صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۶۳۱۵۸
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲

گروه جامعه: مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران از طراحی لباس خویشاوندی خبر داد و گفت: بانوان جوان برای حضور در خانواده نیاز به پوششی دارند که علاوه بر حفظ حجاب نیاز آنان به زیبا بودن را نیز تأمین کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نمایشگاه پنجمین جشنواره تسنیم از سوی اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در بوستان گفت‌وگو برپا شده است و تا 29 دی ماه، نیز ادامه دارد.

جشنواره تسنیم شامل دو بخش: خلاقیت‌های فرهنگی، هنری و ابتکارات جامعه‌محور است. بخش خلاقیت‌های فرهنگی و هنری در قالب جشنواره مد و پوشش اسلامی ایرانی و جشنواره بهترین‌ها از دورریختنی‌ها و بخش ابتکارات جامعه محور نیز در قالب طرح ارتقای کیفیت زندگی زنان و خانواده برگزار می‌شود.

برگزاری پنج دوره از جشنواره تسنیم فرصت خوبی برای کسب تجربه بوده و امروز با نظم و انسجام بیشتری کار خود را ادامه می‌دهد و بانوان را از اقشار مختلف شهر با سلایق مختلف به دور خود جمع کرده است.



اگر چه جشنواره تسنیم قدمت پنج ساله دارد اما بخش عفاف و حجاب سومین سال همراهی‌خود با این جشنواره را سپری می‌کند. بدین ترتیب به سراغ الهه عطایی، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران که به تازگی این مسئولیت را بر عهده گرفته و اولین سال برپایی این نمایشگاه را تجربه می‌کند رفتیم تا در جریان نحوه انتخاب و نمایش محصولات عرضه شده در نمایشگاه عفاف و حجاب قرار بگیریم.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه خروجی فعالیت‌های بانوان در سطح محلات شهر تهران است گفت: برخی از محصولات بخش عفاف و حجاب از تولیدات بانوان در سطح محلات و بخشی دیگر از سوی تولیدی‌های پوشاک و برندهای مختلف تهیه شده است که پس از ارزیابی به نمایشگاه راه پیدا می‌کنند.



عطایی در پاسخ به این پرسش که چه فرآیندی برای عرضه و فروش محصولات بانوان سرپرست خانوار در طول سال اندیشیده‌اید اظهار کرد: محصولاتی که در قالب مراکز مهارت آموزی کوثر تولید می‌شود در شهربانو و بازارچه‌های محلی در سطح شهر به فروش می‌رسد و زمینه کسب درآمد را برای بانوان مهیا می‌کند.

مدیر کل امور بانوان شهردای تهران با اشاره به حضور برندهای مختلف عفاف و حجاب در این نمایشگاه گفت: برندها و تولیدی‌های مختلف برای حضور در این نمایشاه اعلام حضور می‌کنند. پس از ثبت‌نام کار ارزیابی آثار به وسیله کارشناسان آغاز می‌شود و آثار برتر که حائز ملاک‌های عفاف و حجاب باشند انتخاب می‌شوند.






عطایی به حضور 70 غرفه عفاف و حجاب در این نمایشگاه اشاره و با بیان اینکه از این میان 10 غرفه به آثار تولیدی بانوان در سطح محلات و الباقی به برندهای مختلف اختصاص دارد، اظهار کرد: نحوه قیمت گذاری نیز به نحوی صورت گرفته است که اقشار مختلف قادر به خریداری محصولات مختلف باشند. تولیدات داخلی بانوان محلات از قیمت‌های کمتری برخوردار است اما محصولات برندها به واسطه اینکه در راستای مد اسلامی طراحی شده‌اند از قیمت بالاتری برخوردارند که البته از قیمت‌هایی که در مزونهای سطح شهر عرضه می‌شوند بسیار کمتر است.

از نظرات کارشناسان دینی استفاده کردیم
وی در پاسخ به این پرسش که چگونه ضرورت تنوع داشتن محصولات را همراه با حفظ مؤلفه‌های حجاب مدیریت کردید در حالی که به نظر می‌رسد برخی آثار بیش از حد متفاوت هستند اظهار کرد: از نظرات کارشناسان دینی استفاده کردیم تا دچار سلیقه گرایی نشویم و آثار نوعی از تبرج را به همراه نداشته باشند. مخاطب نمایشگاه از اقشار مختلف است و باید تمام زوایای علاقه‌مندی افراد مد نظر قرار گیرد.

عطایی از واژه لباس خویشاوندی بهره گرفت و گفت: بانوان جوان برای حضور در خانواده که افراد نامحرم نیز در آن حضور دارند نیاز به پوششی دارند که علاوه بر حفظ حجاب نیاز آنان به زیبا بودن را نیز تأمین کند چرا که حس زیبایی دوستی در بانوان جوان به نحو بیشتری خودنمایی می‌کند، بدین جهت درصدد برآمدیم نوعی از لباس‌ها را طراحی و عرضه کنیم که در محیط خانواده قابلیت استفاده داشته باشد و در عین زیبایی مؤلفه حجاب را نیز به طور کامل دارا باشد.



وی مؤثر بودن در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را امری فراتر از برپایی یک نمایشگاه دانست و گفت: این موضوع متولیان مختلفی دارد و شهرداری در این زمینه مسئول نیست اما به واسطه ارجح دانستن فعالیت‌های فرهنگی و ایجاد زمینه فعالیت سازنده و بهینه زنان در سطح شهر به این حوزه ورود پیدا کرده و الگوهای مدنظر خود را معرفی کردیم.

عطایی با بیان اینکه بحث مد و دوخت در کشور ما به نحو مطلوبی مورد توجه قرار نگرفته است گفت: در حال حاضر در کشور ما بیشتر الگوهایی که برای لباس و حجاب در نظر گرفته می‌شود اقتباس شده از خارج کشور است و ما نیاز به ایجاد یک الگوی منسجم داخلی داریم. هر کشور مسلمانی دارای یک لباس خاص است اما ما از لباسی که هویت دینی، ملی و مذهبی ما را معرفی کند محروم هستیم.

بهترین‌ها از دور ریختنی‌ها

بخش دیگر نمایشگاه که در طبقه دوم برپا شده بود، بهترین‌ها از دور ریختنی‌ها در راستای ترویج فرهنگ قناعت، ساده زیستی، اقتصاد مقاومتی، دنبال کردن مأموریت‌های کلان شهری در حوزه بازیافت و محیط زیست بود. در این میان جشنوازه مادران را به عنوان رکن اصلی نهاد خانواده در زمینه فرهنگ سازی مدنظر قرار داده و با به نمایش گذاشتن موارد گوناگون زنان را ترغیب به مشارکت در این امر می‌کند.
در این بخش علاوه بر عرضه محصولات مختلف هنری و تزئینی شاهد عرضه محصولاتی با محوریت 40 تکه دوزی و ساخت عروسک هستیم که عطایی معتقد است پرداختن به چنین اموری می‌تواند به توانمندی‌های بانوان بیافزاید و فرصت شغلی خوبی را به عنوان یک کار کم صدا در آپارتمان برای زنان ایجاد کند که به توانمندسازی اقتصادی آنان نیز بیانجامد.









بخش ابتکارات جامعه محور

در بخش ابتکارات جامعه محور شبکه سازی و همگرایی محلی از طریق زنان در محلات، نواحی و مناطق شهر تهران برای ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی صورت می‌گیرد. در این بخش زنان در پی آن برآمدند تا نیازهای محله خود را از دست رنج خود مرتفع کنند و به تولید بپردازند. از ترشی و مربا گرفته تا پرورش گل و فعالیت‌های اقتصادی پربازده‌تر در این بخش گنجانده شده است که بیشتر جنبه نمایش و معرفی برای بانوان بازدید کننده را دارد.



از دیگر بخش‌های جذاب نمایشگاه حضور کمپین «من حجاب را دوست دارم» در قالب یک غرفه بود. در این غرفه بانوان با لحنی دلنشین افرادی که اعتقاد کمتری به حجاب دارند را به داخل غرفه دعوت کرده و باب مذاکره را باز می‌کنند، به گفته مسئول غرفه در این گفت‌و‌گو‌ها بسیاری از بانوان علاقه‌مند به حفظ بیشتر حجاب خود شده‌اند. همچنین در غرفه من حجاب را دوست دارم از کودکان محجبه عکس یادگاری گرفته می‌شود و در کانال‌های مختلف تبلیغاتی کمپین مورد استفاده قرار می‌گیرد.



بخش دیگری از نمایشگاه نیز به ایجاد سرگرمی برای کودکان اختصاص یافته بود تا مادران بتوانند با آسودگی خیال بیشتری از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید کنند. همچنین وجود اتاق مادرو کودک از دیگر ظرفیت‌های نمایشگاه به شمار می‌رود که با نکته سنجی و توجه به یک نیاز جدی مادران تعبیه شده است و شایسته است این امر مورد توجه جدی تر مسئولان در سایر نمایشگاه‌ها نیز قرار گیرد.



در پایان باید یادآور شد اگر چه برپایی چنین نمایشگاهی در مقاطع خاصی از سال نیاز برخی از افراد محجبه را مرتفع خواهد کرد اما تا زمانی که وسعت بیشتری برای عرضه چنین محصولاتی به صورت دائمی در شهر صورت نگیرد و همچین قیمت‌ها کنترل شده نباشد نمی‌توان شاهد تغییری جدی در وضعیت مد و لباس اسلامی باشیم.