صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۷۴۸۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۳

گروه هنر: نشست نقد و بررسي كتاب «در جستجوي شهادت» (یادنامه سردار جهاد و تقوا؛ شهید حاج سید حمید تقوی‌فر) با حضور تعدادي از نويسندگان و منتقدان در اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از خوزستان، نشست نقد و بررسي كتاب «در جستجوي شهادت»  (یادنامه سردار جهاد و تقوا؛ شهید حاج سید حمید تقوی‌فر) به کوشش ستاره عرفانی راد از سري نشست​هاي تخصصي ادبيات داستاني دفاع مقدس، بعد از ظهر چهارشنبه 21 بهمن ماه در محل اداره كل بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس خوزستان با حضور تعدادي از نويسندگان و منتقدان برگزار شد.

در آغاز اين نشست سيده نجات سيد حسيني به بیان ویژگیهای کتاب پرداخت و گفت: کتاب در جستجوی شهادت زياده گويي و اغراق ندارد، خاطرات گوياي شخصيت شفاف شهيد تقوي‌فر است. متن خاطرات قابل درك و بدون حاشيه پردازي‌هاي ملال آور است. 

وي با اشاره به نام كتاب گفت: بايد تأمل بيشتري در عنوان كتاب صورت می گرفت و نام گيراتري براي آن انتخاب مي‌شد.  

سیده فرزانه حسینی گفت:  با توجه به فشردگی زمان جمع آوری این مجموعه می توان گفت جمع آوری خاطرات به بهترین شکل ممکن انجام شده است.  اما با توجه به جایگاه شهید باید بپذیریم پسندیده تر آن است که مدت زمان بیشتری برای تحقیق در لایه های پنهان شخصیت شهید گذاشته شود.  هر چند خاطره ها شیرین هستند اما بهتر و پسندیده تر آن است که نویسندگان با ذوق بیشتر و از دریچه و منظر جدید این خاطرات را به نگارش در آورند. 

در ادامه حامد صافی با بیان اینکه نام کتاب «در جستجوی شهادت» سنخیتی با محتوای آن ندارد، گفت: نام و جلد کتاب پیرامتن هستند و ذهن ما را برای متن آماده می‌کنند. 

وی در ادامه به بیان نکاتی در خصوص ویراستاری کتاب پرداخت. 

همچنین مهرنوش گرجی به ضرورت بازنویسی و ویراستاری مجدد کتاب اشاره کرد و افزود: زمان، مکان، راوی و حادثه ارکان خاطره را شکل می‌دهند. بر این پایه نمی‌توان نام خاطره را روی برخی از این متن‌ها گذاشت چون فاقد ارکان خاطره هستند. 

چینش نامناسب خاطرات از نظر زمانی و نپرداختن به وجهه نظامی شخصیت شهید تقوی‌فر موارد دیگری بود که گرجی به آنها اشاره کرد.

زارعی نیز خاطرنشان کرد: بهتر بود خاطرات به جای شماره گذاری(روایت اول، روایت دوم و ..) نامگذاری می‌شدند. همچنین برخی روایات کوتاه هستند و این امکان وجود دارد که با خاطره بعدی ترکیب و یکی شوند؛ چنانکه از دختر شهید خاطراتی روایت شده که به یکدیگر مرتبط هستند و می‌توان آنها را در یک خاطره گنجاند. 

در ادامه معصومی به ایجاد احساس نیاز در مخاطب برای خواندن آثار دفاع مقدس و نقد شیوه توزیع این آثار در جامعه پرداخت و تصریح کرد: شیوه‌ای که متولی انتشار آثار دفاع مقدس برای توزیع این آثار در پیش گرفته‌اند، متناسب با ارزش گذاری واقعی آنها نیست. معمولا این کتاب‌ها در همایش‌ها به رایگان توزیع می‌شود؛ در حالیکه باید به گونه‌ای عمل شود که جامعه تشنه این آثار باشد و به آنها احساس نیاز کند.

عبدالرزاق پورعاطف با بیان اینکه اولین‌ها در هر امری به یادماندنی هستند، گفت: پیشگام بودن کتاب «در جستجوی شهادت» در ثبت خاطرات شهید تقوی‌فر به عنوان شهید مدافع حرم نقطه قوتی برای این کتاب است.

وی با بیان اینکه کتاب «در جستجوی شهادت» از نظر ویراستاری نسبت به آثار منتشر شده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان پیشرفت خوبی دارد، پیشنهاد کرد: برای خلق اثر جاویدان در زمینه جنگ بهتر است امکانی فراهم شود وقایع جنگ از نزدیک و همزمان با آنها ثبت و نوشته شوند. چنانکه آثار ماندگار در این زمینه مانند آثار همینگوی در چنین فضایی نوشته شده‌اند.  

فرجی بیرگانی بر شناسایی و معرفی آثار برجای مانده از دوران دفاع مقدس تأکید کرد و گفت: انتظار می‌رود در اهواز به عنوان مرکز پایتخت دفاع مقدس به کسانی که دغدغه و توانمندی دارند مأموریت داده شود شخصیت‌ها و ظرفیت‌ها دفاع مقدس را مورد بررسی قرار دهند و آنها را شناسایی کنند.

 وی گفت: کسانی که جانشان را برای دفاع از کشور خود، تقدیم کرده‌اند، در همه کشورها عزت و حرمت خاصی دارند و وظیفه ما نیز این است که جایگاه آنها را حفظ کنیم. 

در ادامه عبدالصاحب رومزی پور با بیان اینکه ایجاد جذابیت در آثار دفاع مقدس بسیار مشکل است، اظهار کرد: بیشتر آثار دفاع مقدسی که می‌بینم در جذابیت متن مشکل دارند؛ اما متن کتاب «در جستجوی شهادت» از جذابیت برخوردار است. این جذابیت از یک قلم پخته بر می‌آید. 

وی افزود: داشتن استناد برای خاطره شرط است و استناد، هویت خاطره را تشکیل می‌دهد. خاطره‌ها در این کتاب قوی و ساختارمند هستند. نثر آنها نیز روان و همه فهم(قابل درک) است. بنیاد حفظ آثار می‌تواند ازاین کتاب به عنوان یکی از افتخارات خود یاد کند و اگر نقدهای مطرح شده در ویرایش آن اعمال شود ارزش آن بیشتر می‌شود.

 همچنین امینی گفت: کتاب «در جستجوی شهادت» از نظر چاپ و روایات از دیگر آثار بنیاد خفظ آثار بهتر است.

وی درباره تصاویر پایان کتاب نیز گفت: اگر عکس‌ها نزدیک به خاطرات ودر ارتباط با آنها باشد، بهتر است؛ تصاویری که در پایان کتاب چاپ شده ارتباطی به خاطرات ندارند.

 در نهایت، ستاره عرفانی راد که ویراستار این اثر بود به ارائه توضیحاتی پیرامون روند چاپ کتاب پرداخت و گفت: تاریخ با همه عظمت خود نتوانسته است کاری در خور شهیدان انجام دهد این اثر نیز مدعی آن نیست که از عهده چنین کاری برآمده است.

وی در پاسخ به نقدهای مطرح شده در خصوص انتخاب عنوان «در جستجوی شهادت» برای یادنامه سردار شهید حمید تقوی‌فر خاطرنشان کرد: حقیقت درباره شهید تقوی‌فر آن است که وی از اینکه در دوران دفاع مقدس شهید نشده بود، ناراحت بود و انتخاب این نام ناظر به خاطره‌ای است که همسر شهید از شهادت وی روایت می‌کند که در آن بیان می‌کند: سردار گشت و گشت و گشت تا به شهادت رسید.

عرفانی‌راد درباره فقدان ارکان خاطره در برخی از روایات نیز گفت: این کتاب یادنامه سردار شهید تقوی‌فر است و خاطره نگاری صرف نبوده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیده نجات سید حسینی
|
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
سلام
خسته نباشید ، گزارش کاملی است . تشکر از گروه محترم خبری ، خوب بود از جلسه تصویر هم ارائه میشد .
درود