صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۶۷۵۶۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵
ادیب بهروز پیشنهاد کرد:

گروه جامعه: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر تأثیر زیارت و حضور در محضر معصوم(ع) بر کاهش آسیب‌های روانی وارد شده به خانواده‌های کشته شدگان منا، بر لزوم اعزام کارشناسی شده این خانواده ها به عتبات عالیات تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ادیب بهروز، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و روحانی کاروان‌‌های حج و عمره در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تأکید بر اینکه پیشنهاد اعزام خانواده‌های جانباختگان فاجعه منا به کربلای معلی پیشنهاد بسیار خوبی است و می تواند در کاهش آسیب های روانی وارده به این خانواده ها و آرامش روانی آنها مؤثر باشد، گفت: انسان در سفرهای زیارتی و به حضور معصوم(ع) رسیدن انرژی مثبتی دریافت می کند.

وی تصریح کرد: منتهی طیف دریافت این انرژی به چند عامل بستگی دارد که اگر بتوانیم این چند عامل را مدیریت کنیم می‌شود هم از جهت کمی و هم کیفی میزان انرژی دریافت شده را افزایش داد.

این روحانی کاروان های عمره اساتید و دانشجویان، به نقش بسیار مهم مدیر و روحانی کاروان در چنین سفری اشاره کرد و گفت: روحانی می تواند نقش بسیار محوری در به وجود آوردن یک فضای تأثیرگذارتر معنوی داشته باشند.

زمان زیارت تأثیر زیارت را افزایش می دهد

وی عامل مهم دیگر در آرامش بخشی و تأثیر بیشتر سفر خانواده های کشته شدگان فاجعه منا به کربلای معلی را زمان این سفر اعلام و اظهار کرد: ما معتقد هستیم عنصر زمان و مکان نقش زیادی در کاهش و یا افزایش اعمالی که در دین صورت می گیرد (از جمله زیارت) دارد. چرا که زمان زیارت تأثیر زیارت را افزایش می دهد. از جمله اربعین حسینی، عاشورا و عرفه و در نهایت شب جمعه بهترین زمان هایی است که حضور در حرم امام حسین(ع) توصیه شده است. پس بهترین زمان ها برای برگزاری این مراسم اربعین حسینی، عاشورا، عرفه و در غیر این صورت حضور در شب جمعه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران عنصر سوم تأثیرگذار در این زیارت را حال و هوای افرادی دانست که در کنار هم به این زیارت می روند و گفت: درست است که این افراد درد مشترکی دارند اما از سوی دیگر اگر از جهت فرهنگی در یک سطح تقریباً نزدیک به هم نباشند ممکن است همدیگر را خنثی کنند. مثلاً خانواده ای از جهت فرهنگی در رشد خوبی به سر می برد اما خانواده دیگری از رشد حداقلی برخوردار است.

وی افزود: رفتارهای طول سفر (که زمان آن نیز حدود یک هفته است) بر هم اثر می گذارد و گاهی دیده شده وقتی اعضای کاروان از جهت فرهنگی به هم نزدیک نبوده اند و رفتارهای آنها با هم تناسب نداشته، موجب شده روحانی کاروان نیز نتواند این تنوع فرهنگی را مدیریت کند و کار او نیز خنثی می شده است.

حضور در محضر معصوم(ع) خانواده ها را به آرامش خواهد رساند

مدیر گروه تاریخ اسلام حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: اگر این سه عنصر مدیریت شود یقین دارم آثاری در زائران ایجاد خواهد کرد و به ویژه به علت حضور معصوم(ع) آرامش پیدا می کنند و آثار منفی اتفاق های افتاده تاحدود زیادی تقلیل پیدا می کند. البته با رعایت موارد مطرح شده (روحانی کاروان، زمان و در نظر گرفتن همسانی اعضای کاروان) این آرامش از نظر بقا و زوال نیز ممکن است متفاوت باشد.

حجت الاسلام ادیب بهروز تشریح کرد: اینکه گفته می شود بقا و زوال تأثیر زیارت، به این معنی است که زیارت تأثیر دارد، اما برخی زائران به محض بازگشت این تأثیر را از دست می دهند اما برخی دیگری در حفظ و نگهداری از اثر زیارت موفق تر است، بنابراین در صورت دقت و برنامه ریزی درست سفر تأثیر معنوی و ارامش بخش سفر نیز بیشتر خواهد بود.

وی عنوان کرد: اگر خانواده‌های حجاج کشته شده در منا به صورت کارشناسی شده به عتبات عالیات اعزام شوند به ویژه در انتخاب روحانی این کاروان ها دقت به عمل بیاید، این سفر تأثیر عمیقی بر این خانواده های داغ دیده خواهد داشت. باید در نظر داشت که زمانی زائر انتظار دارد در سفر عتبات عالیات روحانی برای وی کار مداحی انجام دهد، اما زمانی زائر انتظار دارد روحانی برای وی کار معرفت افزایی انجام دهد.

زیارت‌های ما به تصورات و داده‌های ذهنی ما از معصوم(ع) بستگی دارد

حجت الاسلام ادیب بهروز تأکید کرد: زیارت های ما از نظر فردی و شخصی به تصورات و داده های شخصی که از امام داریم باز می گردد و این تصورات و معلومات دقیقاً معلوم می کند هر کدام از ما از امام چه قدر توشه گرفته ام، وقتی اطلاعات و نگرش ما از معصوم بالا برود زمانی که خدمت امام ورود پیدا می‌کنیم با انتظار و توقع دیگری به محضر امام مشرف می شویم.

وی در پایان سخنانش پیشنهاد کرد: برای خانواده‌های کشته‌شدگان فاجعه منا برنامه‌های کوتاه (نیم ساعته) قرائت دعا و مناجات در مکان های زیارتی برگزار شود.