صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۱۰۶۶۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
به بهانه ۱۹فروردین؛

گروه اجتماعی: شرف‌الشمس سنگ نیست بلکه دعایی منسوب به امام علی(ع) است که در روز نوزدهم فروردین‌ماه با آدابی خاص می‌نویسند و نقشی رمزگونه را پشت انگشتر عقیق زردرنگ حک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، نوزدهمین روز از ماه فروردین برای منجمان مسلمان اهمیت ویژه‌ای داشته است. روزی که خورشید ۱۹ درجه در برج حمل (فروردین) باشد. آن‌ها می‌گویند این روز خاص بنابه محاسبات نجومی، روزی خوش یمن و بابرکت است و البته در ساعت‌های خاصی در این روز، بهترین موقعیت خورشید در کهکشان در سال است.

نوزده فروردین روز شرف الشمس است و راجع به این روز توجهات زیادی هست و اعمال و آداب خاصی برای این روز آمده است، در کتب ذکر و دعا آمده است: «سالی یکبار شرایط مهیا می شود تا موکلین خورشید به زمین آیند، لذا امکان انجام این اعمال در سال فقط یکبار است، آنهم فقط در شرف خورشید که خورشید در آن زمان نسبت به سایر کواکب روی زمین قدرت بیشتری دارد».

نگین یا انگشتر و آویز شرف شمس برای ایمنى در سفرها، دفع بدى ها، حفظ و حفاظت جان، خیر و نیکى، افزایش رزق و روزی، آرامش، رفع چشم زخم، برآورده شدن حاجات و آرزوها، درمان عمومی جسم و روح مخصوصاً افزایش قدرت بدنی با توجه به اینکه مصرف عقیق زرد باعث پاک کردن و تصفیه دستگاه گوارش بدن شده و بر روی هضم و جذب غذا و گردش خون در بدن تاثیر فوق العاده ای دارد .

شرف الشمس را به عنوان یک همراه همیشگی و یک یادگاری ماندگار بکار می برند چون یک طلسم همه کاره و قدرتمند است که تغییرات و نفع در امورکلی و سرنوشت ساز زندگی را ناشی است. نگین شرف الشمس بی شک از مظاهر کامل نیروهای ماورائی و غیبی است که در عین واحد خواص گوهری عقیق اصل زرد رنگ و اسم اعظم الهی را دارد این گوهر گرانقیمت که باقیمت بسیار نازلی داد و ستد می شود خصوصیات یک یادگار تمام عمری را دارد که شناخت آن خالی از لطف نخواهد بود.

در میان عامه روز شرف الشمس، روزی است که موکلان خورشید به زمین می‌آیند و چند ساعتی را در زمین می‌گذرانند. ساعت‌هایی که برای اهل زمین، از جمله خوش یمن‌ترین ساعت‌ها سال است. در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زردرنگ است که بعضی‌ها به نیت گشایش در کار‌ها به دست می‌کنند. اما در واقع شرف الشمس سنگ نیست. بلکه دعایی منسوب به امام علی(ع) است که در روز نوزدهم فروردین با آدابی خاص می‌نویسند و نقشی رمزگونه را پشت انگشتر عقیق زردرنگ حک می‌کنند.

وقایع نجومی در این روز

هر سال روز خاصی که خورشید به نقطه خاصی در آسمان می رسد حالتی معادل شب قدر ایجاد می کند. که در قرآن خداوند دستور داده که آن را جدی بگیرند و خدا را بسیار یاد کنند تا مسیر زندگیشان تغییر کند. در آن لحظه با وضو، خواندن نماز و دعا سوزنی برداشته و از روی نوشته شرف شمس بنویسید. یعنی مثل اینکه می خواهید از روی نوشته بنویسید. در این حالت شرف شمس انرژی شرف شمس را به خود گرفته و تا یک سال فرشته نگهبان شرف شمس به امر خدا به شما در همه امور زندگی کمک خواهد کرد. از بین تمامی کلمات نوشتن اسم اعظم خداوند تاثیر بیشتری نسبت به سایر اسمای الهی دارد.

حرز شرف الشمس باید روی عقیق زرد رنگ نوشته شود و اگر این سنگ در دسترس نبود، روی یک تکه کاغذ به رنگ زرد. در این حرز ۵ اسم اعظم خداوند به شیوه مخصوصی نوشته می‌شود که حکاکی آن کار هر کسی نیست. می‌گویند نویسنده این اسامی باید فرد آگاه و پاکی باشد و بتواند قوانین نوشتن این حرز را رعایت کند. در نوشتن شرف الشمس، هیچ خطی نباید دوبار کشیده شود، سوراخ‌های ستاره و میم و‌ها و واو نباید بسته باشد، خطوط ابتدا و انتهای ستاره نباید یگدیگر را قطع کنند، اندازه الف‌ها یکسان باشد، واو آخر روی تمام نقش کشیده شود و اگر متن، روی کاغذ نوشته می‌شود، به جای جوهر از گلاب و زعفران استفاده شود.

معمولا روی سنگ شرف الشمس کلمات الله، جمیل، رحمان، مومن و نور با خطوط مخصوصی که برای این کار تعریف شده حکاکی می‌شود. البته گاهی حکاکان شرف الشمس به جای نوشته، از نقوشی استفاده می‌کنند که معرف همین کلمات هستند ودر واقع حروفی هستند که از تورات، انجیل و قرآن گرفته شده‌اند. گاهی هم به جای این نقش‌ها و کلمات پنج حرف اول آن‌ها یعنی الف، جیم، ر، میم و نون نوشته می‌شود.

اما به جز این‌ها، شرف الشمس چند شرط دیگر هم دارد. اینکه در ساعات مشخصی از روز نوزدهم برج حمل نوشته شود و به نام کسی باشد که قرار است از آن دائما استفاده کند. به همین دلیل است که بین شرف الشمس‌هایی که در بازار فروخته می‌شوند نمونه غیر اصل زیاد است. چون اطلاعی از زمان حکاکی آن‌ها، جنس سنگ و نویسنده خطوط آن در دست نیست و مهم‌تر از همه، سنگ به نام استفاده کننده آن حکاکی نشده است.

پیامبر اکرم(ص) هم می‌فرمایند: «هر کس یکی ازعقیق‌های سرخ و زرد و سفید را در دست داشته باشد جز خیر و نیکی و فراخی روزی و سلامتی از جمیع بلا‌ها نمی‌بیند و از شر پادشاه ظالم و از هر چه آدمی از آن می‌ترسد و حذر می‌کند امان می‌یابد.»

البته در این روایت، به زمان نگارش اشاره ای نشده است؛  به همین سبب در برخی از استفتائات از مراجع معظم تقلید درباره استفاده از انگشتری که اذکار و شکل مشهور به شرف شمس در آن حک شده است، چنین آمده است: « این حرز منسوب به امیر المؤمنین(ع) است، که بر روی سنگ های قیمتی مانند عقیق نوشته می شود، پس به دست کردن چنین انگشتری به قصد رجا (به امید کسب ثواب) اشکالی ندارد. لذا در روز شرف الشمس شکل شرف الشمس معمولا از ساعت ۱۱ ظهر تا ساعت ۲۳ روی طلا، عقیق زرد، پارچه زرد کشیده و یا حک نموده و یا با خط زرد روی کاعذ و یا پارچه می‌نویسند و دعای آورده شده را خوانده و نوشته و بعد هر حاجتی که از خدا دارند را زیر دعا می‌نویسند و در قرآن می‌گذارند.

دعای شرف الشمس

بسم الله الرّحمن الرّحیم * اَللّهُم اِنّی اَسئَلُکَ بِالهاءِ مِنْ اِسمِکَ الْاَعظَم و بالثَلآثِ العِصّیِ و بالالَفِ المُقَّوِم و بِالمِیمِ الطَمیس الاَبتَر و بالسِّلمِ و بالاَربَعَه الَتِی هِی کالکَفِ بِلا مُعصَم و بِالهاءِ المَشقُوقَه و بالواوِ المُعظَّم صوره اِسمکَ الشَّریفِ الاَعظَم اَن تُصَلِیَ علی سَیِّدِنا مُحمَّدِ وَ آلِهِ بعدد حروف ماجری بِالقلم و اَن تَقضِی حاجَتِی.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی دانشیار
|
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
بسم الله الرحمن الرحیم

درآمدی به مساله شرف الشمس

خرافه یا واقعیت؟



موضوع شرف الشمس مساله ای است که در سالهای اخیر بین مردم پررنگ شده و افراد سود جو ی زیادی در اقصی نقاط ایران با جلوه دادن شرعی ومذهبی عقلانی آن در پی حکاکی صوری طلسم مانند روی سنگ در روز خاصی سودهای فراوانی را بدست آورده اند

درمورد شرف الشمس آنچه در متون طلسمات و رمالیها آمده این است:



"وقتی شمس در درجه 19 حمل قرار می گیرد در حالتی است که اشراف بر سایر افلاک دارد ودر جایگاه خود بیشترین تاثیر رابر روی زمینیان دارد پس اگر در این ساعت شریفه طلسمی با ادعیه خاصه بر سنگی حک شود موجب می شود که هر کسی آنرا به همراه داشته باشد موفقیتهای زیادی را بدست آورد"



خوب این مساله را از سه جنبه مورد ارزیابی قرار می دهیم جنبه ریاضیات ومحاسبات- جنبه فیزیک واختر فیزیک و بالاخره جنبه شرعی ومذهبی



از دیدگاه محاسباتی:



از دیدگاه محاسباتی خورشید در درجه 19 حمل باشد مطابق با 19 فروردین نیست بلکه 19 فروردین 19 برج حمل است .تقویم دانان به قرار داد به روز اول تحویل سال اول برج حمل می گویند تا تقویمها برآن پایه تنظیم شود پس مساله ای حقیقی نیست وفقط یک قرار داد است اما از نظر نجومی خورشید در لحظه تحویل سال در اواخر صورت فلکی حوت است پس درجه 19 حمل 19 فروردین نیست بلکه اواسط اردیبهشت ماه است که می شود محاسبه کرد یعنی اگر فرض شود که مساله شرف الشمس واقعیت هم داشته باشد حتما 19 فروردین نیست





شرف الشمس از لحاظ علوم تجربی:



زمین در حرکت سالانه ای حول خورشید در حال حرکت است و در هر لحظه نسبت به خورشید در موقعیت خاصی قرار دارد و انحراف محوری آن عامل به وجود آمدن فصول در دو نیم کره اما به عکس هم می شود

جهت تابش خورشید در دو فصل بهار وپاییز عمود بر استوا و در تیرماه عمود بر مدار راس السرطان در در نیم کره شمالی و عامل تابستان در این منطقه و بالعکس به علت دور بودن از نیم کره جنوبی عامل فصل زمستان در آن نیم کره است ودر دی عمودبر مدار راس الجدی می تابد که عامل تابستان در نیم کره جنوبی وزمستان در نیم کره شمالی است برای خورشید به غیر از ایجاد فصول در دو نیم کره تاثیر دیگری بر زمین تجربه نشده است وموقعیت ممتازی وجود ندارد که میزان تاثیر درآن زیاد باشد مگر مواقعی که در انقلابات فصلی یا اعتدالین باشد و حال اگر مثلا در 400 سال پیش دانشمندی تاثیری خاص را در زمانی ذکر کرده دلیل نمی شود که امروزه هم همان روز همان تاثیر باشد کما اینکه جهان در سیلان وتحول است

مثلا ما می گوییم در ماه جاری در ساعت 4 بعدازظهر کلاسی بیشترین کاربری را از نظر فعالیت دارد دلیل نمی شود ماه بعد هم همان ساعت اینگونه باشد پس اینگونه مسائل علاوه ذکر دلیل احتیاج به محاسبه سالانه دارد





شرف الشمس از لحاظ شرعی ومذهبی:



مساله شرف الشمس از نظر فقهی جایگاه خاصی ندارد و روایاتی ضعیف و غیر قابل استناد در حول آن قرار دارد که چیزی را ثابت نمیکند

اما استناد به اینکه حضرت علامه حسن حسن زاده آملی این مساله را تایید نموده - این که حضرت استاد در کتاب هزار ویک نکته- نکته ای گذرا را به این مساله اختصاص داده که به نقل از کتب فرقه اسماعیلیه و سایر کتب جفر و علم حروف به آن می پردازد ودر انتهای متن متذکر می شود "ضحک للغافلین و عبره للمحصلین" یعنی چه عوام غافل و چه محصلین جویای دانش به بی اساس بودن آن واقفند

و اینجا جای تعجب است که سود جویان با تحریف سخن ایشان وی را معتقد به این امور جلوه می دهند تا عوام را بفریبند واز جهالت عوام به نفع خود سود برند









نتیجه



پس مساله شرف الشمس چه از لحاظ زیاضیاتی ومحاسباتی و چه از لحاظ علوم تجربی و عقلانی و چه از لحاظ علوم شرعی ومذهبی جایگاهی ندارد چرا که هر موضوعی را بشر یا باید از نظر عقل یا تجربه یا وحی نگاه کند و چیزی که در سه محور مردود است لاجرم کلا مساله ای خرافی وخلاف واقع وبدعت محسوب می شود وبه قول فرمایش حضرت علامه حسن زاده"ضحک للغافلین وعبره للمحصلین"



از لحاظ آماری نیز می توان به آن پرداخت کدام بی چاره ای بوده که صرفا با دست کردن این انگشتری خوشبخت یا سرمایه دار شده و یا کدام بیمار شفا یافته است.



"افوض امری الی الله ان الله بصیر بعباد"





مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام