صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۰۴۵۴۵
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴

گروه فضای مجازی: بیش از یک میلیون و 300 هزار منبع مطالعاتی دیجیتال شامل کتاب، مقاله، عکس، صوت و فیلم در کتابخانه جامع الکترونیکی آستان قدس رضوی در دسترس پژوهشگران و دانشجویان قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، مجید شایان مجد، مسئول کتابخانه جامع الکترونیکی آستان قدس رضوی اظهار کرد: بیش از یک میلیون و 300 هزار منبع مطالعاتی دیجیتال شامل کتاب، مقاله، عکس، صوت و فیلم در کتابخانه جامع الکترونیکی آستان قدس رضوی در دسترس پژوهشگران و دانشجویان قرار دارد.
وی ادامه داد: این منابع دیجیتال در نرم‌افزارهای نصب شده بر روی رایانه‌های کتابخانه و یک هزار و 433 عنوان لوح فشرده موجود در این کتابخانه، قابل استفاده حضوری مراجعان است.
مجد با اشاره به اینکه در طول سال 1394، حدود 11 هزار نفر از خدمات کتابخانه جامع الکترونیکی آستان قدس رضوی بهره‌مند شدند، افزود: در دو ماهه ابتدای سال 1395 نیز در مجموع دو هزار و 300 محقق و دانشجو به این کتابخانه مراجعه و از خدمات و منابع متنوع آن استفاده کردند.
وی ابراز کرد: این کتابخانه در راستای ایجاد تسهیلات پژوهشی به محققان، همچون سال گذشته، اشتراک خود را در پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی مانند «نورمگز»، «مگ ایران»، «ایران نمایه» و «سیویلیکا» تمدید کرد، همچنین در اشتراک جدید کتابخانه، امکان استفاده از پایگاه «اسکوپوس» که یکی از معتبرترین پایگاه‌های استنادی در زمینه مقالات است، نیز فراهم شد.
مسئول کتابخانه جامع الکترونیکی آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه کتابخانه جامع الکترونیکی آستان قدس رضوی اشتراک خود را در پایگاه لاتین کتابخانه دیجیتالی «گیگا» که بیش از 200 پایگاه لاتین را تحت پوشش خود دارد، نیز تمدید کرده است، گفت: در این پایگاه، علاوه بر دسترسی به مقالات لاتین، امکان استفاده از کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های لاتین نیز مهیا شده است. 
وی بیان کرد: امکان دسترسی به پایگاه کتابخانه‌های دیجیتال همچون «کتابخانه دیجیتال امام علی(ع)» به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی با منابع دیجیتالی اعم از کتاب، نشریه، فیلم، صوت و عکس در موضوع‌های گوناگون و دسترسی به کتابخانه دیجیتالی «دریا»، با هشت هزار و 800 عنوان کتاب لاتین در موضوع‌های مختلف، از دیگر خدمات موجود در این کتابخانه است.
مسئول کتابخانه جامع الکترونیکی آستان قدس رضوی اضافه کرد: همچنین طلاب حوزه علمیه، دانشجویان رشته علوم قرآنی و دیگر علاقه‌مندان حوزه علوم اسلامی می‌توانند از نرم‌افزارهای علوم اسلامی «نور» که بر روی رایانه‌های این کتابخانه نصب شده است، استفاده کنند.
وی با بیان اینکه پژوهشگران می‌توانند با مراجعه به این کتابخانه از منابع موجود در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی (به‌ویژه پایگاه پایان‌نامه‌ها) نیز بهره‌مند شوند، گفت: ذخیره مقالات بر روی فلش مموری، سی دی و حتی تلفن همراه، تهیه پرینت مقالات و استفاده از خدمات اسکن کتاب نیز در کتابخانه جامع الکترونیکی آستان قدس رضوی طبق ضوابط کتابخانه مرکزی این آستان مقدس امکان‌پذیر است.
شایان مجد افزود: مدیریت سرور بلوتوث کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نیز توسط کتابخانه جامع الکترونیکی این آستان مطهر انجام می‌شود و علاوه بر این، امکان بهره‌مندی از خدمات بلوتوث کتابخانه مرکزی به صورت حضوری در این کتابخانه نیز برای علاقه‌مندان وجود دارد.
وی با تذکر بر اینکه مکان کتابخانه جامع الکترونیکی آستان قدس رضوی در راستای ارائه خدمات‌رسانی بیشتر، به مجاورت تالار محققان کتابخانه مرکزی این آستان مقدس منتقل شده است، بیان کرد: پژوهشگران و دانشجویان می‌توانند از شنبه تا پنج‌شنبه، (به جز روزهای تعطیل رسمی) از ساعت 7:15 تا 18:45 از خدمات این کتابخانه واقع در طبقه همکف کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی استفاده کنند.