صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۲۹۱۴۱
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵

گروه اجتماعی: کارشناس طب سنتی گفت: ورود بعضی افراد ناآگاه در طب سنتی موجب شده تا با دادن اطلاعات بی‌اساس علمی، خرافات را وارد طب ایرانی ـ اسلامی کنند.

علی هاشمیان، کارشناس طب سنتی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از قزوین، اظهار کرد: با توجه به قدمت عطاری در استان قزوین و ظرفیت بالایی که در این حوزه وجود دارد، ورود بعضی از افراد ناآگاه به این حوزه موجب بروز مشکلاتی شده است.
 وی افزود: طب سنتی و ایرانی اسلامی نیازمند آگاهی و کسب اطلاعات و تجربه است و با خواندن چند کتاب در این زمینه نمی‌توان به این عرصه وارد شد چراکه با زندگی مردم سروکار دارد.
هاشمیان یادآور شد: مهاجرت روستائیان به شهرها و تغییر سبک زندگی مردم از سنتی به مدرن موجب شده تا طب نوین برای مردم در اولویت قرار گیرد.
کارشناس طب سنتی گفت: طب سنتی ایرانی اسلامی مبتنی بر قرآن و احادیث پیامبران و بزرگان دینی است و بنابراین باید تلاش کرد تا مردم را در حوزه‌ اسلامی آگاه کنیم که این آگاهی نیازمند دانش کافی است.
 وی اضافه کرد: به جهت اینکه طب ایرانی اسلامی منشأ قرآنی دارد باید تلاش کرد تا ریشه‌های خرافی وارد نشود که البته در بعضی مواقع به جهت عدم تجربه و ناآگاهی بعضی افراد خرافات را وارد طب اسلامی می‌کنند.
 هاشمیان تأکید کرد: عدم نظارت کافی بر روی صنف عطاران و طب سنتی موجب شده تا بازار طب سنتی ایرانی اسلامی با مشکلات مواجه باشد که رفع این مشکلات نیازمند حمایت و توجه مسئولان است.
کارشناس طب سنتی با اشاره به اینکه مردم در جامعه امروز به جهت استفاده از فضاهای مجازی و اطمینان به اطلاعات در معرض خطرات جدی قرار دارند، گفت: مردم باید آگاه باشند که همه‌ اطلاعاتی که در فضاهای مجازی وجود دارد حقیقت ندارد.
وی ادامه داد: معمولاً این فضاها با تبلیغات توجه مردم را جلب می‌کنند و اقدام به فروش داروهایی با عناوین گیاهی می‌کنند که ریشه‌ی علمی ندارد و نه تنها سودی برای بیمار نداشته  بلکه خطرات جبران‌ناپذیری را نیز به دنبال خواهد آورد.
هاشمیان گفت: آگاهی دادن به مردم و ترغیب آن‌ها به استفاده از طب سنتی ایرانی اسلامی یکی از نیازهای جامعه است چراکه این طب می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشد.
کارشناس طب سنتی در پایان گفت: توسعه طب سنتی ایرانی اسلامی نیازمند توجه و حمایت‌هایی است اگر محقق شود در ارتباط با اهداف اسلامی و فرهنگی جامعه نیز گام‌های مؤثری برداشته خواهد شد.