صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۵۱۵۷۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹

گروه معارف: خداوندا! به کدام نعمت‌های بی‌کرانت شکرگزار باشیم، به انار و دانه چون یاقوتش، به ذرت و دانه‌های ردیف شده‌اش، به برنج و خوشه‌ چون گوشواره‌اش، به انگور و دانه‌ چون گوهر درخشنده‌اش، به سیب، گردو، هلو، گلابی، پسته و هزاران نعمت دیگر، چه زیبا در قرآن بیان شده که «ای جن و انس کدامین نعمت پروردگارتان را انکار می‎کنید».

پروردگارا! وقتی وجود خودم را مورد مطالعه قرار می‎دهم، می‎بینم چیزی نیستم زیرا همه‌ اعضای بدنم تحت اراده‌ تو برای حیات من درکارند و هر کدام جداگانه به کار خود مشغولند.اما  وابسته به یکدیگر.از پوست تا گوشت تا عضلات و استخوان‌ها و غضروف‌ها و مفاصل و رباط‌ها همه یک مجموعه‌اند از امعا که عبارتند از معده، روده و مری و احشا که عبارتند از از ریه، قلب، کلیه و کبد همه وابسته‌ همند. آن‌چه بر این حکم می‎کند مغز است و اما مهمتر از این‌ها همان روح و عقل من است که مرا دارای اراده و تصمیم قرار داده، پس ای پروردگار! این تویی که مرا زنده نگه می‌داری، ای ذات مقدس! از کجا شروع کنم در ستایش نعمت‌هایت گرچه لیاقت این‌را هم ندارم از این زمین که آن‌را گسترانیده‌ای و برای موجودات برقرار کرده‌ای و برای هر موجودی اسکلتی مخصوص و قدرتی خاص دادی و توان تهیه و به دست آوردن نیازهایش، توانا کرده‌ای و زمین این مادر گیتی را چنان بارور نمودی که برای پاسخگویی به نیازهای همه موجودات کوچک‌ترین قصور نکرده و نمی‎کند.
خداوندا! وقتی بر آسمان می‎نگرم و درخشندگی ستارگان را مشاهده می‎کنم، درک و فهم در آیات تو ای بزرگوار برایم روشن‌تر می‎شود.زیرا جز تو چه کسی توان همچون خلقتی عظیم را دارد.
الهی! فهم و درک ما وقتی است که خورشید درخشنده با این همه بزرگی و نور و عناصر حیات‌بخش را می‎بینیم، کرنش کرده و تو را سجده می‎نماییم و در برابر عظمت کبریاییت سر تعظیم فرود می‎آوریم و هر چند لیاقت آن‌را هم نداریم.
خدایا! وقتی سپده‌دم صبح نمایان می‎شود و تاریکی شب جای خود را به روشنایی می‎دهد، پرندگان، چرندگان و خزندگان به هلهله و شادی و به نغمه‌سرایی می‎پردازند اما ما انسان‌ها در خواب غفلت فرو رفته‌ایم و نسبت به این کرامت‌ها و حکمت‌ها، بی‌خبر و بی‌تفاوت هستیم.
خداوندا! آن‌گاه که زنبور عسل با آن نظم خاص مشاهده می‎شود و می‎بینیم که شهد گُل گیاهان را با آن دستگاه که ساخته دست توست و شهد را تبدیل به عسل نموده، درمی‎یابیم بی‎‌شک فایده‌اش برای ما انسان‌ها است و جا دارد که ما بندگان ستایش کنیم این حکمت و نعمت را ولی باز ما لیاقت این شکرگزاری را نداریم.
خالقا! وقتی فوران آب چشمه‌ها چون گوهر گرانبها از سینه‌ی کوه‌ها به دشت‌ها سرازیر می‎شود که حیات همه‌ی موجودات را تامین می‎کند.وظیفه‌ی ما بندگان است که سجده کنیم تو را، اما ما ناشکر و ناسپاسیم.
الهی! ای کریم بی‌مانند! وقتی دانه‌های برنج و گندم و ذرت و عدس و نخود در زمین می‎کاریم که در واقع آن‌ها را در قبر دفن می‎نماییم، اما طولی نمی‎کشد که سرسبز و با طراوت به روی ما انسان‌ها می‎نگرند و با ثمره‌ی گران‌قیمت خود، ما را قوت لایموت می‎بخشند که می‎گوییم خود روییده می‎شوند اما هرگز چنین نیست بلکه ارده‌ی توست ای کریم بر همه عالم! که دانه‌ها روییده می‎شوند و ما انسان‌ها ناشکرانه به مصرف آن‌ها می‎پردازیم.
ای ذات مقدس! حیات موجودات را آب قرار داده‌ای، آن‌گاه که غرش ابرها با همکاری بادها نقطه به نقطه زمین را سیراب می‎نمایند.رودها، جویبارها بر فرش زمین در جریانند و ما انسان‌ها از این برکت و نعمت‌های تو بهره‌مند می‎شویم.باز ما به این امور بی‌توجه و ناسپاسیم ولی تو ای مهربان! رحمتت را از ما دریغ نمی‎داری.
پروردگارا! این چه وحدت و دوستی عظیم است که تو ای وحدت‌بخش امور عالم! بین عناصر آب و خاک و هوا و نور برقرار کرده‌ای که هر کدام در شکل و ساختمان هیچ وجه مشترکی ندارند. اما خالق! چنان پیوند میان آن‌ها قرار دادی که حیات کوچک‌ترین ذرات این جهان بدون آن‌ها امکان‌پذیر نیست و این‌ها را ما انسان‌ها درک کرده‌ایم.اما اکثر ما انسان‌ها لیاقت شکرگزاری این امور را نداریم.
خداوندا! به کدام نعمت‌های بی‌کرانت شکرگزار باشیم.به انار و دانه چون یاقوتش، به ذرت و دانه‌های ردیف شده‌اش، به برنج و خوشه‌ی چون گوشواره‌اش، به انگور و دانه‌ی چون گوهر درخشنده‌اش، به سیب، گردو، هلو، گلابی، پسته و هزاران نعمت دیگر، چه زیبا در قرآن بیان شده، که ای جن و انس کدامین نعمت پروردگارتان را انکار می‎کنید.
پروردگارا! آن‌چه حلال کرده‌ای بسیاری از حیوانات، پرندگان، چرندگان، آبزیان را و هر کدام نشانه مخصوص خود را دارند، که همین علائم نشان‌گر حلال بودن آن‌هاست.از حیوانات اهلی و وحشی تا دریایی، تمام این حلال گوشت‌ها تغذیه‌ی پاک دارند و از همه مهمتر سیستم گوارشی مخصوص آن‌هاست که آن‌را از سایر حرام گوشت‌ها متمایز ساخته‌ای، بی‌شک خواست تو این بوده که انسان حلال‌های پاک را مصرف نماید و این ما انسان‌هاییم که از این قانون و قاعده سرباز زده و حلال و حرام را با هم مصرف کرده و به‌جای شکرگزاری کفران نعمت می‎نماییم.
ای کریم! این تویی با این‌که امر فرموده‌ای که حلال‌ها را برای شما خلق کرده‌ایم و از حرام‌ها بپرهیزید و با این نافرمانی ما انسان‌ها تویی که این نعمت‌ها را از ما بندگان دریغ نمی‎داری و این است که تو بزرگوار و سزاوار پرستشی.
ای همیشه حاضر و ناظر! از چرخش منظم زمین به دور خورشید که امر فرمودی باید در زمین به این سرعت به دور خورشید بچرخد.
ای قدرت مطلق! آیات و نشانه‌هایت چنان واضح و روشن است که اگر ما آدمیان کوچک‌ترین دقتی داشته باشیم، فریب وسوسه‌های ابلیس قرار نخواهیم گرفت.
چه زیبا در آن آیات بیان شده که شیطان گفت: «خداوندا! مرا به‌خاطر این آدم از درگاهت بیرون کردی.خداوندا! به خودت قسم که من همه‌ی آن‌ها را با خود به جهنم خواهم برد» و تو ای ذات مقدس! امر فرموده‌ای که «ای رانده شده، آیات ما چنان واضح و روشن است که انسان با کوچک‌ترین دقت به عظمت ما پی خواهد برد و از پیروی تو، خود را دور نگه خواهد داشت».پس ای ارحم‌الراحمین! ما را یاری ده تا با یقین به وجود مقدست سر تعظیم فرود آوریم.
پروردگارا! ما را چنان هدایت کن که رضای تو در آن باشد
به نام تو ای دانای توانا و ای بینای شنوا! به نام تو که هر موجود زنده‌ای را حیاتی مخصوص بخشیدی و هر جامدی را ارزش خاص دادی که همه بی‎شک، زنجیره‌ای متصل و انفکاک‌ناپذیر از جهان مخلوق تواند.
به یقین انسان به همه‌ی این موجودات نیازمند است، از گیاهان که تولیدکنندگانند، تا درختان که در واقع هر کدام‌شان حیات مخصوص دارند و به جامدات چنان ارزش دادی که وجود و رفاه و نیازمندی‌های انسان بدون وجود آن‌ها میسر نخواهد شد.کمال زیبایی‎ها را در وجود همین نباتات و جامدات قرار داده‌ای از سنگ‌آهن گرفته تا مس و از مس تا طلا و فیروزه و الی آخر.
تو ای بزرگ بی‎همتا! بار منت کرامت را بر بنی‌آدم نهادی و او را بر بسیاری از موجودات و مخلوقات فضیلت بخشیدی، همان‌طور که در قرآن در سوره اسرا آیه 70 با این مضون «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا» فرموده‌ای: «ما بر بنی‌آدم منت نهادیم و او را هم در دریا هم در خشکی سوار طبیعت کرده‌ایم و روزی او را از حلال‌های پاک و مطهر قرار دادیم».
خداوندا! تو دانایی بر هر چه اراده کنی، زیرا قبل از این‌که بخواهی پدیده‌ای را خلق نمایی بی‎شک آن‌را آگاهی بخشی و چون اراده کنی، قطعاً توانایی به همه‌ی امور عالم.
بر ارض و سماء بینایی و از هر کلامی که از زبان هر موجود برآید شنوایی، این است که هیچ اموری از تو پنهان نیست و هیچ عمل پسندیده و ناپسندی بر تو پوشیده نیست.آن‌چه پسند تو باشد وعده‌ی پاداش داده‌ای و آن‌چه را که پسند تو نباشد و از حد بگذرد وعده‌ی کیفر داده‌ای.
پروردگارا! ما را چنان هدایت کن که رضای تو در آن باشد و از آن‌چه، رضایت تو نیست ما را یاری فرما که از آن دور شویم و همیشه مطیع فرمان تو باشیم.
درآمدی بر هدایت و جهان غیب
خداوند متعال در آیات یک تا سه سوره مبارکه بقره فرموده است: « الم ﴿1﴾ ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ ﴿2﴾ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ؛ الف لام ميم، اين است كتابى كه در [حقانيت] آن هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت تقواپيشگان است، آنان كه به غيب ايمان می‌‎آورند و نماز را بر پا می‎‏دارند و از آنچه به ايشان روزى داده ‏ايم انفاق می‌كنند».    
همچنین در آیه 18 سوره مبارکه زمر فرموده است: «الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ؛ به سخن گوش فرامی‎دهند و بهترين آن‌را پيروى می‎کنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان».
همچنین در آیات 17 تا 19 سوره مبارکه غاشیه آمده است: «أَفَلَا يَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ ﴿17﴾ وَإِلَى السَّمَاء كَيْفَ رُفِعَتْ ﴿18﴾ وَإِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ؛ آيا به شتر نمی‌نگرند كه چگونه آفريده شده، و به آسمان كه چگونه برافراشته شده، و به كوه‏ها كه چگونه برپا داشته شده».
آن بزرگواران، تمام دوران حیات‌شان جز رضای خداوند، دنبال چیز دیگری نبودند و در این راه چه رنج‌ها که نکشیدند و چه خون‌ دل‌ها که نخورده‌اند، خیلی‌ها جان شیرین‌شان را فدای راه دوست کرده‌اند.پس  برماست که به‌عنوان رهروان دین، با توجه به این‌که در عصر حاضر و دستیابی به امکانات رفاهی بسیار ساده است و نیز جامعه‌مان از خواندن و نوشتن و دستیابی به تحصیلات دانشگاهی برخوردار است و از طرفی شاهد به وجود آمدن امکانات انحرافی موجود و تبلیغات ممالک ضد اسلام و قرآن در دنیا هستیم و این‌که می‎بینیم، در سمت و سوی جهان غرب و شرق در لجن‌زار فساد فرو رفته است و حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال کرده‌اند و با تمام وجود برای به انحراف کشیدن جوهره‌ی وجود انسانی، لحظه‌ای دریغ نمی‎ورزند و همواره نظاره‌گر آنیم که دو جانب شرق و غرب برای رسیدن به امور نفسانی و لذت‌طلبی‌های مخرب زودگذر از تمام حربه‌های گوناگون شیطانی استفاده نموده و می‎نمایند.
با کمال تاسف خیلی از تحصیل‌کرده‌های ما که ادعای مسلمانی هم داریم و به قول خودمان در جامعه اسلامی به سر می‎بریم، خیلی زود فریب زرق و برق‎های دنیای امروز را خورده‌ایم و دائماً در تلاش برای به دست آوردن تجملات ظاهر فریب دنیا هستیم، بدون این‌که توجه به کتاب آسمانی و احادیث پیامبر عظیم‌الشان و گفتار ائمه‌اطهار(ع) داشته باشیم، در لاک تزویر و ریا فرو رفته‌ایم و به قول امام صادق(ع) «مطیع با عُجب شده‌ایم و عاصی با عذر!».
باید از خود بپرسیم آیا این آیات الهی به ما هشدار نمی‎دهند که فریب جهل جهان و جهانیان را نخوریم!؟ اگر به آیات خداوند بنگریم هر کدام‌مان در حد توان‌مان و قلم‌مان و زبان‌مان که هر یک از این‌ها خود آیات خداوند هستند در راه رسیدن به رستاخیز معنوی و قرآنی، هدایت‌گر جامعه‌ی پیش‌روی خود باشیم و از فرصت استفاده کنیم، بی‎تردید رضایت حق‌تعالی را جلب نموده‌ایم.
آنانی‌که استاد دانشگاه یا معلم مدارس هستند چنان‌چه از فرصت به دست آمده‌ی آموزش شاگردان خویش بهره‌ی کافی ببرند و در راه هدایت آنان، گامی بردارند، قطعاً بخشی‌از جامعه‌ی ایستا را به‌سوی جامعه‌ی پویا و به رستاخیز رسیده، هدایت نموده‌اند، نه تنها آن‌ها بلکه هر یک از ما باید احساس مسئولیت نماییم و در حد توان‌مان به مردم آگاهی دهیم.
دلنوشته: فرهاد عزیزی