صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۹۵۸۸۵۵
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵

گروه فعالیت‌های قرآنی: داوران مرحله منطقه‌ای دوازدهمین دوره مسابقات قرآن، نماز و عترت دانش‌آموزی آموزش و پرورش استان خوزستان پیشنهاد برگزاری ماهانه مسابقات را ارائه و بر خودکفایی و ارتقا دانش قرآنی مربیان پرورشی در شهرستان‌ها تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، مرحله منطقه‌ای دوازدهمین دوره مسابقات قرآن، نماز و عترت دانش‌آموزی آموزش و پرورش استان خوزستان با برگزاری مسابقات در دو بخش دانش‌آموزان دختر و پسر پایان یافت.

این مسابقات در سه منطقه خرمشهر، بندر امام خمینی(ره) و گتوند تدوین شد که از 22-4 اسفند فرآیند برگزاری آن انجام پذیرفت.

مسابقات قرآن دانش‌آموزی که می‌تواند ضامن آینده درخشان قرآنی استان و سکوی پرتاب استعدادها به میادین رقابتی بزرگ قرآنی در سراسر دنیا باشد و از دیگر‌سو نیز انس زودهنگام با کلام وحی و سیره متعالی انبیا، اولیا و ائمه اطهار(ع) در زمان شکل‌گیری شخصیت نونهالان آتیه‌ درخشان معنوی را برای جامعه رقم خواهد زد، دارای اهمیت فراوانی است.

در این میان ایکنای خوزستان با انگیزه ترویج بیش از پیش فعالیت‌های قرآنی با داوران سه منطقه دوازدهمین دوره مسابقات قرآن، نماز و عترت دانش‌آموزی آموزش و پرورش استان خوزستان به گفت‌وگو نشسته است.

علیرضا اسفنده داور بخش تجوید رشته حفظ پسران مسابقات قرآن، نماز و عترت اداره آموزش و پرورش خوزستان در این گفت‌وگو با بیان اینکه پایه هفتم تحصیلی مسابقات قرآن کریم منطقه 1 و 2 استان خوزستان به نسبت دیگر پایه‌های تحصیلی از سطح پایین‌تری برخوردار بود، افزود: علت این ضعف در پایه هفتم به‌دلیل نداشتن تجربه شرکت در مسابقات قرآن است.

وی گفت: البته در این میان پایه‌های اول و دوم متوسطه در مقایسه با سایر پایه‌های تحصیلی از آمادگی خوبی برخوردار بودند.

به‌کارگیری اساتید برجسته؛ گامی در جهت شکوفایی استعدادهای قرآنی دانش‌آموزان

اسفنده با اشاره به اینکه استعدادهای قرآنی بسیار برجسته‌ای در آموزش و پرورش وجود دارد، گفت: مراکز قرآنی و دارالقرآن‌های ادارات آموزش و پرورش استان با به کارگیری اساتید برجسته می‌توانند این استعدادها را شکوفا کنند.

داور بخش تجوید از تبلیغات و اطلاع‌رسانی مسابقات و عوامل اجرایی آن اظهار رضایتمندی کرد.

شاهین خزلی داور بخش صوت رشته قرائت نیز در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان ضمن بیان اینکه این دوره از مسابقات متفاوت‌تر از سال‌های پیش برگزار شد، تصریح کرد: روش جدیدی را در مسابقات دانش‌آموزی ابداع کرده بودند به این صورت که قسمت‌هایی از قرائت قاریان معروف همچون عبدالباسط و استاد منشاوی را قبل از آزمون به مربیان پرورشی ارائه کردند تا با متسابقین تمرین شود.

وی یکی از اشکالات این روش از مسابقات قرآن را اینگونه عنوان کرد: عده‌ای علاقه‌مند به قرائت قرآن صدای زیبایی داشتند ولی به‌دلیل نگذراندن آموزش‌های کافی امتیاز لازم را کسب نکردند.

اعلام نارضایتی از نرساندن به موقع ابلاغیه‌های قرآنی به دانش‌آموزان

داور بخش صوت از نرساندن به‌موقع ابلاغیه‌های قرآنی به دست دانش‌آموزان اظهار نارضایتی کرد.

وی با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی بیشتر به آموزش حفظ و مفاهیم قرآن کریم می‌پردازند و از قرائت قرآن دور شده‌اند، گفت: استان خوزستان در 7 سال پیاپی رتبه نخست کشوری را در این مسابقات به خود اختصاص داده است که لازم است به آموزش قرائت قرآن بیش از پیش توجه شود.

خزلی از کم بودن دارالقرآن‌ها در شهرستان‌هایی همچون صیدون اظهار تأسف و در صورت فراهم بودن وسیله ایاب و ذهاب برای حضور در این شهرستان‌ها جهت آموزش قرآن اعلام آمادگی کرد.

داور بخش صوت مسابقات قرآن دانش‌آموزی پیشنهاد کرد: در صورت برگزاری مسابقات از سالیانه به ماهانه شهامت و تجربه دانش‌آموزان از شرکت در این مسابقات بالا خواهد رفت.

در ادامه این گزارش ایکنای خوزستان در گفت‌وگو با محمدجواد فاضلی‌نیا داور رشته نهج‌البلاغه از وی شنید که مسابقات قرآن کریم دانش‌آموزی از روند رو به رشدی برخوردار است.

وی افزود: هر ساله تعدادی از مربیان قرآن با حضور در شهرستان‌ها به ارائه آموزش های قرآنی به مربیان پرورشی مدارس می‌پردازند و بهتر آن است که با تقویت دانش قرآنی مربیان پرورشی، شهرستان‌ها از این نظر خودکفا شده و دیگر نیازی به اعزام مربی قرآن به شهرستان‌ها نباشد و شهرستان‌ها از لحاظ مربی قرآنی تأمین شوند.

فاضلی‌نیا در پایان پیشنهاد داد: به جای برگزاری کلاس‌های آموزشی در طی دو هفته پیش از آغاز مسابقات، این کلا‌س‌ها به صورت بلندمدت(دوساله) برگزار شوند.