صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۷۳۰۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳
بیرقی:

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل قرآن و عترت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد با اشاره به لازمه‌های تلاوت مقبول گفت: تلاوت قاریان قرآن باید در وهله اول بر روح و روان مستمع اثرگذار باشد و زمینه غلیان روحی را در مستمع با محوریت معنویت ایجاد کند به گونه‌ای که مخاطب را به سمت زیبایی شناختی کلام وحی هدایت نماید.

محمدرحیم بیرقی، مدیرکل قرآن و عترت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به فلسفه تلاوت قرآن گفت: گوش سپردن به صدای خوش قرآن زمینه تدبر و عمل به آیات را فراهم می‌کند به شرط آنکه قراء بر آداب تلاوت مقبول اشراف کامل داشته باشند.

تلاوت ماندگار و عمل به آیات قرآن
وی اضافه کرد: امروز تمام قاریان سواد لازم را برای ارائه تلاوت حداقلی دارا هستند، اما برای تلاوت تأثیرگذار باید قواعد در سطح بالا به درستی رعایت شود در واقع تلاوتی ماندگار و ارزشی خواهد بود که مسمتع را جذب و به تدبر و عمل به آیات رهنمون شود.
بیرقی با اشاره به مراتب تلاوت ارزشی افزود: امروزه ما دارای اساتید حاذق و مجربی در زمینه تلاوت هستیم که باید کاربردی‌تر از آنها در بحث آموزش استفاده کنیم و قاریان را در سطح قاریان مصری تربیت نماییم، تلاوت قراء باید در وهله اول بر روح و روان مستمع اثرگذار باشند و زمینه غلیان ذهنی و روحی را با محوریت معنویت ایجاد کنند به گونه‌ای که مخاطب را به سمت زیبایی شناختی کلام وحی هدایت نماید.
مدیرکل قرآن و عترت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد ادامه داد: مستمع با شنیدن صدای قاری باید متوجه شود که قرآن تا چه میزان نیاز روحی او را برآورده می‌کند، گوش سپردن به قرآن خواه ناخواه بر روان مخاطب تأثیر دارد، این تأثیرگذاری در زمان پیامبر(ص) و دیگر اوصیای الهی نیز بوده و تا روز رستاخیز ادامه دارد، دشمنان نیز از عکس‌العمل‌ فوق‌العاده انسان در برابر شنیدن قرآن آگاه هستند.

لازمه تلاوت مقبول
وی تسلط بر قواعد عربی و صوت و لحن را یکی از لازمه‌های تلاوت مقبول دانست و اظهار کرد: قراء باید به آداب ظاهری و باطنی توجه کامل داشته باشند به ویژه افراد باتجربه که الگویی برای نوجوانان به شمار می‌آیند، رعایت آداب ظاهری و باطنی در شکل‌گیری شخصیت جوانان بسیار تأثیرگذار است.
بیرقی طهارت باطنی و به دنبال آن انتقال معانی آیات از طریق تلاوت را لازمه تلاوت مقبول دانست و افزود: در واقع مستمع در محافل قرآن و با شنیدن صدای قاری باید احساس کند که روح و ذهن او برای جدایی از مشکلات و روزمرگی نیاز به مضامین بلندی همچون قرآن دارد.
مدیرکل قرآن و عترت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد با اشاره به آیه دوم از سوره «انفال» که می‌فرماید، «وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا؛ چون آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید» گفت: مسیر رسیدن به قرب الی‌الله در رعایت اخلاق قرآنی است، جامعه‌ای ایده‌آل است که تمامی شاخصه‌های قانونی آن به طور کامل مبتنی بر توصیه‌های فقهی و رفتاری قرآن باشد، قاری کتاب‌الله باید اسباب افزایش ایمان را در خود و دیگران فراهم کند.

قاریان خود را منحصر به سبک‌های تقلیدی نکنند
وی استفاده از شیوه‌های تقلیدی قرائت را در بدو ورود به عرصه تلاوت امری ضروری خواند و افزود: قاریان خود را در این مقطع منحصر نکنند و به ارائه سبک‌های جدید دست بزنند، شیوه‌های تقلیدی و استفاده از شگردهای قراء مطرح مصری با استفاده از تجارب اساتید این حوزه و شناخت جنس صدا می‌تواند به پرورش و تربیت قاریان خوش ذوق و خوش لحن منتج شود، البته راه رسیدن به شگردهای نو و ابداعات تلاوت بسیار طولانی است، ممارست و توجه به نظرات اساتید در این حوزه بسیار مهم است.
مدیرکل قرآن و عترت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور در پایان گفت: در بحث رعایت آداب و شرایط تلاوت به قاریان نوجوان نمی‌توان تنها جنبه نصیحتی را در پیش گرفت، باید الگوسازی و عامل به آیات قرآن بودن را در پیش گرفت و برای نسل نوجوان به دنبال استدلال بود.