثیرگذاری آن بر آحاد مردم را اهداف این کمیته دانست و اظهار کرد: وظیفه کلی این کمیته برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی به‌منظور جذب و سوق‌دهی اقشار مختلف مردم به انس بیشتر با قرآن کریم وظیفه است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 عنوان برنامه در کمیته فرهنگی مسابقات قرآن برگزار می‌شود
وی ادامه داد: برگزاری طرح «قرآن بخوانید عیدی بگیرید» در سطح شهرستان‌ها به‎‌ویژه مرکز استان ویژه کودکان و نوجوانان، شناسایی نخبگان قرآنی استان و برگزاری مراسم تجلیل آنان با حضور استاندار و نماینده ولی فقیه در استان، برنامه‌ریزی جهت بازدید متسابقین از مراکز سیاحتی و فرهنگی استان، تهیه جوایز مسابقات داخل سالن، تولید محتوای فرهنگی برای متسابقین باهمکاری سایر کمیته‌ها، جمع‎‌آوری محصولات فرهنگی تولیدی استان و مراکز قرآنی و تهیه به تعداد متسابقین خواهر و برادر، همکاری با کمیته محافل جهت برگزاری مسابقات فرهنگی در محافل قرآنی شهرستان‌ها، برگزاری مسابقه فرهنگی در داخل سالن مسابقات و تهیه و اهدای جوایز آن با هماهنگی ستاد مسابقات، طراحی سوالات داخل سالن جهت برگزاری مسابقات فرهنگی روزانه، تهیه بسته‌های فرهنگی و اهداء به میهمانان حاضر در سالن مسابقات و محافل قرآنی برابر تصویب ستاد و اجرای مسابقه پیامکی برای عموم مردم در سطح استان، 10 برنامه اصلی کمیته فرهنگی محسوب می‎شود.

50 محفل قرآنی در آذربایجان شرقی برگزار شده است
استوارآذر با طرح رئوس برنامه‌ها از حاضرین خواست که نظرات و پیشنهادات خود را اعلام کنند که حجت‌الاسلام احمد نیکنام، دبیر کمیته اجرایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با بیان اینکه مقرر است تا زمان برگزاری مسابقات 200 محفل قرآنی در استان برگزار شود، اظهار کرد: از روز 12 بهمن 50 محفل قرآنی در سرتاسر استان با حضور قاریان استانی و بین‌المللی برگزار شده که استفاده از توان و تجربه قاریان کشوری و محتوی‌بخشی و ایجاد تحرک معرفتی دربین نوجوانان و جوانان با اهدای جوایز نفیس ازجمله اهداف این محافل است.

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

نیکنام همچنین با بیان اینکه 500 نفر متسابق جهت شرکت در این مسابقات از اقصی‌نقاط کشور به دیار آذربایجان سفر می‌کنند، علاوه بر سایر جوایز طرح‌ها، خواستار تأمین بودجه برای تهیه بسته فرهنگی به‌عنوان یادبود برای متسابقان شد و تأکید کرد: برای دخالت دادن هرچه‌بیشتر خانواده‌ها در این رویداد مهم قرآنی، هر روز سوالاتی درقالب مسابقه به درب منازل ارسال می‌شود که خانواده‌ها می‌توانند با حضور در محل برگزاری مسابقات، جواب سؤالات را در همان روز و ساعت مشخص شده به ستاد اجرایی تحویل داده و در قرعه‌کشی آن روز شرکت کنند که جوایز این مسابقات نیز 750 قلم قرآنی درنظر گرفته شده است.

انتخاب و معرفی نخبگان قرآنی باید تعریف مشخص داشته باشد
محمدابراهیم لایقی، معاون قرآن و عترت اداره ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز درخصوص بند شناسایی نخبگان قرآنی اظهار کرد: انتخاب و معرفی نخبگان قرآنی باید تعریف مشخص و جامعی داشته باشد، درغیراین‌صورت نمی‌توان برآورد صحیحی ارائه کرد؛ چراکه باید هنرمندان نخبه‌ای که در عرصه قرآن ازقبیل آفرینش آثار قرآنی به شیوه‌های هنری و کتابت قرآن و... پرداخته‌اند نیز لحاظ شوند.

براین اساس مقرر شد افرادی که رتبه کشوری و بالاتر را در مسابقات قرآن کشور و محافل برون مرزی دارند، از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه و دیگر نخبگان قرآنی از سوی نهادها و مجموعه‌ها با لحاظ شرایط معرفی شوند.

یادآور می‌شود، سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پنجم لغایت یازدهم اسفند سال‌جاری به میزبانی شهر تبریز برگزار می‌شود.