صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۶۸۵۲۴
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶
شفیعی تأکید کرد:

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: ظرفیت عظیم مساجد در توسعه فرهنگ قرآنی خالی مانده که قطعاً با همکاری‌ مسئولان امر، مساجد به عنوان اصلی‌ترین پایگاه آموزش، ترویج، توسعه و تفسیر مبانی قرآن در جامعه تبدیل خواهند شد.

حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی، مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، مسجد را قوی‌ترین پایگاه فرهنگی خواند و تصریح کرد: مساجد با توجه به رسالت خود که مهمترین مکان توسعه فرهنگ قرآنی به شمار می‌روند می‌توانند در توسعه فعالیت‌های قرآنی مثمرثمر باشند.
وی مساجد را پایه و اساس مرکز فعالیت‌های قرآنی برشمرد و اضافه کرد: مساجد پایگاه فرهنگ دینی هستند و که در ارائه برنامه‌های مفید و تأثیرگذار در راستای تربیت‌های دینی و قرآنی می‌توانند کارگشا باشند.

بی‌میلی برخی خادمان مسجد در برنامه‌های قرآنی
حجت‌الاسلام شفیعی با اشاره به آسیب‌شناسی صورت گرفته در راستای توسعه فرهنگ قرآنی با استفاده از پتانسیل مساجد، از عدم همکاری برخی از عوامل اجرایی مساجد نسبت به برگزاری برنامه و طرح‌های قرآنی گلایه کرد و افزود: با نشست‌هایی که با حضور ائمه جماعت، هیئت امنا و خدام مساجد صورت گرفته دلیل عدم رغبت متولیان مساجد بررسی می‌شود که امیدست با تعامل هرچه بیشتر این بی‌میلی‌ها رفع شود.
این مقام مسئول با ابراز رضایت از فعالیت مساجدی که در پایان اقامه نمازهای جماعت از محافلی همچون ترتیل خوانی، تفسیرهای موضوعی و ... بهره‌مند هستند، اضافه کرد: ما درصدد هستیم که از این ظرفیت عظیم نهایت استفاده را ببریم و آمادگی خود را برای برگزاری کلاس‌های آموزشی در مساجد اعلام می‌کنیم.
وی بیان کرد: دیده شده گاهی امامان جماعت، هیئت امنا و خدام مساجد با دلایل سطحی و اعمال سلیقه شخصی از برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن ممانعت می‌کنند این درحالی است که مؤسسات اگر در کنار مساجد فعالیت کنند می‌توانند از خروجی بهتری برخوردار باشند.

وعده‌های قرآنی بعد از احداث مسجد رنگ می‌بازد
حجت‌الاسلام شفیعی تصریح کرد: زمانی که کلنگ احداث مساجد زمین زده می‌شود از سوی خیرین، هیئت امنا و سایرین قول را براین می‌گذارند که علاوه بر اقامه نماز جماعت از برگزاری دوره‌های آموزش قرآن و طرح‌های فرهنگی و اجتماعی نیز غافل نشوند اما بعد از احداث مساجد این وعده‌ها عملی نمی‌شود و در واقع مساجد نیم ساعت قبل از اذان باز و نیم ساعت پس از اقامه نماز جماعت بسته می‌شوند.
وی با بیان این مهم که ما آنطور که باید و شاید از ظرفیت مساجد در جهت توسعه فرهنگ قرآنی استفاده نمی‌کنیم، از مساجد به عنوان سرمایه ملی نام برد و گفت: درست است که مساجد با کمک دولت و مردم احداث می‌شود اما بیشتر از حضور مردم و محافل خودگردان بهره‌مند هستند، مردم به صورت خودجوش در مساجد حاضر می‌شوند و به بزرگداشت ایام مختلف مذهبی و ملی می‌پردازند.
حجت‌الاسلام شفیعی یکی دیگر از دلایل کمرنگ بودن محافل قرآنی در مساجد را عدم حضور برخی خدام در مساجد عنوان کرد و گفت: مطالبه مقرری خدام برخی از مساجد در زمان برگزاری دوره‌های آموزش قرآن از دیگر مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، به عنوان مثال ما برای برگزاری دوره آموزشی یک‌صد هزار تومان در نظر می‌گریم که 80 هزار تومان صرف دعوت مربی و 20 تومان باقی مانده صرف خرید مایحتاج می‌شود اما برخی خدام برای بازگشایی مسجد در ساعت غیر نماز برای هر کلاس 50 هزار تومان مطالبه می‌کند.
مسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان اضافه کرد: متأسفانه عدم فرماندهی واحد بر عملکرد مساجد باعث شده که حرف شنوی لازم وجود نداشته باشد، ازاین رو امیدواریم با تعامل بیشتر تبلیغات اسلامی با اوقاف، سازمان رسیدگی به امور مساجد، امامان جماعت، هیئت امناء و خدام از مساجد که قوی‌ترین بازوی فرهنگ دینی در جامعه هستند بهترین استفاده را ببریم.

لزوم همکاری متولیان مساجد با فعالان قرآنی
حجت‌الاسلام شفیعی در ادامه اظهار کرد: با رفت و آمد فعالان قرآنی در مساجد بهتر می‌توانیم برگزاری دوره‌های آموزشی را از دو سوی فعالان حوزه مسجد یا فعالان قرآنی مورد ارزیابی قرار داده و درصدد رفع مشکلات باشیم، بنابراین انتظار می‌رود همگی مسئولان و دستگاه‌های متولی که در جهت توسعه فعالیت‌های قرآنی دخیل هستند وارد میدان شوند و جهت هرچه بهتر استفاده کردن ظرفیت مساجد جهت برگزاری کلاس‌های آموزشی تدبیری بیندیشیم و نواقص را رفع کنیم.
وی با تأکید براین نکته که ظرفیت عظیم مساجد در توسعه فرهنگ قرآنی خالی مانده، اضافه کرد: قطعاً با همکاری‌هایی که با مسئولان امر صورت خواهد گرفت مساجد به عنوان اصلی‌ترین پایگاه آموزش، ترویج، توسعه و تفسیر مبانی قرآن در جامعه تبدیل خواهند شد.
حجت‌الاسلام شفیعی با ابراز خرسندی از فعالیت برخی مساجد در برگزاری کلاس‌های روخوانی، روانخوانی و تقسیر اضافه کرد: همه ما باید دست در دست یکدیگر گذارده و از این پایگاه‌های فرهنگ دینی به عنوان مکانی برای حضور پرشور نوجوانان و جوانان استفاده کنیم.
وی با بیان این مطلب که برای حضور افراد بزرگسال نیاز به زمینه چینی و ایجاد انگیزه نداریم، گفت: ما باید به منظور حضور پررنگ قشر جوان ایجاد انگیزش کنیم و این مهم نیز تنها با به روز کردن مساجد و اجرای برنامه‌های جذاب مطابق با موازین اسلامی و سلیقه نوجوانان حاصل خواهد شد.

برخوردهای ناموجه جوانان را از مسجد دور می‌کند
حجت‌الاسلام شفیعی با تأکید بر اینکه از نوع برخورد امامان جماعت در جذب نوجوانان نباید غافل شد، اضافه کرد: تعداد کمی از امامان جماعت برخورد موجه و مناسب با سن نوجوان حاضر در مساجد دارند و متأسفانه برخوردهای ناموجه برخی ائمه جمائات و خدام باعث مسجدزدگی شده و نوجوان علاوه بر اینکه خود حضور نمی‌یابند ممکن است دوستان خود را نیز از این کار منع کنند.
وی افزود: امامان جماعت باید در نظر داشته باشند که دانسته‌های خود را به روز کنند؛ چراکه نوجوانان و جوانان با در اختیار داشتن ابزار اطلاع جمعی از رخدادهای روز دنیا آگاهی دارد و روحانیون با استفاده از این ظرفیت می‌توانند در جذب آنان به مسجد بسیار نقش آفرین باشند.
حجت‌الاسلام شفعی در بخشی از سخنان خویش به برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و... در ایام مختلف سال به ویژه ایام تابستان تأکید کرد و استفاده از اساتید مجرب و برجسته با حسن خُلق را از دیگر عوامل جذب نوجوانان به مسجد عنوان کرد.
مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان مرکزی در بخش پایانی سخنان خویش اضافه کرد: تبیین افکار نو، بسترسازی مناسب ایجاد فضای معنوی و جذاب از دیگر عوامل مؤثر در جذب نوجوانان به مساجد است.