صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۴۹۵۶۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸

گروه اجتماعی: آئین طبخ آش 80 تنی نذری 28 صفر از صبح امروز در شیراز آغاز شده است و در حاشیه آن نیز برنامه‌های فرهنگی ـ مذهبی جهت تبیین سیره پیامبر مهربانی‌ها در محل بوستان خلدبرین شیراز (محل طبخ آش) اجرا می‌شود.


محمد اسدی، مدیر گروه فرهنگی ـ مذهبی امام هادی(ع) در حاشیه طبخ آش 80 تنی نذری 28 صفر در شیراز گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، با بیان اینكه این مراسم برای چهاردهمین سال متوالی برگزار می‌شود، گفت: مردم متدین و ‌ولایت‌مدار شیراز هر ساله در 28 صفر و همزمان با سالگرد رحلت ملكوتی ختمی مرتبت پیامبر مكرم اسلام(ص) و همچنین شهادت امام حسن مجتبی(ع) با مشاركت در طبخ این آش ارادت خود را به ساحت مقدس اهل بیت(ع) نشان می‌دهند.

وی با تصریح اینكه امسال این برنامه همراه با اجرای فرهنگی ـ مذهبی است، افزود: طبخ آش 80 تنی از صبح روز یكشنبه، 7 آذرماه آغاز شده است كه امسال از دو روز قبل در محل طبخ این آش واقع در بوستان خلدبرین، برای اقشار مختلف مردم برنامه‌های فرهنگی ـ مذهبی نظیر پرده‌خوانی، برگزاری مسابقه پیامبرشناسی، مداحی و سخنرانی مذهبی انجام می‌شود.

اسدی با اشاره به اینكه ما در این برنامه‌ها تلاش می‌كنیم تا از طریق اجرای برنامه‌های فرهنگی شخصیت پیامبر مهربانی‌ها را برای نسل جوان خود تبیین كنیم، گفت: امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تلاش شد تا نظم بیشتری برای انجام مراحل طبخ آش انجام شود به طوری كه تمام رفت و آمدهای در محوطه طبخ این آش تنها با ارائه كارت‌هایی كه از قبل صادر كرده‌ایم، میسر است.

مدیر طبخ آش 80 تنی 28 صفر اظهار كرد: برای طبخ این آش 5 و نیم تن حبوبات، 4 تن و 200 كیلو سبزی و همین مقدار برنج، 2 تن گوشت و 700 كیلو ادویه و ترخون، 2 تن پیاز استفاده شده است و تاكنون 420 نفر برای مشاركت در طبخ این آش ثبت‌نام كرده‌اند.

وی با بیان اینكه از شهرستان‌های مختلف استان و همچنین استان‌های همجوار جهت مشاركت در طبخ این آش ثبت‌نام و حضور یافته‌اند، گفت: توزیع آش از ساعت 5 صبح روز 28 صفر آغاز می‌شود.

اسدی با تصریح اینكه هر ساله مسئولان مختلف استان فارس جهت بازدید از این مراسم معنوی حضور می‌یابند، گفت: این كار نماد اتحاد و همدلی مسلمانان و شیعیان است كه با همدلی یكدیگر در این كار مشاركت دارند ضمن اینكه تمام امورات این كار همگی مردمی است.

مدیر گروه فرهنگی ـ مذهبی امام هادی(ع) با اشاره به اینكه انصافاً شهرداری شیراز كمك‌های همه جانبه‌ای جهت این كار با ما انجام داده است، گفت: اداره آب در طی 24 ساعت موفق شد تا آب شرب را برای این كار فراهم كند اما متأسفانه اداره گاز تاكنون چنین همكاری با ما نداشته است و طی این چندین سال ما برای طبخ آش مجبور به استفاده از كپسول‌های گاز هستیم كه مسلماً خطرات مربوط به خود را دارد، در صورتی كه این كار استانی است و خوب است كه مسئولان هم در كنار مردم همكاری داشته باشند.