صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۷۹۱۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱

گروه هنر: ایرانیان به شاهنامه و افسانه‌های‌اساطیری آن علاقه بسیاری دارند، در کتاب‌های درسی‌مان اشعاری از نبرد رستم و سهراب خوانده می‌شود و خراسان مهد پرورش فردوسی و زادگاه او در روستای پاژ است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ایرانیان به شاهنامه و افسانه‌های‌اساطیری آن علاقه بسیاری دارند، در کتاب‌های درسی‌مان اشعاری از نبرد رستم و سهراب خوانده می‌شود و خراسان مهد پرورش فردوسی و زادگاه او در روستای پاژ است.
شاهنامه‌خوانی و پرده‌خوانی از آیین‌های قدیمی و سنتی کشورمان محسوب می‌شود که متاسفانه دستخوش یک سری تغییرات گشته، در این بین هستند موزه‌هایی که سعی در زنده کردن این آئین‌ها دارند، موزه فردوسی یا همان شاهنامه یکی از موزه‌هایی است که در توس یکی از شهرهای خراسان رضوی قرار دارد و هر ساله مورد اقبال بسیار زیاد زائران و مجاوران قرا می‌گیرد.

ساختمان این موزه همزمان با بنیان آرامگاه فردوسی در بخشی از محوطه باغ برای چایخانه سنتی طراحی و سپس اجرا شد، بنای موزه توس در سال ۱۳۴۷ و با مساحتی حدود ۶۰۰ متر مربع در ضلع غربی آرامگاه فردوسی توسط مهندس هوشنگ سیحون طراحی و به همت انجمن آثار ملی ساخته شده است.
این بنا در ابتدا با هدف ایجاد چایخانه سنتی و اجرای نقالی توسط نقالان شاهنامه در نظر گرفته شده بود که به دلیل معرفی بهتر ارزش‌های فرهنگی و تاریخی توس و شخصیت حکیم ابوالقاسم فردوسی و اثر جاوید و ماندگار او شاهنامه، در سال ۱۳۶۱ به موزه تغییر کاربری یافت.

در این موزه اشیا مرتبط و آثار به دست آمده از توس و روزگار فردوسی از جمله پوشش‌های فنون جنگاوری قدیم، شاهنامه‌های کهن، نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای، ظروف سفالی، سکه، تیر و کمان  و اشیایی با مضامینی چون آثارسنگی دوران پیش از تاریخ مکشوفه از دشت توس و اطراف کشف رود، انواع شاهنامه، نظیر شاهنامه چاپ فلورانس و شاهنامه ۷۳ کیلوگرمی اهدا شده از سوی موسسه امیرکبیر، آثار کشف شده از حفاری‌های باستان شناسی شهر توس همچون تنگها، پیه سوزها، عطردان‌ها و …، نسخه‌های خطی منحصر به فرد، تابلوهای نقاشی با مضمون داستان‎های شاهنامه فردوسی و پرتره حکیم توس و … به نمایش در آمده است.

این موزه در مجموعه آرامگاه فردوسی ساخته شده و این موزه متشکل ازچهار قسمت تشکیل شده که در آن، انواع قطعات سفالی دوره اسلام و قبل از اسلام و سکه‌های طلا و نقره دوره اسلامی و غیرهانواع وسایل سوارکاری از قبیل سپر، گرز، تیروکمان، وسایل موسیقی و رزمی که در شاهنامه بسیار از آنها نام برده. انواع ظروف سفالی لعاب‌دار و بدون لعاب و ظروف مفرغی قرن چهارم و پنجم هجری، آثار نقاشی استاد علی رخساز از داستان‌های شاهنامه، انواع فرش و قالیچه، انواع تابلوهای نقاشی از چهره فردوسی قرار دارد.
یادآور می‌شود، موزه فردوسی یا توس در 24 كيلومتري شمال مشهد قرار دارد که ساعت بازدید آن هم همه روزه به جز شنبه‌ها و ایام تعطیل، نيمه اول سال، از ساعت 7:30 الي 20 و نيمه دوم سال، 7:30 الي 17 است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
سلام.بنده صاحب یک جلد شاهنامه قدیمی مربوط به ۱۷۰ سال پیش هستم و اکنون قصد فروشش رو دارم، چنانچه خریدارید اطلاع بدید.