صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۳۸۳۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
عبدخدایی؛

گروه اجتماعی: یک استاد حوزه و دانشگاه، اسلام جدا از سیاست را ناقص برشمرد و ولایت را اصل و اساس سیاست عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی شرکت مخابرات خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی عبدخدایی، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه 15 مهرماه در نشست سراسری ائمه جماعات شرکت مخابرات استان تهران که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به آیه 247 سوره بقره، گفت: این آیه از محکم‌ترین ادله اثبات ولایت است.

وی اسلام جدا از سیاست را ناقص دانست و ولایت را رأس سیاست برشمرد و ابراز کرد: ولایت اصیل متعلق به ائمه اطهار(ع) است، اما ولایت فقیه ادامه ولایت معصوم بوده و مسأله‌ای کاملا عقلانی محسوب می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ولایت بعنوان محور اعتقادات شیعه، ولایت را امری انتصابی از جانب خدا دانست و اضافه کرد: اصل ولایت از آن خداست و هیچکس حق حاکمیت بر دیگری ندارد و حاکمیت از آن خداوند است.

وی با بیان اینکه خدا توسط پیامبران و جانشینانش بر زمین اعمال حاکمیت می‌کند، در تفسیر آیه مذکور عنوان کرد: آیه فوق به صراحت حاکمیت و انتصاب حاکمیت را از آنِ خدا می‌داند که خداوند به هر کس بخواهد مدیریتش را اعطا می‌کند.

حجت‌الاسلام عبدخدایی وظیفه پیامبران و جانشینان آنها را ارشاد، هدایت، تزکیه، حاکمیت و مدیریت جامعه برشمرد و تأکید کرد: شیعه معتقد است جانشین پیغمبر(ص) هم باید این دو جنبه هدایت و مدیریت را با انتخاب الهی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه عصمت و معنویت امام غصب شدنی نیست، تصریح کرد: مسئله غصب حکومت در بعد مدیریت و هدایت جامعه رخ داده است، لذا از ائمه جماعات خواست با استفاده از امکانات موجود تلاش خود را برای برقراری ارتباط چهره به چهره با مردم بکار گیرند و به اقامه نماز اکتفا نکنند.

اولین سفیر ایران در واتیکان تنها آفت از بین برنده قوت و استحکام فعلی در داخل کشور را بی تفاوتی به مکتب شیعه عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که با تکیه بر خدای متعال از این منبع لایزال استعانت بجویید.