صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۹۶۸۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
در پیام آیت‌الله‌العظمی صافی‌‌گلپایگانی آمده است؛

گروه اندیشه: آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی، مرجع شیعیان در پیامی بیان کردند: فقه اهل بیت(ع) تنها سفینه نجات بشریت از گرفتاری‌ها و امواج فتنه‌ها و کجی‌ها است و آنچه انسانیت به آن احتیاج دارد فقه شیعه آن را بیان کرده و بیان خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله‌العظمی لطف‌الله صافی‌گلپایگانی از مراجع عظام تقلید شیعیان به منظور برگزاری پنجمین همایش عرصه‌ها و روش‌های حدیث پژوهی در مسیر احیاء جایگاه حدیث و مطالعات حدیثی در حوزه‌های علمیه که شب گذشته، 20 اسفندماه در مشهد آغاز شد، پیامی صادر کرد که متن این پیام به شرح زیر است:

اللهم صل‌علی علی‌ابن موسی‌الرضا المرتضی و علی آبائه الطاهرین وعلی اولاده معصومین

با عرض سلام و ادب به حضار محترم، حضرات فضلا و محققین عالی مقام که در این همایش نورانی شرکت کرده‌اند.

احادیث و روایات بعد از کلام وحی، برترین قانون برای هدایت بشریت

حقیر خودم را کوچک‌تر از آن می‌دانم که درباره جایگاه بلند حدیث و کلام نورانی امام و نقش مهم آن در استنباط احکام عرضی داشته باشم، اما همین قدر باید عرض کنم که آنچه ما امروز می‌توانیم به عنوان بالاترین و برترین قانون برای هدایت انسان‌ها و سبک زندگی برتر و حقوق جوامع بشری به دنیا ارائه دهیم، همه بعد از کلام نورانی وحی و قرآن کریم استفاده شده است احادیث و روایات حضرات ائمه معصومین(ع) است. که بنا بر حدیث شریف ثقلین، عدل قرآن و حجت و دلیل و برهان است.

فقهای بزرگ ما در طول تاریخ از زراره‌هاو ابان بن تغلب‌ها و هشام‌بن سالم‌ها گرفته تا مانند شیخ طوسی، علامه حلی و صاحب جواهر و مثل استاد اعظم، مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و صدها فقیه دیگر همه خود را ریزه‌خوار مائده گسترده و با برکت حدیث می‌دانند.

هزاران کتاب فقهی که تا به حال نوشته شده از یک رساله کوچک درباره یک فرع کوچک فقهی تا یک موسوعه بزرگ ده جلدی فقهی که با زحمات بسیار زیاد و طاقت فرسای علمای ما نوشته شده است همه نمایانگر این است که روایت اهل بیت علیهم اسلام به آنها چنان ذوق و شوق داده که با تحمل مشکلات سر از پا نشاخته و خود را در اقیانوس بیکران این نعمت بزرگ الهی غرق نموده و مدال پر افتخار فقاهت و اجتهاد را برای خود کسب نموده است فطوبی لهم ثم طوبی لهم.

امروز ما بدون اغراق، می‌توان به دنیا اعلام کنیم که فقه اهل بیت(ع) تنها سفینه نجات بشریت از گرفتاری‌ها و امواج فتنه‌ها و کجی‌ها می‌باشد آنچه انسانیت به آن احتیاج دارد فقه شیعه آن را بیان نموده و بیان خواهد کرد.

توصیه به علمای بزرگ حوزه‌های علمیه برای تبیین روش‌ فقهای سلف

حقیر خاضعانه از علمای بزرگ حوزه‌های علمیه می‌خواهم که با تبیین روش‌ فقهای سلف و با بزرگداشت مقام علمی آنها به طلاب عزیز توصیه کنند که الگوی بلند آنان در رسیدن به مدارج بزرگ علمی و معنوی، فقیهان بزرگوار و عالی مقام می‌باشد؛ حقا آنها چراغ فروزان تاریخ علم و ادب و کمال هستند. نباید نقش بزرگ آنان را در تربیت انسان‌ها و در تحول تاریخ و انقلابات نادیده گرفت. حتی بسیاری از آنان برای نشر علوم اهل بیت(ع) جان شیرین خود را در این راه فدا نموده و شربت شهادت نوشیدند.

در خاتمه از حضار محترم و بزرگان حوزه که در این جلسه با عظمت تشریف دارند تقدیر و تشکر نموده و مزید توفیق آنان بر نشر معارف اهل بیت (ع) را از خداوند متعال مسئلت دارم. و صل الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین.

لطف‌الله صافی‌گلپایگانی، 19 جمادی الاول 1436