صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۰۱۹۷۴
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس بسیج جامعه پزشکی استان با اشاره به اینکه محافل انس با قرآن دانشجویی مخاطبان خاص دارد گفت: این محافل با دعوت از قاریان مطرح رونق نمی‌یابد بلکه باید سلیقه و نظرات خود دانشجویان را در آن دخیل دانست.

دکتر صابر جباری فاروجی، رئیس بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به محافل انس با قرآن در دانشگاه‌ها گفت: اکثر مخاطبان این محافل، دانشجویانی هستند که قبل از ورود به دانشگاه با قرآن انس گرفته‌اند و متأسفانه دانشجویان ناآشنا با قرآن یا دانشجویانی که انس کمتری با قرآن دارند در این محافل دانشجویی کمرنگ ظاهر می‌شوند.
وی ادامه داد: وظیفه اصلی افرادی که به عنوان کارشناس در کانون‌های قرآن و عترت فعالیت می‌کنند جذب و انس دادن افرادی است که از قرآن فاصله دارند ولی به عقیده بنده در محافل فعلی این انس با قرآن برای دانشجویان و افرادی که کمتر با مفاهیم قرآن آشنا هستند دیرتر یا اصلاً محقق نمی‌شود.
قائم مقام مؤسسه قرآن و عترت اصحاب‌الثقلین اراک افزود: انتظار انس بیشتر دانشجویان با قرآن با برگزاری محافل و دعوت از برجسته‌ترین قاریان کشوری محقق نمی‌شود، باید قبل از برگزاری اینگونه محافل برنامه‌ریزی فرهنگی کرد دانشجو را باید با شرکت دادن در برنامه‌های مفید، جذب محافل انس با قرآن کرد باید اهمیت برگزاری اینگونه محافل برای دانشجو قابل فهم و درک باشد.
جباری تاکید کرد: اگر بخواهیم دلیل شرکت نکردن بعضی از دانشجویان در اینگونه محافل را آسیب‌شناسی کنیم  یکی از علل اصلی آن نداشتن آگاهی کافی از مفاهیم عربی و ترجمه قرآن است نباید انتظار داشت دانشجویی که با مفاهیم عربی و آیات قرآن کریم به حد کافی اطلاع ندارد ساعت‌ها بنشیند و از این محافل لذت هم ببرد.
وی ادامه داد: برای رفع این معضل می‌توان با کارهای خلاقانه شرایط انس دانشجویان با قرآن را فراهم کرد، به عنوان مثال همزمان با قرائت قاری معنی آیات نیز بر روی پرده نمایش آورده شود و حتی می‌توان در هر مراسم فرهنگی دانشجویی بعد از تلاوت قرآن بخشی را نیز به معانی آیات اختصاص داد.
رئیس بسیج جامعه پزشکی استان با بیان اینکه اساتید نقش بسیار مؤثری در تغییر نگرش دانشجویان به مسائل اطراف خود دارند عنوان کرد: نباید از این موضوع مهم به سادگی غافل شد، اگر هر استادی قبل از تدریس خود 5 دقیقه از وقت کلاس را به مفاهیم آیات قرآن کریم بپردازد در آینده شاهد انس هر چه بیشتر دانشجویان با قرآن در فضای دانشگاهی خواهیم بود.
جباری تصریح کرد: دفاتر فرهنگ اسلامی و کانون‌های قرآن و عترت هم باید به موزات اساتید در جذب دانشجو با رفتار صحیح بکوشند، فعالیت‌های قرآنی که قرار است برای دانشجویان شود ناگزیر باید سلایق و نظرات آنها را دخیل دانست.
این مقام مسئول در پایان ادامه داد: والدین باید از دوران کودکی همانطور که فرزندان خود را به یادگیری زبان‌هایی چون انگلیسی تشویق می‌کنند مسیر را برای آشنایی فرزندان خود با زبان عربی و درک مفاهیم آیات قرآن هموار سازند چراکه بخش بسیار بزرگی از شخصیت هر فرد در دوران کودکی شکل می‌گیرد.