صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۸۸۹۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
آیت‌الله ایمانی:

گروه سیاسی: خطیب جمعه شیراز گفت: علم برای ادای مسئولیت به‌شمار می‌رود و خود مسئولیت ایجاد می‌كند و عین تعهد محسوب می‌شود و هدف از آفرینش انسان هم دست‌یابی به علم و آگاهی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس روز گذشته، 27 فروردین در خطبه‌های نماز جمعه شیراز گفت: انسان موجودی مسئولیت پذیر و اجتماعی است پس باید درمقابل خود و جامعه مسئول باشد.

عدم انجام مسئولیت خواص، موجب طفره رفتن عوام از انجام مسئولیت‌ها می‌شود
وی با تأكید بر اینكه انسان برای ادای مسئولیت خود نیازمند علم و آگاهی است، تصریح كرد: در جامعه‌ای كه خواص، نخبگان، علما و فرهیختگان مسئولیت خود را انجام ندهند، عوام از انجام مسئولیت طفره خواهد رفت. زمانی كه عالم علم خود را كتمان كرد، جاهل از تعلم علم امتناع می‌كند.
آیت‌الله ایمانی یكی از دلایل اصلی وقوع فتنه 88 و عوارض بعدی آن واقعه و تحمیل تحریم‌های فلج كننده علیه جمهوری اسلامی ایران را سكوت برخی از خواص و نخبگان اعلام و اضافه كرد: در آن حادثه، آنان كه باید بگویند، نگفتند. آنانی كه باید می‌نوشتند، ننوشتند و آنها كه باید مسئولیت ادا می‌كردند، نكردند. همین معضلاتی برای جامعه به‌دنبال داشت.
وی گفت: علم برای ادای مسئولیت به‌شمار می‌رود و خود مسئولیت ایجاد می‌كند و عین تعهد محسوب می‌شود و هدف از آفرینش انسان هم دست‌یابی به علم و آگاهی است.
آیت‌الله ایمانی در خطبه‌ دوم نماز جمعه شیراز، با اشاره به آیه‌ای از قرآن كریم و هشداری كه خداوند به مسلمانان در خصوص لزوم داشتن آمادگی دفاعی و اقتصادی داده است، و براساس آن آیه كریمه، گفت: دشمنان دوست دارند و می‌خواهند كه مسلمانان از ابزار دفاعی و سرمایه اقتصادی غافل شوند تا به یكباره بر آنان بتازند و همه آنان را نابود كنند.
وی با تصریح اینكه دشمنان خواستار عجز مسلمانان هستند و برای رسیدن به این خواسته خود برنامه‌ریزی داشته و دارند، گفت: امام راحل بر همین اساس در سال اول پیروزی انقلاب، نقشه دشمنان را خواند و 29 فروردین 58 را روز ارتش و نیروی زمینی ارتش اعلام و روز 2 اردیبهشت همان سال تاسیس سپاه پاسداران را اعلام كرد. آن روز دولت موقت كه به نام انقلاب بر سر كار آمد، با خام اندیشی، سلاح‌های پیشرفته‌ای كه خریداری كرده بودیم را پس داد و در اسفند سال 57 زمزمه‌های انحلال ارتش مطرح می‌شد.
خطیب جمعه شیراز با بیان اینكه تاكنون بارها از سوی آمریكا و اسرائیل ایران تهدید اتمی شده است، گفت: اگر حتی ما از سوی دشمن هم تهدید نمی‌شدیم باید سلاح‌های دفاعی را پیش‌بینی می‌كردیم.

بر اساس فرامین قرآن،‌ مسلمانان باید ابزار دفاعی داشته باشند
وی با اشاره به اینكه براساس فرامین قرآن كریم و دستورات خداوند، مسلمانان باید ابزار دفاعی لازم را داشته باشند، گفت: اكنون هر وقت موشكی را آزمایش می‌كنیم داد و بیداد كنگره آمریكا بلند می‌شود. هرگاه مانوری را در خاك و آب خودمان برگزار می‌كنیم، داد و بیداد آمریكا به آسمان می‌رود. دشمن نمی‌خواهد سلاح و سرمایه لازم در اختیار ما باشد.
آیت‌الله ایمانی با تصریح اینكه دشمن می‌خواهد ما نسبت به منابع و سرمایه‌های خود بی‌تفاوت باشیم، گفت: انگلیس وقتی در مسجد سلیمان نفت استخراج كرد بین مردم آن دیار و عشایر بختیاری شایع كرد كه شما در دلتان محبت علی(ع) است چه احتیاج به این ماده سیاه و بد بو دارید؟ آنان بعد از اینكه نفت مسجد سلیمان را بردند و منابع را خالی كردند، شهری خرابه را به ما تحویل دادند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس همچنین با اشاره به دوران حكومت امیرالمومنین علی(ع)، گفت: علی(ع) 4 سال و 9 ماه حكومت كرد و در آن دوران سه جنگ بر او تحمیل شد اما نسبت به بیت‌المال، سپردن بیت‌المال به افراد،‌ عدالت اجتماعی، رفع تبعیض، مبارزه با فساد و رانت و ویژه‌خواری حساس بود. با مفسدان برخورد می‌كرد و استان‌های خود را به افراد بی‌تجربه و ناكارآمد نمی‌سپرد.

مفاسد اقتصادی موجود در جامعه به واسطه رانت‌های مراکز حساس دولتی است

آیت‌الله ایمانی، مشكلات و مفاسد اقتصادی موجود در جامعه را به واسطه رانت‌هایی دانست كه در مراكز حساس دولتی وجود دارد و گفت: علی‌(ع) به هیچ‌فردی اجازه فساد و ویژه‌خواری را نداد. حال آنكه حكومتش عمر كوتاهی داشت و در داخل و خارج با كارشكنی‌های بسیاری مواجه بود. اما با برنامه‌ریزی صحیح موفق عمل كرد.
منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبیر با بیان اینكه در دوران حكومت علی‌(ع) در شهر كوفه هیچ‌فردی بدون خانه نبود، در سفره همه نان گندم قرار داشت و مردم از آب آشامیدنی سالم برخوردار بودند، گفت: اگر برنامه‌ریزی باشد، قادر هستیم، اگر مكتب و راه علی(ع) را پیگیری كنیم می‌توانیم. باید كار را به كاردان بسپاریم، اگر كارشناسی خیانت كرد گوشش را بگیریم و اگر مسئولی در تولید كارشكنی كرد او را عزل كنیم.

همه دستگاه‌ها باید در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام جامع داشته باشند
آیت‌الله ایمانی با اشاره به فرمایشات و تاكیدات مقام معظم رهبری در دیدار نوروزی با كارگزاران دولت، راه‌اندازی قرارگاه اقتصاد مقاومتی را از منویات معظم‌له برشمرد و گفت: همه دستگاه‌ها باید در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام جامع و كامل داشته باشد كه آخر سال پیشرفت به مردم ارائه شود.
خطیب جمعه شیراز با تصریح اینكه علی‌رغم مطالب و تذكرات بیان شده در خطبه‌های نماز جمعه، اثری از اقدام دیده نمی‌شود، گفت: در قرارگاه هر كس باید در جای خودش قرار گیرد و وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام دهد، اگر یك نفر وظیفه خود را انجام نداد، دشمن از همان مسیر وارد می‌شود.

لزوم اقدام و عمل مسئولان جهت جلوگیری از تعطیل شدن کارخانه‌ها
آیت‌الله ایمانی خواستار اقدام و عمل مسئولان برای جلوگیری از تعطیل شدن كارخانه‌ها، بهره‌وری بیشتری كارخانه‌هایی كه با توان پائین ادامه فعالیت می‌دهند و ایجاد صنایع جدید شد و بر لزوم رفع مشكلات معیشتی و گرفتاری‌های مردم و خارج شدن جامعه از ركود، تاكید كرد.