صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۲۸۵۶۱
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
زرگر:

گروه اجتماعی: دبیركل ستاد امر به معروف و نهی از منكر كشور خواستار فعال شدن شوراهای امر به معروف و نهی از منكر در تمام دستگاه‌ها و نهادها شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد زرگر، دبیر كل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر كشور عصر دیروز، 16 شهریورماه در اجلاسیه رؤسای دبیران و اعضای شوراهای امر به معروف و نهی از منكر دستگاه‌های اجرایی نظامی و قضایی استان فارس گفت: یكی از دعاهایی كه ما همیشه از خداوند می‌خواهیم این است كه زندگی ما را زندگی پیامبر(ص) و اولادش قرار داده و مرگ ما را هم این چنین قرار دهد.

علاوه بر دعا كردن، باید بستر استجابت دعا هم فراهم شود
وی با تأكید بر اینكه صرف دعا كردن كافی نیست بلكه باید بستر استجابت دعا هم فراهم شود، افزود: باید كارهایی كه این دعا را مستجاب می‌كند انجام دهیم و بعد از خدا بخواهیم كه خداوند این نعمت را به ما دهد.
زرگر با تصریح اینكه اگر بخواهیم مقدمات استجابت این دعا را فراهم كنیم باید ببینیم این بزرگواران در زندگی خود چه كرده‌اند، گفت:‌ مقدمات استجابت دعای ما برای اینكه زندگی و مرگ ما زندگی پیامبر و آلش باشد این است كه بررسی كنیم این بزرگواران بر روی چه مسائلی حساسیت داشتند و اقدام كردند و آن‌ها را در زندگی خود عمل كنیم و سپس دعا كنیم كه ما را هم مشمول دعای این بزرگواران كند.

اشاره به سیره اهل بیت(ع)

دبیركل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر، یكی از مسائلی را كه همیشه در زندگی ائمه معصومین وجود داشته مطیع فرمان خدا بودن حتی با دادن جان عنوان كرد و گفت: دومین مسئله‌ای كه در زندگی این بزرگواران وجود داشته انجام وظیفه اسلامیشان بوده است یعنی آن چیزی كه تكلیف داشتند، را انجام دادند و مردم را به راه راست هدایت كرد و آن‌ها را به سعادت و خوشبختی رهنمون كردند.
وی، سومین درس زندگی ائمه معصومین را ظلم‌ستیزی و آزاد مرد بودن در زندگی برشمرد و ادامه داد: وظیفه دیگری كه باید به آن تأكید كرد، امر به معروف و نهی از منكر است كه در زندگی ائمه معصومین وجود داشته است به طوری كه زمانی تمام زیارت ائمه را بررسی كنیم مشاهده خواهیم كرد كه در تمامی آن‌ها « أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَیتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیتَ عَنِ الْمُنْكَرِ» وجود دارد.

شوراهای امر به معروف ادارات، معضلات مجموعه خود را اولویت‌بندی كنند

زرگر در ادامه سخنان خود خطاب به دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منكر ادارات و دستگاه‌های اجرایی، این مسئولیت را یكی از نعمات خداوندی دانست و گفت: یكی از وظایف شورای امر به معروف و نهی از منكر از زمانی كه تشكیل شده است، این است كه باید این شورا در مجموعه خود معضلات را بررسی كرده و اولویت‌بندی كند و برای حل این معضل مشخص كند كه چه اقداماتی باید انجام شود و وظایف هر قسمت را مشخص كند و سپس پیگیری و نظارت كامل برای رفع معضل داشته باشد.
دبیركل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر كشور با یادآوری اینكه این ستاد از سال 1372 در كشورمان تشكیل شده است، گفت: در این ستاد تشكیل شوراهای امر به معروف و نهی از منكر در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف پیش‌بینی شده است و اگر این شوراها می‌توانستند در هر سال حداقل یك معضل را در مجموعه‌های خود حل كنند، باید اكنون 20 معضل حل شده باشد اما چرا چنین نیست؟
وی خواستار فعال شدن شوراهای امر به معروف و نهی از منكر در تمام دستگاه‌ها و نهادها شد و گفت: دعای زمانی مستجاب می‌شود كه زندگی ما زندگی پیامبر(ص) و اولادش باشد و به آنچه كه سیره آنان بوده است، عمل كنیم.

تشكیل جلسات شورای امر به معروف بدون رفع معضلات مجموعه‌ها نتیجه‌ای ندارد
وی با تأكید بر اینكه تشكیل جلسات شورا بدون رفع معضلات مجموعه‌ها كه فایده و نتیجه‌ای ندارد، گفت: اگر شورای امر به معروف و نهی از منكر در استانداری الگوی شوراهای سایر ادارات باشد و در هر ماه بتواند معضلات را اولویت‌بندی كرده و آن‌ها را برطرف كند، مسلماً بسیاری از مشكلات ما حل می‌شد.
زرگر با اشاره به اینكه در برخی از وزارتخانه‌ها شورای تخلف اداری برای كارمندان شكل گرفته است كه تا انفصال دائم هم می‌تواند پیش برود، گفت: شوراهای امر به معروف و نهی از منكر هم قدرت و هم مسئولیت دارند و می‌تواند جلوی بسیاری از تخلفات را بگیرند.
دبیركل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر كشور تأكید كرد: بهترین شورا و دادستان این است كه در حوزه قضایی دادستان جرم، تخلف و زندانی نباشد نه اینكه دادستان هر كسی را در زندان بیندازد بلكه باید با برنامه‌ریزی كاری كند كه متخلف به وجود نیاید و به همچنین شورای بهتر آن است كه در مجموعه‌اش هیچكدام از این خلاف‌ها نباشد.

تذكر لسانی؛ نخستین اقدام شوراهای امر به معروف و نهی از منكر ادارات
وی تذكر لسانی، ارشاد و یا اعطای كتاب را برای هدایت افراد از جمله شیوه‌های اجرایی شوراهای امر به معروف و نهی از منكر در ادارات برشمرد و گفت: برای برطرف كردن برخی از معضلات باید یك مجموعه‌ای كنار هم بنشینند و دست به دست هم دهند و هر كدام وظایف خود را در ارتباط با آن موضوع انجام دهند.
زرگر شوراهای امر به معروف و نهی از منكر را یك ستاد هماهنگی میان بخش‌های مختلف حراست، روابط عمومی، اداری مالی و غیره یك مجموعه برشمرد و به تصویب قانون حمایت از آمرین در سال گذشته اشاره كرد و گفت: این قانون بهترین قانون در ارتباط با امر به معروف و نهی از منكر است كه تمام ابعاد مختلف را در برگرفته است.