صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۲۳۲۳۸
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵

گروه هنر: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی گفت: ما در تهیه نقشه‌های جامع شهری و تعیین کردن محدوده‌های شهری به خیلی مسائل توجه می‌کنیم اما به مسئله احداث کتابخانه عمومی در حاشیه شهر مشهد توجه نمی‌کنیم.

حسین اکبری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اظهار کرد: با توجه به تغییر و تحولات سریع فرهنگی که در کل دنیا اتفاق می‌افتد، جامعه ما مورد هدف دشمنان در قالب موضوعاتی همچون تهاجم فرهنگی است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به هجمه فرهنگی خبرنگاران می‌توانند نقش بسیاری در انتقال فرهنگ داشته باشند، ادامه داد: خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی در جامعه، می‌‌توانند فضایی را به وجود آورند که مسئولان حوزه فرهنگی تلاش خود را در راستای کتاب و کتابخوانی بیشتر و انتظارات به حق مردم را برآورده کنند.
اکبری عنوان کرد: ما در بحث کتاب و کتابخوانی آمارهای نگران کننده‌ای داریم این آمار ممکن است که رسمی و پژوهش شده‌ نباشند اما آنچه که مسلم است این است که آمار کتابخوانی در کشور بسیار پایین است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی عنوان کرد: آیا آنقدر که عزم و اراده‌ برای ساختن بسیاری از مسائل کشوری انجام می‌شود، در زمینه فرهنگی و کتابخوانی هم این اتفاق می‌افتد یا نه؟.
اکبری کتابخانه‌ را یک پایگاه فرهنگی دانست که موجب رشد و توسعه علم می‌شود و افزود: مناطق زیادی در شهر مشهد وجود دارد که از امکانات فرهنگی محروم‌اند  و باید برای آنها اقداماتی انجام شود.
 عدم ارائه تسهیلات در زمینه ارتقاء اطلاعات و رشد فرهنگی مردم 
وی تصریح کرد: مجتمع‌های مسکونی فراوانی در یک محدوده خاص ساخته شده‌اند اما متاسفانه کسی به فکر تسهیلاتی در زمینه ارتقاء اطلاعات و رشد فرهنگی مردم نیست و برای آن کاری انجام نداده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی با بیان اینکه مردم احساس نیاز به کتاب دارند، ادامه داد: این تصور غلطی است که مردم از کتاب دوری می‌کنند، بدون هیچ آمار و ارقامی این تصویر ذهنی در جامعه شکل گرفت. 
نیاز به فرهنگ کتابخوانی به درستی در جامعه بیان نشده است
اکبری تصریح کرد: ما در کتابخانه عمومی استان، مادران زیادی را می‌بینیم که به همراه فرزندانشان برای آموزش به کتابخانه مراجعه می‌کنند و این نشان‌دهنده دغدغه مردم به فرهنگ کتابخوانی است اما این نیازها به درستی بیان نشده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی بیان کرد: حاشیه شهر مشهد در خصوص فرهنگ کتابخوانی با مشکلات بسیاری روبه رو است، ما در تهیه نقشه‌های جامع شهری و تعیین کردن محدوده‌های شهری به خیلی مسائل توجه می‌کنیم اما به مساله احداث کتابخانه عمومی در حاشیه شهر مشهد توجه نمی‌کنیم.
اکبری ادامه داد: مناطق زیادی در حوزه شهری مشهد وجود دارد که فاقد زمین برای ایجاد کتابخانه عمومی هستند می‌دانیم وقتی منطقه شهری به دلیل تراکم جمعیت گسترش پیدا می‌کند فضای کاربری برای کتابخانه عمومی در نظر نمی‌گیریم.
استفاده از خیران کتابخانه‌ساز در گسترش فرهنگ کتابخوانی
وی اظهار کرد: ما به خیران کتابخانه‌ساز نیاز بسیاری داریم در همین مشهد با وجود چند کتابخانه عمومی تصور نکنید نیاز مردم مشهد تامین شده است، ظرفیت استفاده از خیران ظرفیتی استثنایی است که می‌تواند کمک بسیاری به فرهنگ کتابخوانی کند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه کتابخانه‌ای در یکی از مناطق حاشیه‎ای شهر مشهد در حال احداث است، عنوان کرد: امیدواریم این کتابخانه تکمیل شود بتوانیم پروژه‌های دیگر را به بهره‌برداری برسانیم.
ایجاد کتابخانه سیار در مناطق حاشیه شهر مشهد
اکبری عنوان کرد: اگر اعتباراتی داشته باشیم که تعدادی اتوبوس خریداری کنیم و کتابخانه‌ای سیار را برای مردم حاشیه شهر آماده کنیم در کوتاه مدت می‌توانیم خدمات قابل توجه‌ای را به مردم حاشیه شهر ارائه دهیم.
وی بیان کرد: ما انجمن خیرین کتابخانه‌ساز داریم که هر چند وقت یک بار جلسه‌ای می‌گذاریم، خوشبختانه خیران کمک زیادی به ما کرده‌اند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی با بیان اینکه در مشهد کتابخانه‌هالی مشارکتی وجود دارد، تصریح کرد: کتابخانه قلم که توسط خانواده‌‌ای خیر احداث شده است به صورت مشارکتی اداره می‌شود.
اکبری افزود: انعکاس خبرهای مربوط به کتابخانه به خصوص در موضوع خیران کتابخانه‌ساز می‌تواند افراد زیادی رابه این امر ترغیب کند.