صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۴۸۶۵۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶

گروه سیاست و اقتصاد: نماینده ولی فقیه در لشکر 8 نجف اشرف با اشاره به نقش پررنگ بسیج در عرصه‌های مختلف، وظیفه اصلی آن را در شرایط حاضر، مقابله با جنگ نرم دشمن خواند.

حجت‌الاسلام محسن طالب پور، نماینده ولی فقیه در لشکر 8 نجف اشرف، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، با اشاره به علل شکل‌گیری بسیج، اظهار کرد: ویژگی متمایز انقلاب اسلامی در مقایسه با سایر انقلاب‌های بزرگ دنیا مثل انقلاب فرانسه و انقلاب بلشویکی در روسیه، این بود که در آن انقلاب‌ها عده کمی از مردم نقش داشتند، ولی در جریان انقلاب اسلامی تقریبا همه اقشار در شکل‌گیری، پیروزی و استمرار آن سهیم بودند.  
وی افزود: برای اینکه حضور و اتحاد مردم بعد از انقلاب، به دور از سلیقه‌گرایی و تکروی همچنان پابرجا باشد و بتوانند در قالب یک ساختار و سازمان مشخص فعالیت کنند و از آن‌جا که امام(ره) با درایتی که داشتند، پیش‌بینی می‌کردند که دشمنان انقلاب مواجهه‌ای مستقیم را رقم بزنند که باید در مقابل آن ایستادگی کرد و از طرف دیگر با پیروزی انقلاب، ارتش از هم پاشیده بود، با توجه به این شرایط، ایشان بسیج را پایه‌گذاری کرد.
طالب پور تأکید کرد: هدف اولیه از تشکیل بسیج، نه جنگ، که حضور مردم در صحنه بود، کما این‌که در اوایل جنگ، این نیروهای بسیجی بودند که در مقابل دشمن مقاومت می‌کردند که اگر ایستادگی و مقاومت آن‌ها نبود، قطعا دشمن به اهداف خود می‌رسید. 
نماینده ولی فقیه در لشکر 8 نجف اشرف بیان کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس نقش اصلی را بسیج به عهده داشت، در واقع بار اصلی جنگ بر دوش مردم بود، به گونه‌ای که52 درصد از شهدای دفاع مقدس را نیروهای خودجوش مردمی تشکیل می‌دهند. این مسئله در دنیا بی‌نظیر است که در جنگی با این عظمت که هشت سال طول کشید، نیروهای فعال در جنگ را 48 درصد، نیروهای نظامی و مابقی را نیروهای خودجوش مردمی تشکیل دهند.
وی گفت: بسیج بعد از نقش کلیدی و سرنوشت‌سازی که در جریان جنگ تحمیلی ایفا کرد، تا به امروز در عرصه‌های مختلف اجتماعی، علمی، ورزشی، بهداشت و درمان و ... فعال بوده است و نیروهای بسیجی، افرادی هستند که بدون هیچ چشم‌داشتی برای پیشبرد اهداف نظام تلاش می‌کنند. 
طالب پور ادامه داد: بسیج در فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی نیز حضور پررنگی دارد و به فرموده مقام معظم رهبری، اصلی‌ترین وظیفه بسیج در حال حاضر، مقابله با جنگ نرم از سوی دشمن است که روز به روز ضرورت آن آشکارتر می‌شود. یکی از عرصه‌هایی که سپاه و بسیج به خوبی نقش شان را ایفا کرده‌اند، موضوع بصیرت‌افزایی بوده است که از این طریق، جریان‌های انحرافی را به مسیر اصلی رهنمون شده‌اند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شکل‌گیری نیروهای مردمی در برخی از کشورهای منطقه همچون عراق، اظهار کرد: کشورهای منطقه با الگوگیری از بسیج، تلاش می‌کنند با توانمندسازی نیروهای مردمی، از آن‌ها در شرایط مختلف و برای حفظ منافع ملی‌شان استفاده کنند. 
طالب پور تأکید کرد: بسیج چه در عرصه‌های جاری و چه در مواقع حساس و بحرانی، آمادگی خود را حفظ می‌کند و با اینکه هزینه‌ای برای نظام ندارد، با این حال در صحنه حاضر است و ایستادگی می‌کند و مخالفت طیف‌ها و جریانات با آن، یا غرض‌ورزانه و یا تحت تأثیر نیروهای متخاصم بیرونی است.