صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۴۷۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
شهردار مشهد:

گروه اجتماعی: شهردار مشهد با بیان اینکه در مورد معماری اسلامی ـ ایرانی تنها حرف زده می‌شود و عملی وجود ندارد، اظهار کرد: نیاز است الگوی مناسب و تعریف درستی از آن ارائه شود که در حال حاضر وجود ندارد، لذا در خروجی کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری باید به این سؤالات نیز پاسخ داده شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا‌) از خراسان رضوی، سیدصولت مرتضوی، شهردار مشهد صبح امروز، 20 آبان‌ماه در هفتمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با تأکید بر راهبردهای توسعه شهری، با بیان اینکه مدیریت به معنای تدبیر است، گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند «حسن تدبیر مال و ثروت اندک را افزایش می‌دهد و سوء تدبیر، ثروت انباشته و فراوان را از بین می‌برد» لذا حسن تدبیر در مدیریت شهری بیت‌الغزل مدیریت به شمار می‌رود از همین رو اگر مجموعه‌ای از صاحب‌نظران گرد هم بیایند و با بهره‌گیری از عقل و علم امکانات را به استخدام دربیاورند، قطعأ می‌توانند به اعتلای مدیریت کمک کنند.

شهردار مشهد با بیان اینکه عناصری که در تدبیر صحیح و مدیریت کارساز است از منظر ما به دو دسته علم و فکر تقسیم می‌شود، اظهارکرد: در مورد علم تعابیر و تعاریف متعددی انجام شده است به طوری که منطقیون بر این باورند که اساسأ علم و عقل دو مؤلفه مکمل یکدیگر بوده و نگاه به عالم طبیعت و برداشت صحیح و تصور مناسب به منظور تبدیل به تصدیق علم است.

ضرورت توجه به عقل و علم در برنامه‌ریزی مدیریت شهری

وی با بیان اینکه آنچه مسلم است عقل باید مقدم بر علم باشد زیرا اگر عقل وجود نداشته باشد، علم صحیحی به دست نمی‌آید، گفت: لذا در برنامه‌ریزی باید از عناصر مهم عقل و علم به منظور تدبیر صحیح برای رسیدن به مطلوب استفاده لازم به عمل آید و این دو در مورد برنامه‌ریزی مدیریت شهری جایگاه مهمی دارند.

مرتضوی با اشاره به اینکه گاهی تنها مدیریت شهری را در ارائه خدمات حمل و نقل درون شهری، رفت و روب، فضاسازی شهری و فضای سبز خلاصه می‌کنند، ابراز کرد: در صورتی که مدیریت شهری عبارت است از برنامه‌ریزی به منظور تأمین منابع مناسب برای برآورده کردن نیازهای اولیه، ثانویه، شخصی و عمومی یک شهر.

وی با بیان اینکه امروزه از طرف حاکمیت و قانون مدیریت یکپارچه، واحد و هماهنگ شهری مطرح شده است، گفت: خروجی این همایش باید تعریف صحیحی از مدیریت شهری و نیازهای شهر و شهروندان باشد تا در ادامه اجتهادی عالمانه برای چگونگی اداره شهر صورت گیرد.

شهردار مشهد با بیان این که موضوع ساخت و سازهای غیرمنطقی به مدیریت شهری آسیب می‌زند، ادامه داد : باید به فکر شیوه‌های جذب مشارکت مردم برای تأمین منابع درآمدی پایدار جهت شهرها باشیم نه اینکه با فروش شهر بتوانیم شهر را اداره کنیم.

وجود آسیب‌های متعدد ناشی از پدیده حاشیه‌نشینی بر پیکره جامعه

مرتضوی با بیان اینکه پدیده حاشیه‌نشینی آسیب‌های متعددی را بر پیکره جامعه ما وارد کرده است، گفت: همچنین بحث محیط زیست و وجود آلاینده‌های خاص به ویژه در کلانشهرها به سلامت محیط و انسان آسیب زده که سازماندهی محیط زیست نیازمند توجه اندیشمندان است.

وی افزود: معماری اسلامی ـ ایرانی که تنها در مورد آن حرف زده می‌شود و عملی وجود ندارد، نیاز اساسی دیگر است که باید الگوی مناسب و تعریف درستی از آن ارائه شود زیرا در حال حاضر این معانی وجود ندارد، لذا خروجی این همایش باید به این سؤالات نیز پاسخ دهد.

شهردار مشهد عنوان کرد: توجه به دیدگاه‌های فقهی امام خمینی(ره) در حکومت اسلامی، کتاب مدینه فاضله، ابونصر فارابی و همچنین ایده‌های فیض کاشانی نیازمند مطالعه بیشتر است که ما را در حوزه شهری به مطلوب می‌رساند.